Pondelok 25. 11. 2024 11:38:27 | Meniny má Katarína

Hmla je zradná. Vodiči by si podľa dopravného experta mali dávať pozor na tieto veci

Ak ste „sviatočný vodič" alebo sa šoférovaniu nevenujete aktívne, určite by ste mali vnímať informácie o tom, ako prispôsobiť jazdu počas hmly. Tej je teraz všade neúrekom a horské priechody nie sú výnimkou. Počas týchto atmosférických podmienok vzrastá riziko nehodovosti niekoľkonásobne a dopravný expert dvíha varovný prst.

Michal Szentivanyi|25. november 2024|07:59:37

Ilustračné foto. Zdroj: Koláž Žilina SP21/freepik.com

Súvisiaci článok
V tuneli Čebrať pokračuje betonáž vozovky. Pracuje sa aj na technológii
Čítajte viac >

Svoje odporúčania verejnosti adresoval motoristický novinár, Alexander Štefuca. Ten tak urobil v relácii Teleráno v televízii Markíza. „Pri hmle je základným pravidlom spomaliť. Počas nej máme zhoršenú orientáciu v priestore," uviedol prvú zásadnú radu Štefuca. Niektorým vodičom sa počas týchto podmienok môžu viaceré veci zdať ďalej, než v skutočnosti sú. To je hlavný strašiak a charakteristika výskytu hmiel v premávke.

Hmly sú reálnou hrozbou v ranných a večerných hodinách

Hmly sa pritom vôbec nemusia vyskytovať len v lesnom či prírodnom prostredí. Fenomén s príchodom zimných mesiacov bude čoraz viac realitou aj v bežnej dopravnej špičke v meste. To môže spôsobovať riziko napríklad pri rannom presune do práce. To isté platí aj v prípadoch, ak vaše pracovné povinnosti trvajú do neskorých večerov, kedy hrozia tiež hmly.

13418066_car_headlights_in_foggy_atmosphere_2603_1600x1134.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Rozostupy a takzvané „hmlovky", ktoré zabúdame vypnúť

„V zime je základnou poučkou udržiavať väčšie rozostupy medzi vozidlami. Opakujem to stále. Hmlové svetlá, či takzvané „hmlovky", sú zas iná kapitola. Tie predné sú potrebné hlavne v prípade, keď potrebujeme hmlu podsvietiť. Ide totiž o to, že hmlové svetlá sú väčšinou umiestnené na spodnej časti nárazníka vášho auta," pokračoval Štefuca v televízii Markíza.

Nie všetkým však odporúčané hmlovky pomôžu, a tak sa často stáva, že keď už opustia pásmo hmly, zabudnú si ich vypnúť, čím môžu oslňovať a vyrušovať vodičov pred sebou, no to isté sa môže diať aj na zadnom konci, kde môže vodičov otravovať výrazné červené svetlo. „Ešte horšie je to so zadnými „hmlovkami", pretože tie si ľudia zvyknúť zapínať v tej viere, že sú chránení zo zadu. Potom tí, čo idú za nimi majú doslova vypálené sietnice v očiach. Ak vidíme auto za sebou v spätnom zrkadle, potom tie svetlá už vôbec nemajú význam," vysvetlil v televízii Markíza Štefuca.

405.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Riziko veľmi hustej hmly

Bývajú aj dni, kedy udrie veľmi hustá hmla a za volantom vás môže prepadnúť zúfalstvo. „V takom prípade si treba pomôcť zdravým rozumom. Vtedy treba využiť prítomnosť stredovej čiary a treba extrémne spomaliť. Sú situácie, kedy si treba uvážiť vlastné schopnosti a prípadne na bezpečnom mieste zastaviť a počkať na to, kým bude situácia iná. Treba používať minimálne stretávacie svetlá. Svetelný snímač nemusí chápať to, že je prítomná hmla," dodal v rannej relácii televízie Markíza Štefuca.

670578.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Diaľkové svetlá nie sú riešením

Podľa neho sa však treba v hmle vyhnúť nápadu zapnúť diaľkové svetlá. „V meste často býva nejaké osvetlenie. Nepotrebujeme si svietiť navzájom do tváre alebo chrbta. Určite netreba používať ani diaľkové svetlá. Tie síce majú veľký a jasný charakter, no nepresvietia hmlu. Vytvoria bielu stenu, do ktorej sa len pozeráme," varoval vodičov v televízii Markíza motoristický novinár Štefuca.


Súvisiaci článok
Bezpečnosť na cestách: Vodiči by mali viac využívať stretávacie svetlá, upozorňuje polícia
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť