S výstavbou podchodu začali železničiari ešte v roku 2021. Hoci o podchod žiadali obyvatelia Budatína celé desaťročia, hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Petra Lániková vysvetľuje, že jeho realizácia má skôr nadregionálny charakter:
„Výstavba podchodu pre peších v Budatíne je súčasťou rozsiahlej modernizácie železničného uzla Žilina, ktorú realizujú ŽSR ako celonárodný infraštruktúrny projekt. Nie je teda samostatnou investíciou, ale súčasťou širšieho súboru rekonštrukčných a stavebných prác zameraných na zlepšenie dopravnej dostupnosti, bezpečnosti a komfortu pre cestujúcich a verejnosť.“
Stavebné práce na podchode boli rozdelené do dvoch etáp. S prvou začali železničiari v septembri 2021 a vyžiadala si vylúčenie dopravy na koľaji v smere zo Žiliny do Kysuckého Nového Mesta.
„Etapa č. 1 bola ukončená v auguste 2023 a pokračovalo sa v ďalších prácach na súvisiacich objektoch. Po uvedení párnej skupiny koľají a 2. traťovej koľaje Žilina – Kysucké Nové Mesto do predčasného užívania dňom 31. júla 2024 a následne vylúčením 1. traťovej koľaje v smere z Kysuckého Nového Mesta do Žiliny bola zahájená etapa č. 2 podľa schválených stavebných postupov,“ uviedla k priebehu výstavby hovorkyňa ŽSR.
Historická stopa
Podchod v Budatíne radí hovorkyňa z pohľadu náročnosti výstavby k štandardným podchodom, ktoré boli v rámci výstavby „Uzla“ realizované napríklad aj v Strážove alebo pri rušňovom depe. Predsa však narazili na špecifickú „prekážku.“
„Najväčšie problémy počas realizácie nastali na začiatku výstavby pri razení štetovníc z dôvodu nepriepustnosti podložia a pri nájdení pozostatkov z dláždenia stredovekej cesty vzhľadom na tesnú blízkosť Budatínskeho hradu, kde práce museli byť z dôvodu dodatočného archeologického prieskumu prerušené. Na základe výsledkov prieskumu zhotoviteľ vykonal príslušné opatrenia a mohlo sa ďalej pokračovať v prácach,“ informovala Petra Lániková, pričom dodala, že neplánované prerušenie výstavby nemalo vplyv na omeškanie prác v rámci prvej etapy.
Vypočuté želanie
Výstavba podchodu je už v záverečnej fáze, druhá etapa by mala byť ukončená v júni tohto roka. Podľa hovorkyne je potrebné ešte dobudovať chodník zo strany od Budatínskeho hradu a podchod bude v plnej prevádzke slúžiť nielen obyvateľom mestskej časti, ale aj návštevníkom hradu a parku.
„Je to obrovský prínos pre Žilinu, pre mestskú časť Budatín. Sme veľmi radi, že je takmer hotový a predbežne odovzdaný ľuďom do užívania, veľmi si to ako obyvatelia vážime, nakoľko to nebola samozrejmosť a investícia sa pohybuje v miliónoch eur. Tento podchod žiadali ľudia desaťročia a konečne sa ich želania stali realitou,“ vyjadril sa k téme poslanec mesta Žilina za mestskú časť Budatín Jozef Augustín.
Koniec hazardu so životom
Podchod má pre Budatín veľký prínos aj z bezpečnostného hľadiska. Veľa ľudí prechádzalo cez nezabezpečené koľaje, aby si skrátilo cestu domov či na hrad, hoci oficiálny chodník vedie naokolo cez viadukt.
„Výrazne sa tým skráti cesta ku hradu z Námestia hrdinov a naopak sa konečne prepoja pre peších obe časti Budatína, ktoré delili koľaje. Verím, že ľudia ocenia jeho prínos a časom tento podchod doplní aj dlho očakávané parkovisko (pripravovaná investičná akcia ŽSK), ktoré je veľmi potrebné počas akcií organizovaných v Budatínskom parku,“ poznamenal mestský poslanec, ktorý zároveň zastáva aj funkciu župného poslanca.
„Jediná vec, čo ma pri podchode mrzí, je, že pri tejto výstavbe a rekonštrukcii železničného uzla Žilina nevznikla v mestskej časti Budatín železničná zástavka pre obyvateľov, návštevníkov Budatínskeho hradu, cykloturistov a pod.,“ podotkol Jozef Augustín.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť