Piatok 29. 03. 2024 09:17:56 | Meniny má Miroslav

Diaľnica na Kysuce stojí, lebo posudzujú jej ekonomickú návratnosť. Hrozí, že prídeme o miliardu z eurofondov. Nezbláznili sa?

Diaľnica na Kysuce zhltne v tomto programovacom období asi miliardu eur z eurofondov a bude tak najväčším a najdrahším projektom, ktorý Slovensko zrealizuje. Taký je plán. Realita však môže byť úplne iná. Postaviť ju totiž musia do konca roka 2029, inak o európske peniaze prídeme. A hoci štát, aj NDS tvrdia, že je to pre nich priorita, na stavbe sa nepracuje. Teda s výnimkou privádzača v Kysuckom Novom Meste. A každé ďalšie zdržanie môže znamenať posunutie už aj tak napätého časového harmonogramu. Prečo sa teda nestavia? Dôvodom je, paradoxne, zisťovanie ekonomickej návratnosti. Taká je legislatíva, hoci každý vidí, že Dé trojka je životnou nevyhnutnosťou. FOTO: Facebook Diaľnica D3

Michal Filek|18. august 2022|10:30:38


Súvisiaci článok
Diaľnica je v nedohľadne. Iniciatíva D3 pre Kysuce predstaví návrh na urýchlenie jej výstavby
Čítajte viac >

Fabšík: Každé ďalšie zdržanie môže znamenať katastrofu

Na problém upozornil Matej Fabšík, ktorý je súčasťou pracovnej skupiny vytvorenej ministrom Andrejom Doležalom. Tá má za úlohu akcelerovať výstavbu diaľnice.

„Harmonogram, ktorý je stanovený, je veľmi napätý. Hocijaké meškanie vytvára obrovské riziko, že sa termín nestihne a eurofondy budeme musieť vrátiť. Pritom celá stavba je plánovaná z eurofondov, bude stáť viac, ako miliardu eur a tak celá alokácia na toto programovacie obdobie má ísť na Kysuce,“ hovorí Fabšík.

Podmienkou je, že sa peniaze musia vyčerpať do konca roka 2029. Lenže súčasný harmonogram je tak napätý, že každé ďalšie zdržanie vytvára doslova katastrofu. A pritom sa podľa neho nepostupuje. Termín realizácie štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA) sa stále predlžuje, dokonca ešte nie je ani podpísaná zmluva so zhotoviteľom.

Samostatnou kapitolou je štúdia realizovateľnosti, ktorá má vyhodnotiť ekonomickú návratnosť jednotlivých úsekov. Tá už mala byť pred dokončením, no ešte ju ani len nezačali realizovať. Matej Fabšík hovorí, že zodpovedná je NDS. Nielenže, podľa neho, musí upozorňovať na riziká, ale vraj diaľničiari nedodali všetky potrebné doklady.

„Na to potom nadväzujú zmeny na štúdie pre územnú dokumentáciu, následne musí prejsť územné konanie, musia sa obstarať projekty pre stavebné povoľovanie, nové stavebné konanie, výkup pozemkov, obstarávanie zhotoviteľa a až potom samotná realizácia, na ktorú plánujú tri roky. Pričom experti sa zhodujú, že je nemožné postaviť diaľnicu v takomto rozsahu na Kyuciach, s množstvom komplikovaných riešení za 3 roky. Je obrovské riziko, že sa to môže preniesť výrazne za rok 2029 a že prídeme o eurofondy,“ hovorí Fabšík.


Súvisiaci článok
Duel SP 21: Grapa vs. Fabšík. Kysucká diaľnica je hanbou pre celé Slovensko!
Čítajte viac >

NDS vinu nepriznáva

Spravodajský portál SP 21 požiadal o stanovisko Národnú diaľničnú spoločnosť. Za mediálny tím spoločnosti nám ho zaslala Bianka Nagyová. Vyplýva z neho, že NDS postupuje v rámci platnej legislatívy a vládou schváleného harmonogramu výstavby.

„Pri príprave D3 na Kysuciach aktuálne prebieha verejné obstarávanie na spracovateľa Správy o hodnotení (nová EIA). Po ukončení procesu verejného obstarávania má budúci spracovateľ 365 dní na vypracovanie Správy o hodnotení. Nadobudnutím právoplatnosti Záverečného stanoviska bude ukončený proces EIA. Zároveň sa aktuálne vypracovávajú dokumentácie na stavebné povolenie stavieb D3, a spracováva sa štúdia realizovateľnosti na všetky 3 úseky (Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, Oščadnica – Čadca Bukov), ktorá vyhodnotí ekonomickú návratnosť jednotlivých úsekov. NDS vykonáva činnosti s odbornou starostlivosťou tak, ako jej to umožňujú platné právne predpisy za súčasného dodržania vládou schváleného harmonogramu prípravy a realizácie projektov cestnej infraštruktúry.“

269823796_328470109283185_6488062207512949535_n.jpg Privádzač Kysucké Nové Mesto momentálne stavajú. FOTO: Facebook Marián Mihalda

Minister ponúkol riešenie

V kauze sa angažuje aj minister výstavby Andrej Doležal. Ten v pravidelnom rozhovore na youtube kanáli ministerstva uviedol, že riešením je nečakať na výsledky štúdie uskutočniteľnosti celej trasy, ale rozdeliť ju na úseky.

„Jedným z riešení, ako urýchliť prípravu, je nečakať na štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá musí byť, podľa zákona, urobená na celú výstavbu. Budem ale žiadať výnimku, aby sme úseky posudzovali samostatne, čím by sa výrazne urýchlila príprava, aj výstavba. Úsek od Žiliny po Kysucké Nové Mesto je v tomto smere najviac pripravený,“ povedal Andrej Doležal.


Súvisiaci článok
Diaľnica na Kysuciach je prioritou a dostane európske peniaze. Výstavbu to však výrazne nezrýchli
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť