Utorok 16. 08. 2022 20:34:49 | Meniny má Leonard

Totálnu generálku organu z Brestovan vykonali v Žiline v réžii Mariána Mušku (FOTOGALÉRIA)

Organ sa považuje za kráľovský nástroj. Hudobný nástroj je zo stavebnej stránky najväčší a najzložitejší hudobný nástroj. Skladá sa z píšťal, registrov, vzdušníc, mechov, čerpadla vzduchu, a hracieho stola. A práve taký sa v žilinských organových dielňach v posledných dvoch rokoch vyrobil, doslova od základu. Postaral sa o to tím pod vedením majstra Mariána Mušku. TEXT A FOTO: Ľubo Bechný

Michal Filek|17. apríl 2022|10:50:58

Jedine čo ostalo z pôvodného organu umiesteného v rímskokatolíckom kostole v Brestovanoch (obec pri Nitre) bola časť prednej časti organa. Inak bolo všetko vyrobené od znova.

Predchádzajúci organ v Brestovanoch bol posledné roky sotva hrateľný - nehrali niektoré tóny či registre, červotočom boli silne napadnuté drevené časti organa. Zastaraný technologický systém organa (tzv. pneumatická výpustka) bol prakticky neopraviteľný resp. len za vysoké náklady, bez dlhodobej perspektívy, prizvaní znalci z Bratislavy odporučili stavbu nového organa.

0Z2A8318.JPG

Pôvod organa

Pôvodný organ pochádza z roku 1892 - z dielne Gustáva Adolfa Molnára (vnuk Martina Šašku, st., najvýznamnejšieho organára 19. storočia na Slovensku), mal vtedy 10 registrov, 1 manuál a pedál, kuželkové vzdušnice a mechanickú traktúru. V roku 1932 Ján Tuček z Kutnej Hory (ČR) postavil do Molnárovej skrine (rozšírenej dozadu) 2 manuálový nástroj s pedálom so 16 registrami s pneumatickou traktúrou.

Terajší organ je úplne nový – 2 manuálový organ s pedálom a 22 registrami s mechanickou traktúrou a zásuvkovými vzdušnicami, čo sú technológie overené stáročiami. Nástroj je v novej skrini s výnimkou hornej prednej časti, kde je použitá reštaurovaná historická skriňa G. A. Molnára.

0Z2A8319.JPG

Ľudské kapacity

Na oprave organa sa podieľali viacero ľudí. Všetko bolo pod patronátom Mariána Mušku. Pracovali na ňom architekt Roman Muška - dizajn, architektúra a konštrukcia organa, Martin Talapka, hlavný majster dielní, Jozef Šuška - obaja organárske a stolárske práce, reštaurátorka Michaela Poliaková -reštaurovanie historickej časti skrine, Miroslav Šťukovský - elektrické zapojenia, intonér Tomáš Fafilek zo školy Jána Kosteru (ČR) - intonácia píšťal, Branislav Gabaj - časti novej skrine, Juro Špalek - časti traktúry, Michal Kenis (ČR) - kovové a jazykové píšťaly, Marián Muška - zvukový návrh, ladenie, koordinácia, subdodávky.

0Z2A8322.JPG

Marián Muška

Mgr. Ing. Marián Muška (nar. 1960 v Púchove) - cirkevný hudobník, organista, pedagóg, odborník na organy. Je vedúcim oddelenia cirkevnej hudby na Konzervatóriu v Žiline, kde učí hru na organe. Pochádza z učiteľskej rodiny. Hudobné vzdelanie získal najskôr štúdiom hry na klavíri (11 rokov na ZUŠ) paralelne so ZŠ a gymnáziom. Počas štúdia Mikroelektroniky na Elektrotechnickej fakulte SVŠT v Bratislave navštevoval súkromné hodiny hry na organe u prof. J. V. Michalka.
Uňho potom neskôr študoval na VŠMU v Bratislave.

0Z2A8353.JPG

Hudobné vzdelanie ukončil na Žilinskej univerzite v odbore hudobná výchova a hra na organe u doc. Anny Predmerskej - Zúrikovej. Ako zakladateľ a dlhoročný vedúci Oddelenia cirkevnej hudby na Konzervatóriu v Žiline pedagogicky pôsobí temer 25 rokov, vychoval celý rad cirkevných hudobníkov a organistov. Venuje sa problematike organov v spolupráci s Organárskymi dielňami Žilina, spolu s bratom arch. Romanom Muškom a ďalšími odborníkmi. Dielne postavili niekoľko nových nástrojov (napr. Dolné Kočkovce, Lendak, Sielnica), zvukovo inšpirovaných francúzskymi organmi 19. a 20. storočia. Okrem toho realizovali desiatky generálnych opráv, vrátane obnovy a rekonštrukcií historických organov - národných kultúrnych pamiatok. Pracovali tiež na obnove organa umiestneného v evanjelickom kostole v Žiline.

0Z2A8334.JPG

Práce boli náročné

Reštauračné práce znamenali v podstate výstavbu nového organa. Trvali takmer dva roky. Ide o stavbu úplne nového organa, len horná predná časť skrine je reštaurovaná z pôvodného organa z r. 1892. Tu sa jednalo o komplexné ozdravenie dreva a natretie povrchu s veľmi citlivým prístupom zo strany reštaurátora. Okrem reštaurovanej hornej prospektovej časti organa G. Molnára sa použilo ešte 27 drevených píšťal najväčšieho basového registra od J. Tučeka z r.1932 – Principálbas 16´, to je vzácny register, bežné organy ho nemajú, dá zvuku silný basový tón.

Najväčšia píšťala má dĺžku 5 metrov, najmenšia niekoľko milimetrov. Niektoré píšťaly sú z dreva. Použilo sa drevo z dubu, smreku, slivky a orecha. Väčšina píšťal je z kvalitného cínu.

0Z2A8337.JPG

Cena organu

Ako mi povedal Marián Muška, cena organu - v minulosti i teraz sa rovná nákladom za výstavbu nového rodinného domu.

Slávnostné predvedenie organu verejnosti

Celé dielo bolo predvedené žilinskej verejnosti v sobotu 26. marca. Viac ako 1300 píšťal ukázalo svoju silu. Po privítaní a príhovore Mariána Mušku sa pri hracom stolci predviedli viacerí hráči. Prvým hráčom bol Kristián Tichák, študent 6.r., Konzervatórium Žilina, odbor cirkevná hudba, od šk. r. 2022/23 poslucháč VŠMU v Bratislave odbor organ, pôsobí ako organista v Dolnej Tižine. Po ňom vystúpil Martin Ragula, lekár, organista v Považskej Bystrici. Ako posledná vystúpila Simona Matyšáková, bývalá absolventka Konzervatória v Žiline, absolvuje hru na organ na VŠMU v Bratislave.

Verejnosti sa prihovorila aj reštaurátorka Michaela Poliaková. Organ sa kompletne rozoberie a znovu zloží na pôvodnom mieste v RK kostole v Brestovanoch.

0Z2A8359.JPG

0Z2A8380.JPG

0Z2A8387, motorova casť.JPG

0Z2A8404,Marian Muška.JPG Marián Muška

0Z2A8406, Michaela Poliaková.JPG Michaela Poliaková

0Z2A8415.JPG

0Z2A8433.JPG

0Z2A8434.JPG

0Z2A8500,Symona Matyšáková.JPG Simona Matyšáková

0Z2A8538, Martin Ragula.JPG Martin Ragula

0Z2A8543.JPG

0Z2A8546.JPG

0Z2A8608.JPG


Súvisiaci článok
Talent Žilinského kraja: Speváčka a tanečníčka Vanessa Ostrochovská (FOTO + VIDEO)
Čítajte viac >

Zdieľať článok
Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť