Tisíce metrov koľajníc, desiatky vlakov a stovky príbehov. Aj tak by sa dala opísať história Považskej lesnej železnice, ktorá kedysi patrila medzi najvýznamnejšie technické stavby celého karpatského oblúka. Po tom, čo ju v 70. rokoch definitívne umlčali motory nákladiakov, sa dnes znovu ozýva jej sykot pary – tentokrát však ako vzácny exponát.
Zlatý vek v srdci Karpát
Úzkorozchodná trať bola vybudovaná v údolí Čierneho Váhu na Liptove už pred prvou svetovou vojnou. Postaviť ju nechala ešte uhorská vláda, aby dokázala ťažiť a zvážať obrovské množstvá dreva z neprístupných dolín. Na prelome 19. a 20. storočia slúžili na zvoz dreva hlavne vodné toky – až kým parné stroje nevyvolali revolúciu v doprave.
Prvá časť trate bola dokončená v roku 1916 a v ďalších dekádach pribúdali odbočky do údolí s názvami ako Malužiná, Benkovo či Rovienky. Celková dĺžka železnice presiahla 109 km, čím sa stala druhou najdlhšou lesnou železnicou v bývalom Československu.
Život s „mašinkou“
Železnica nevozila len drevo – bola aj dopravou pre miestnych obyvateľov, lekárov, pôrodné baby či turistov. Každý rušeň mal svoje meno a osobitý príbeh. Najobľúbenejšou bola zrejme Cifra – rušeň U 45 903, ktorý jazdil spoľahlivo dlhé desaťročia. Barbora, Malá Maďarka či Sulika – všetky si obyvatelia pamätali ako členov vlastnej rodiny.
Vlakom sa hovorilo „mašinka“, trati „štriečka“. Pre mnohých to bola životná tepna, ktorá spájala dediny s civilizáciou.
Zánik a znovuzrodenie
Posledný vlak vyrazil na trať v decembri 1972. Stovky ton koľajníc, lokomotív a vozňov začali chátrať, no vďaka nadšencom a Liptovskému múzeu sa podarilo mnohé zachrániť. Najskôr vznikla statická expozícia v skanzene v Pribyline, neskôr pribudla aj funkčná úzkokoľajka, po ktorej sa môžu odviezť aj návštevníci.
Pomohol aj európsky projekt Interreg Poľsko–Slovensko, vďaka ktorému sa v roku 2018 vybudoval nový 950 metrov dlhý úsek trate. Rušne i vozne tak opäť dýchajú históriou.
Dnes jazdí pre nadšencov
V Múzeu liptovskej dediny v Pribyline dnes nájdete nie len depo, reštaurované vozne a rušne, ale aj akcie ako Mašinparáda či S parou na kolesách, ktoré prinášajú atmosféru starých čias.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť