Piatok 26. 04. 2024 05:50:43 | Meniny má Jaroslava

Župa podpísala 10-ročné zmluvy so SAD Žilina. Janckulík kritizuje 15-mesačný nábeh, ktorý stojí 5 miliónov eur ročne navyše

Včera županka Erika Jurinová (OĽaNO) podpísala zmluvy na zabezpečenie služieb prímestskej autobusovej dopravy v dopravných regiónoch Horné Považie, Kysuce a Turiec na obdobie 10 rokov s víťazným uchádzačom, ktorý ponúkol najlepšiu cenu, s dopravcom SAD Žilina. Súčasný vicežupan a protikandidát vo voľbách Igor Janckulík (KDH) si ale myslí, že 15-mesačný nábeh, v rámci ktorého bude kraj SAD-ke platiť o 5 miliónov eur ročne naviac, je príliš dlhý. ZDROJ: TASR, FOTO: ŽSK, Facebook Igor Janckulík

Michal Filek|30. september 2022|13:39:21

V Žilinskom kraji sú to ďalšie tri regióny s uzavretými kontraktmi súťaženými na 10-ročné obdobie.

„Verejné obstarávanie bolo vyhlásené v roku 2021. Vzhľadom na skutočnosť, že ide o najväčšie a najrozsiahlejšie tendre v celej histórii župy, považujem to aj z časového hľadiska za veľký úspech. Veľké poďakovanie patrí odbornej skupine, ktorá celý proces verejného obstarávania pripravovala a zastrešovala,“ skonštatovala Jurinová.

Uskutočnilo sa viacero kôl objasňujúcich otázok a odpovedí a na základe podnetov uchádzačov počas obstarávania došlo k úpravám zmluvných podmienok. „Na súťaži sa podieľalo viacero odborníkov a odborných poradcov, z externého a interného prostredia, veľký kus práce odviedla právnická kancelária a taktiež v rámci prípravy odborných podkladov kolegovia z Integrovanej dopravy Žilinského kraja,“ doplnila riaditeľka odboru dopravy Gabriela Tisoňová.

foto facebook ŽSK.jpg

Verejné obstarávanie na jednotlivé zákazky bolo vyhlásené vlani 8. júla. Do každej zo súťaží sa so svojimi ponukami zapojili dve dopravné spoločnosti. Vyhrala spoločnosť s najvýhodnejšími ponukami - Slovenská autobusová doprava Žilina, akciová spoločnosť, ktorá aktuálne poskytuje v regiónoch Horné Považie, Kysuce a Turiec dopravné služby.

Ceny sú vďaka férovo nastaveným súťažiam a konkurenčnému prostrediu, ktoré sa na Slovensku začalo vytvárať až po našich prvých súťažiach na verejnú dopravu, na úrovni roku 2019. Slovenská autobusová doprava Žilina zvíťazila s ponúknutou maximálnou celkovou ročnou cenou v dopravnom regióne Horné Považie vo výške 10 500 664,1842 eur, v dopravnom regióne Kysuce 7 720 531,1307 eur a v dopravnom regióne Turiec 4 181 396,5118 eur.

Janckulík: Prečo je nábeh u Arrivy 7 a pri SAD až 15 mesiacov?

Súčasný vicežupan a Jurinovej kritik hovorí, že podľa informácií odbornej skupiny je v súčasnosti uzatvorená zmluva síce lepši, ako tá predchádzajúca, ale z finančného hľadiska to budeme môcť posúdiť až o 2,5 roka.

„V skutočnosti až o minimálne dva roky uvidíme, aký skutočný finančný výsledok tejto zmluvy. Pretože nábeh nového dopravcu (ktorý v skutočnosti nie je nový) bol stanovený na 15 mesiacov. Znamená to, že takú dlhú dobu budeme platiť ešte pôvodnú cenu, ktorá bola o 5 miliónov eur vyššia,“ uviedol pre SP 21 Janckulík.

80410785_2658005817765631_5543520997686116352_n.jpg

Tí, ktorí zmluvu pripravovali, vraj vychádzali z pôvodnej, ktorá bola veľmi zlá.

„Keby nastúpil úplne nový dopravca, dá sa 15-mesačný nábeh pochopiť. Ale takto, keď pokračuje starý, je to nepochopiteľné. My budeme počas tej doby platiť staré, nevýhodné ceny a ročne tak prichádzame o 5 miliónov eur. Veď u Arrivy, čo je obdobná situácia, pretože je to staro-nový dopravca, je nábeh stanovený len na 7 mesiacov. Prečo je to tak?“ pýta sa Janckulík.

Vicežupan, ktorý mal pôvodne v agende dopravu hovorí, že autobusová doprava bude v budúcnosti pre kraj náročná. Z celkového rozpočtu 50 miliónov eur, ktoré má kraj na dopravu, ide totiž na autobusovú dopravu 38 miliónov. A len 12 miliónov zostáva na opravy a údržbu ciest, čo je žalostne málo. A pritom sa vraj ešte vynakladajú niekedy nehospodárne a nezmyselne.

"Viacerí ľudia mi v týchto dňoch posielajú videá a fotky s otázkou, prečo ŽSK opravuje cestu, ktorá je dobrá? Žiaľ, títo ľudia majú pravdu. Cesta II/520 v katastri Vitanová sa rekonštruuje aj napriek tomu, že nepotrebovala opravu. Opravuje sa aj most, ten sa opravuje oprávnene (zaradený je v VI. stupni – stavebno-technický stav veľmi zlý). Pred mostom 900 m a za mostom ďalších 900 m bola vozovka sfrézovaná, má tam byť položený nový asfaltový koberec. ŽSK má 1416 km ciest II. a III. triedy, z toho 285 km ciest v nevyhovujúcom a havarijnom stave. Napriek tomu ŽSK dá opraviť 1800 m dobrej cesty v hodnote cca 300 000 eur! Určite táto informácia nepoteší starostov, ktorí doslova prosia ŽSK o opravu vozoviek v ich obciach, ktoré sú plné výtlkov a dier,“ uviedol na záver Igor Janckulík.


Súvisiaci článok
Autobusovú dopravu v kraji budú ďalej poskytovať SAD Žilina a Arriva. Dostane župa obrovskú pokutu?
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť