Históriou auta, ale aj minimotorky, ktorá sa tu mala vyrábať tiež, sa zaoberá miestny historik Jozef Janiš.
„Rodinné miniauto a minimotocykel Súľov – Bojda, pripravovali do výroby po roku 1948 v Bytči – Hrabovom. Autorom motorky a auta bol pán Emil Bojda z Ostravy – Třebovic. Bol to konštrukčný a dizajnérsky supervýkon autora, ktorým predbehol dobu o minimálne 30 rokov. Kategória minimotorka vtedy ani len neexistovala,“ opisuje Janiš.
V Hrabovom pri Bytči postavil Bojda v rokoch 1947 – 48 fabriku na výrobu týchto skvelých technických kúskov.
„K výrobe po roku 1948 už nedošlo a Bytča prišla o fantastickú možnosť a prvenstvo vo výrobe prvého moravsko-slovenského automobilu a minimotorky. Škoda!“ povzdychol si Janiš.
Model auta v skutočnej veľkosti, teda v mierke 1:1, sa po 73 rokov podarilo vyrobiť Zdeňkovi Křížovi z Jindřichovho Hradca. V Bytči bol predstavený v apríli 2021 pred Sobášnym palácom.
„Vyrobený je zo sklolaminátu, s čalúneným interiérom. Model je bez motora, vyrobený ako múzejný exponát, pre potrebu Budatínskeho múzea, ktoré výrobu modelu aj zafinancovalo. Umiestnený je v expozícii Múzea dopravy na železničnej stanici v Rajeckých Tepliciach,“ hovorí Janiš.
Víťazný február – smrť automobilky!
Po februári komunisti v Československu znárodnili, teda ukradli, čo mohli.
„Ukradnutá takto bola aj neskoršia Drevoindustria (Súľov). Značku Súľov nepreslávila nejaká Brigáda socialistickej práce žien z okolia Bytče, ale páni Emil Bojda a Jozef Hrabovský, ktorí vybudovali a postavili firmu Súľov. Fabrika sa mala slávnostne otvárať pár dní pred tým Víťazným februárom. Fabriku však majiteľom zobrali, krivo ich obvinili a zatvorili do vyšetrovacej väzby v Sobášnom paláci,“ opisuje Jozef Janiš.
Ako Janiš pokračuj, ukradnuté výrobné haly potom slúžili pre závod Kinex Bytča na výrobu meracích pásiem a ako sklad.
„Nikto už nezrealizoval plány pôvodných majiteľov vyrábať v Hrabovom autá a minimotorky, hoci to bol asi najodvážnejší podnikateľský plán na Slovensku. Nikto sa ho už ani nikdy nepokúsil napodobniť. Toto je skutočná pravda o tom kto mohol presláviť značku SÚLOV na celom Slovensku, alebo aj vo svete. Pánovi Bojdovi ukradli aj krásnu myšlienku pomenovať svoju fabriku, či automobilku podľa blízkych Súľovskych skál,“ dodal Janiš.
Podľa neho je to už história, ktorú si však treba pripomínať. Pretože jeho generácii o nej nikto nepovedal. Objavil ju vraj len náhodou, vďaka relácii v Ostravskej televízii.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť