Sobota 31. 05. 2025 00:09:20 | Meniny má Petrana, Petronela

Na stavbe tunela Višňové makajú 7 dní v týždni, vo dne v noci

Trinásť a pol kilometra dlhý úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala, vrátane 7,5 km dlhého tunela Višňové, stavia Skanska od polovice minulého roku. Na stavbe sa pracuje sedem dní v týždni, priamo v tuneli v trojzmennej prevádzke. V tuneli je denne viac ako 180 pracovníkov. Skanska chce, aby ho dostavali v najvyššej kvalite a bezpečnostných štandardoch. ZDROJ A FOTO: SKANSKA

Michal Filek|27. jún 2022|17:28:15


Súvisiaci článok
Diaľničiari zverejnili úchvatné fotografie z výstavby D1 a tunela Višňové (FOTOGALÉRIA)
Čítajte viac >

Spoločnosť Skanska tu sústreďuje svoje maximálne kapacity a odborníkov na tunely, mosty a betónové vozovky zo Slovenska a Českej republiky.

„Uvedomujeme si dôležitosť a zložitosť tejto stavby a využívame pri nej naše medzinárodné skúsenosti. Najdôležitejšie však je, že urobíme všetko pre to, aby sme túto stavbu postavili v požadovanej kvalite a bezpečnostných štandardoch, ako sme to urobili pri našich predchádzajúcich projektoch," hovorí Miroslav Potoč, generálny riaditeľ spoločnosti Skanska SK.

Tunel

V tuneli majú denne viac ako 180 pracovníkov. Použili vyše 28 000 m3 striekaného betónu, zabetónovali 370 horných klenieb a 11 z celkového počtu 20 núdzových zálivov.

„Začali sa práce na odkope pláne vozovky, kde k dnešnému dňu bolo vyťažených cca 24 000 m3 kameniva a zabetónoval sa úsek o dĺžke cca 4,5 km. Súbežne realizujeme ďalšie práce ako injektáž vrchlíka horných klenieb, betónovanie ozubu, rezanie vodným lúčom, razenie inšpekčných otvorov do prieskumnej štôlne, opravné práce, kozmetika/sanácie na blokoch horných klenieb. Pripravujú sa práce na pokládke štrbinových žľabov a pokládke vozovkových vrstiev. Celkovo sme v tuneli už spotrebovali vyše vyše 112 tisíc m3 betónu, čo je pre predstavu 12 500 domiešavačov,“ sumarizuje projektový manažér tunela Vladimír Kotrík.

Mosty

Na úseku sa stavia celkovo 8 mostov technológiou spodnej výsuvnej skruže, letmej betonáže, pevných skruží a prefabrikovanými vopred resp. dodatočne predpätými nosníkmi. To sa robí s cieľom urýchliť výstavbu, pričom každá technológia má špecifické výhody, ktoré sa dobre uplatňujú v náročnom teréne.

„Most 203 je so svojou dĺžkou 947 metrov najdlhší, podopretý 66 piliermi s výškou až 40 metrov. Na stavbu vozíme 13-metrové železobetónové dielce výšky 2 m, ktoré spájame predpínacími lanami do 40-metrových nosníkov a pomocou ťažkých žeriavov pokladáme na miesto. Ďalším zaujímavým mostom je most 202 vo veľmi ťažkom zosuvnom území. Má dĺžku 580 m a výšku 22 m, mostovka je budovaná pomocou spodnej výsuvnej skruže. Len pre stavbu tohto mosta sme vyvŕtali takmer 11 kilometrov pilót,“ hovorí projektový manažér mostov Viliam Kučera.

Stavba zahŕňa 13,5 km dlhý úsek diaľnice vrátane ôsmich mostov a 7,5 km dlhý tunel Višňové. Na západe sa napojí na nedávno dokončený úsek Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, na východe sa napojí na obchvat Vrútok a Martina. Po dokončení sa vytvorí kompletný obchvat Žiliny, ktorý zníži intenzitu dopravy v meste a zároveň ušetrí viac ako 20 minút cesty do Tatier. Okrem priamejšej trasy sa vodiči vyhnú aj častým dopravným komplikáciám na existujúcej ceste I/18 popod hrad Strečno.

Pozrite si z dronovej perspektívy súčasnú situáciu na stavbe D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala vrátane tunela Višňové, z dielne SKANSKY.


Súvisiaci článok
Práce na tuneli Višňové napredujú (VIDEO)
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť