Piatok 30. 05. 2025 19:57:10 | Meniny má Ferdinand

Prvé slovenské autíčko malo vzniknúť v Bytči v roku 1948. Zastavil ho Víťazný február!

Prvé slovenské auto mali sériovo vyrábať v závode Súľov v Hrabovom, ktoré je mestskou časťou Bytče. Jeho autorom bol Emil Bojda z Ostravy. Ten, v spolupráci s Jozefom Hrabovským, vybudoval v Bytči firmu Súľov, ktorá mala auto začať sériovo vyrábať. Do toho však prišiel komunistický prevrat v Československu. Komunisti im fabriku znárodnili a oboch pánov zatvorili do vyšetrovacej väzby. Model auta sa podarilo zrekonštruovať Zdeňkovi Křížovi z Jindřichovho Hradca a verejnosti ho predstavil v roku 2021 na nádvorí Sobášnho paláca v Bytči. Odvtedy je umiestnený v Múzeu dopravy v Rajeckých Tepliciach.

Michal Filek|29. máj 2025|07:31:38

Zdroj: Facebook/Jozef Janiš

Súvisiaci článok
Bytčiansky architekt zahynul pri prezentácii mosta, ktorý projektoval v Dolnom Kubíne
Čítajte viac >

Históriou auta, ale aj minimotorky, ktorá sa tu mala vyrábať tiež, sa zaoberá miestny historik Jozef Janiš.

„Rodinné miniauto a minimotocykel Súľov – Bojda, pripravovali do výroby po roku 1948 v Bytči – Hrabovom. Autorom motorky a auta bol pán Emil Bojda z Ostravy – Třebovic. Bol to konštrukčný a dizajnérsky supervýkon autora, ktorým predbehol dobu o minimálne 30 rokov. Kategória minimotorka vtedy ani len neexistovala,“ opisuje Janiš.

V Hrabovom pri Bytči postavil Bojda v rokoch 1947 – 48 fabriku na výrobu týchto skvelých technických kúskov.

„K výrobe po roku 1948 už nedošlo a Bytča prišla o fantastickú možnosť a prvenstvo vo výrobe prvého moravsko-slovenského automobilu a minimotorky. Škoda!“ povzdychol si Janiš.

Model auta v skutočnej veľkosti, teda v mierke 1:1, sa po 73 rokov podarilo vyrobiť Zdeňkovi Křížovi z Jindřichovho Hradca. V Bytči bol predstavený v apríli 2021 pred Sobášnym palácom.

„Vyrobený je zo sklolaminátu, s čalúneným interiérom. Model je bez motora, vyrobený ako múzejný exponát, pre potrebu Budatínskeho múzea, ktoré výrobu modelu aj zafinancovalo. Umiestnený je v expozícii Múzea dopravy na železničnej stanici v Rajeckých Tepliciach,“ hovorí Janiš.

Víťazný február – smrť automobilky!

Po februári komunisti v Československu znárodnili, teda ukradli, čo mohli.

„Ukradnutá takto bola aj neskoršia Drevoindustria (Súľov). Značku Súľov nepreslávila nejaká Brigáda socialistickej práce žien z okolia Bytče, ale páni Emil Bojda a Jozef Hrabovský, ktorí vybudovali a postavili firmu Súľov. Fabrika sa mala slávnostne otvárať pár dní pred tým Víťazným februárom. Fabriku však majiteľom zobrali, krivo ich obvinili a zatvorili do vyšetrovacej väzby v Sobášnom paláci,“ opisuje Jozef Janiš.

Ako Janiš pokračuj, ukradnuté výrobné haly potom slúžili pre závod Kinex Bytča na výrobu meracích pásiem a ako sklad.

„Nikto už nezrealizoval plány pôvodných majiteľov vyrábať v Hrabovom autá a minimotorky, hoci to bol asi najodvážnejší podnikateľský plán na Slovensku. Nikto sa ho už ani nikdy nepokúsil napodobniť. Toto je skutočná pravda o tom kto mohol presláviť značku SÚLOV na celom Slovensku, alebo aj vo svete. Pánovi Bojdovi ukradli aj krásnu myšlienku pomenovať svoju fabriku, či automobilku podľa blízkych Súľovskych skál,“ dodal Janiš.

Podľa neho je to už história, ktorú si však treba pripomínať. Pretože jeho generácii o nej nikto nepovedal. Objavil ju vraj len náhodou, vďaka relácii v Ostravskej televízii.


Súvisiaci článok
Zo zámockého areálu v Bytči zmizli vzácne medené tabule. Mesto ich chce osadiť späť. Neviete kde sú?
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť