Fabšík: Každé ďalšie zdržanie môže znamenať katastrofu
Na problém upozornil Matej Fabšík, ktorý je súčasťou pracovnej skupiny vytvorenej ministrom Andrejom Doležalom. Tá má za úlohu akcelerovať výstavbu diaľnice.
„Harmonogram, ktorý je stanovený, je veľmi napätý. Hocijaké meškanie vytvára obrovské riziko, že sa termín nestihne a eurofondy budeme musieť vrátiť. Pritom celá stavba je plánovaná z eurofondov, bude stáť viac, ako miliardu eur a tak celá alokácia na toto programovacie obdobie má ísť na Kysuce,“ hovorí Fabšík.
Podmienkou je, že sa peniaze musia vyčerpať do konca roka 2029. Lenže súčasný harmonogram je tak napätý, že každé ďalšie zdržanie vytvára doslova katastrofu. A pritom sa podľa neho nepostupuje. Termín realizácie štúdie vplyvov na životné prostredie (EIA) sa stále predlžuje, dokonca ešte nie je ani podpísaná zmluva so zhotoviteľom.
Samostatnou kapitolou je štúdia realizovateľnosti, ktorá má vyhodnotiť ekonomickú návratnosť jednotlivých úsekov. Tá už mala byť pred dokončením, no ešte ju ani len nezačali realizovať. Matej Fabšík hovorí, že zodpovedná je NDS. Nielenže, podľa neho, musí upozorňovať na riziká, ale vraj diaľničiari nedodali všetky potrebné doklady.
„Na to potom nadväzujú zmeny na štúdie pre územnú dokumentáciu, následne musí prejsť územné konanie, musia sa obstarať projekty pre stavebné povoľovanie, nové stavebné konanie, výkup pozemkov, obstarávanie zhotoviteľa a až potom samotná realizácia, na ktorú plánujú tri roky. Pričom experti sa zhodujú, že je nemožné postaviť diaľnicu v takomto rozsahu na Kyuciach, s množstvom komplikovaných riešení za 3 roky. Je obrovské riziko, že sa to môže preniesť výrazne za rok 2029 a že prídeme o eurofondy,“ hovorí Fabšík.
NDS vinu nepriznáva
Spravodajský portál SP 21 požiadal o stanovisko Národnú diaľničnú spoločnosť. Za mediálny tím spoločnosti nám ho zaslala Bianka Nagyová. Vyplýva z neho, že NDS postupuje v rámci platnej legislatívy a vládou schváleného harmonogramu výstavby.
„Pri príprave D3 na Kysuciach aktuálne prebieha verejné obstarávanie na spracovateľa Správy o hodnotení (nová EIA). Po ukončení procesu verejného obstarávania má budúci spracovateľ 365 dní na vypracovanie Správy o hodnotení. Nadobudnutím právoplatnosti Záverečného stanoviska bude ukončený proces EIA. Zároveň sa aktuálne vypracovávajú dokumentácie na stavebné povolenie stavieb D3, a spracováva sa štúdia realizovateľnosti na všetky 3 úseky (Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto, Kysucké Nové Mesto – Oščadnica, Oščadnica – Čadca Bukov), ktorá vyhodnotí ekonomickú návratnosť jednotlivých úsekov. NDS vykonáva činnosti s odbornou starostlivosťou tak, ako jej to umožňujú platné právne predpisy za súčasného dodržania vládou schváleného harmonogramu prípravy a realizácie projektov cestnej infraštruktúry.“
Privádzač Kysucké Nové Mesto momentálne stavajú. FOTO: Facebook Marián Mihalda
Minister ponúkol riešenie
V kauze sa angažuje aj minister výstavby Andrej Doležal. Ten v pravidelnom rozhovore na youtube kanáli ministerstva uviedol, že riešením je nečakať na výsledky štúdie uskutočniteľnosti celej trasy, ale rozdeliť ju na úseky.
„Jedným z riešení, ako urýchliť prípravu, je nečakať na štúdiu uskutočniteľnosti, ktorá musí byť, podľa zákona, urobená na celú výstavbu. Budem ale žiadať výnimku, aby sme úseky posudzovali samostatne, čím by sa výrazne urýchlila príprava, aj výstavba. Úsek od Žiliny po Kysucké Nové Mesto je v tomto smere najviac pripravený,“ povedal Andrej Doležal.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť