Svoje odporúčania verejnosti adresoval motoristický novinár, Alexander Štefuca. Ten tak urobil v relácii Teleráno v televízii Markíza. „Pri hmle je základným pravidlom spomaliť. Počas nej máme zhoršenú orientáciu v priestore," uviedol prvú zásadnú radu Štefuca. Niektorým vodičom sa počas týchto podmienok môžu viaceré veci zdať ďalej, než v skutočnosti sú. To je hlavný strašiak a charakteristika výskytu hmiel v premávke.
Hmly sú reálnou hrozbou v ranných a večerných hodinách
Hmly sa pritom vôbec nemusia vyskytovať len v lesnom či prírodnom prostredí. Fenomén s príchodom zimných mesiacov bude čoraz viac realitou aj v bežnej dopravnej špičke v meste. To môže spôsobovať riziko napríklad pri rannom presune do práce. To isté platí aj v prípadoch, ak vaše pracovné povinnosti trvajú do neskorých večerov, kedy hrozia tiež hmly.
Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com
Rozostupy a takzvané „hmlovky", ktoré zabúdame vypnúť
„V zime je základnou poučkou udržiavať väčšie rozostupy medzi vozidlami. Opakujem to stále. Hmlové svetlá, či takzvané „hmlovky", sú zas iná kapitola. Tie predné sú potrebné hlavne v prípade, keď potrebujeme hmlu podsvietiť. Ide totiž o to, že hmlové svetlá sú väčšinou umiestnené na spodnej časti nárazníka vášho auta," pokračoval Štefuca v televízii Markíza.
Nie všetkým však odporúčané hmlovky pomôžu, a tak sa často stáva, že keď už opustia pásmo hmly, zabudnú si ich vypnúť, čím môžu oslňovať a vyrušovať vodičov pred sebou, no to isté sa môže diať aj na zadnom konci, kde môže vodičov otravovať výrazné červené svetlo. „Ešte horšie je to so zadnými „hmlovkami", pretože tie si ľudia zvyknúť zapínať v tej viere, že sú chránení zo zadu. Potom tí, čo idú za nimi majú doslova vypálené sietnice v očiach. Ak vidíme auto za sebou v spätnom zrkadle, potom tie svetlá už vôbec nemajú význam," vysvetlil v televízii Markíza Štefuca.
Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com
Riziko veľmi hustej hmly
Bývajú aj dni, kedy udrie veľmi hustá hmla a za volantom vás môže prepadnúť zúfalstvo. „V takom prípade si treba pomôcť zdravým rozumom. Vtedy treba využiť prítomnosť stredovej čiary a treba extrémne spomaliť. Sú situácie, kedy si treba uvážiť vlastné schopnosti a prípadne na bezpečnom mieste zastaviť a počkať na to, kým bude situácia iná. Treba používať minimálne stretávacie svetlá. Svetelný snímač nemusí chápať to, že je prítomná hmla," dodal v rannej relácii televízie Markíza Štefuca.
Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com
Diaľkové svetlá nie sú riešením
Podľa neho sa však treba v hmle vyhnúť nápadu zapnúť diaľkové svetlá. „V meste často býva nejaké osvetlenie. Nepotrebujeme si svietiť navzájom do tváre alebo chrbta. Určite netreba používať ani diaľkové svetlá. Tie síce majú veľký a jasný charakter, no nepresvietia hmlu. Vytvoria bielu stenu, do ktorej sa len pozeráme," varoval vodičov v televízii Markíza motoristický novinár Štefuca.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť