Piatok 30. 05. 2025 19:41:26 | Meniny má Ferdinand

Budatín konečne prepojený! Obyvatelia sa dočkali podchodu pod rušné koľajisko

Želania obyvateľov žilinskej mestskej časti Budatín boli vypočuté. Po dlhých rokoch čakania sa dožili podchodu pod železničnú trať, ktorá rozdeľovala Budatín na dve časti. Je to výborná správa aj pre návštevníkov Budatínskeho hradu. Vďaka novému podchodu sa im skráti cesta k hradu o niekoľko minút.

Michala Stanikova|29. máj 2025|15:52:00

Zdroj: Michala Staníková

Súvisiaci článok
Uzávera podjazdu na Kysuckej sa opäť predlžuje, dopravu v Žiline čakajú obmedzenia
Čítajte viac >

S výstavbou podchodu začali železničiari ešte v roku 2021. Hoci o podchod žiadali obyvatelia Budatína celé desaťročia, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková vysvetľuje, že jeho realizácia má skôr nadregionálny charakter:

„Výstavba podchodu pre peších v Budatíne je súčasťou rozsiahlej modernizácie železničného uzla Žilina, ktorú realizujú ŽSR ako celonárodný infraštruktúrny projekt. Nie je teda samostatnou investíciou, ale súčasťou širšieho súboru rekonštrukčných a stavebných prác zameraných na zlepšenie dopravnej dostupnosti, bezpečnosti a komfortu pre cestujúcich a verejnosť.“

Stavebné práce na podchode boli rozdelené do dvoch etáp. S prvou začali železničiari v septembri 2021 a vyžiadala si vylúčenie dopravy na koľaji v smere zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta.

„Etapa č. 1 bola ukončená v auguste 2023 a pokračovalo sa v ďalších prácach na súvisiacich objektoch. Po uvedení párnej skupiny koľají a 2. traťovej koľaje Žilina – Kysucké Nové Mesto do predčasného užívania dňom 31. júla 2024 a následne vylúčením 1. traťovej koľaje v smere z Kysuckého Nového Mesta do Žiliny bola zahájená etapa č. 2 podľa schválených stavebných postupov,“ uviedla k priebehu výstavby hovorkyňa ŽSR.

Vstup do podchodu od Námestia hrdinov. Práve cez tieto miesta ľudia kedysi prechádzali na druhú stranu cez nezabezpečené koľajisko. Zdroj: Michala Staníková

Historická stopa

Podchod v Budatíne radí hovorkyňa z pohľadu náročnosti výstavby k štandardným podchodom, ktoré boli v rámci výstavby „Uzla“ realizované napríklad aj v Strážove alebo pri rušňovom depe. Predsa však narazili na špecifickú „prekážku.“

„Najväčšie problémy počas realizácie nastali na začiatku výstavby pri razení štetovníc z dôvodu nepriepustnosti podložia a pri nájdení pozostatkov z dláždenia stredovekej cesty vzhľadom na tesnú blízkosť Budatínskeho hradu, kde práce museli byť z dôvodu dodatočného archeologického prieskumu prerušené. Na základe výsledkov prieskumu zhotoviteľ vykonal príslušné opatrenia a mohlo sa ďalej pokračovať v prácach,“ informovala Petra Lániková, pričom dodala, že neplánované prerušenie výstavby nemalo vplyv na omeškanie prác v rámci prvej etapy.

Podchod je z oboch vstupov bezbariérový. Zdroj: Michala Staníková

Vypočuté želanie

Výstavba podchodu je už v záverečnej fáze, druhá etapa by mala byť ukončená v júni tohto roka. Podľa hovorkyne je potrebné ešte dobudovať chodník zo strany od Budatínskeho hradu a podchod bude v plnej prevádzke slúžiť nielen obyvateľom mestskej časti, ale aj návštevníkom hradu a parku.

„Je to obrovský prínos pre Žilinu, pre mestskú časť Budatín. Sme veľmi radi, že je takmer hotový a predbežne odovzdaný ľuďom do užívania, veľmi si to ako obyvatelia vážime, nakoľko to nebola samozrejmosť a investícia sa pohybuje v miliónoch eur. Tento podchod žiadali ľudia desaťročia a konečne sa ich želania stali realitou,“ vyjadril sa k téme poslanec mesta Žilina za mestskú časť Budatín Jozef Augustín.

Nad podchodom vedie hlavná železničná tepna na Kysuce. Zdroj: Michala Staníková

Koniec hazardu so životom

Podchod má pre Budatín veľký prínos aj z bezpečnostného hľadiska. Veľa ľudí prechádzalo cez nezabezpečené koľaje, aby si skrátilo cestu domov či na hrad, hoci oficiálny chodník vedie naokolo cez viadukt.

„Výrazne sa tým skráti cesta ku hradu z Námestia hrdinov a naopak sa konečne prepoja pre peších obe časti Budatína, ktoré delili koľaje. Verím, že ľudia ocenia jeho prínos a časom tento podchod doplní aj dlho očakávané parkovisko (pripravovaná investičná akcia ŽSK), ktoré je veľmi potrebné počas akcií organizovaných v Budatínskom parku,“ poznamenal mestský poslanec, ktorý zároveň zastáva aj funkciu župného poslanca.

„Jediná vec, čo ma pri podchode mrzí, je, že pri tejto výstavbe a rekonštrukcii železničného uzla Žilina nevznikla v mestskej časti Budatín železničná zástavka pre obyvateľov, návštevníkov Budatínskeho hradu, cykloturistov a pod.,“ podotkol Jozef Augustín.

Práce na podchode finišujú. Ešte je potrebné dokončiť chodník zo strany od Budatínskeho hradu. Zdroj: Michala Staníková

Súvisiaci článok
Okolo Strečna cesta nebezpečná... Cesta medzi Žilinou a Martinom mátala cestujúcich od nepamäti
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť