Túto dôležitú otázku vo svojej reportáži rozobrala Televízia TA3. Rezort dopravy na čele s ministrom Jozefom Rážom sa práve v týchto dňoch rozhodovali nad druhom vozovky, ktorý bude v spomínanej tepne tunela Višňové využitý. Kým štátny orgán hovorí o osadení asfaltových plôch, odborníci a skúsení motoristi v tom majú už dávno jasno. Asfalt je pre nich horším variantom a majú na to hneď niekoľko dôvodov.
Zdroj: Facebook/Ministerstvo dopravy SR
Betón ako zlatý štandard
Analytici a špecialisti na toto remeslo sú totiž presvedčení o tom, že betónové vozovky v tuneloch boli a sú stále zlatým štandardom. Minister dopravy Ráž však hrá o čas a v tomto prípade je použitie asfaltu z časového hľadiska pre rezort a plynulú dopravu výhodnejšie. Otázna je však životnosť takejto vozovky. „Ak to bude jedna z podmienok toho, aby došlo k urýchleniu tejto výstavby, tak vzhľadom aj na situáciu pod Strečnom, vzhľadom na mimoriadnu situáciu sme náchylní ísť týmto smerom,” uviedol pre Televíziu TA3 minister dopravy Jozef Ráž.
„Pri betónovej vozovke sa finišer môže pohybovať len jedným smerom, čo zvyšuje nároky na dotovanie materiálom a logistiku. Pri asfaltových vozovkách sa finišer môže pohybovať rôznymi smermi, čo môže priniesť časovú úsporu,” vysvetlil pre Televíziu TA3 hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti Tomáš Ferenčák.
„Nastávajú tu časové straty a to z dôvodu zmeny vozovky. Je potrebné urobiť nový statický výpočet na vozovku, zmeniť technologický postup výstavby,” doplnila pre Televíziu TA3 k tejto problematike Andrea Zuzulová z Katedry dopravných stavieb Slovenskej technickej univerzity. Podľa vysokoškolských odborníkov je však využitie asfaltu v približne 7-kilometrovom tuneli rizikom. Spomína sa aj možnosť hypotetického požiaru, kde asfalt môže byť toxický a okrem toho má menšiu životnosť aj odolnosť. Tunelom by totiž teoreticky malo prechádzať až 30-tisíc vozidiel denne.
Na konci dňa, paradoxne, nemusí ani dôjsť k ušetreniu času na stavebných prácach. „Osobne si myslím, že proces zmeny toho projektu a schvaľovania bude trvať dlhšie ako čas, ktorý sa ušetrí pri samotnej výstavbe,” povedal pre Televíziu TA3 Juraj Šrámek z Katedry technológie a manažmentu stavieb Žilinskej univerzity v Žiline.
Zdroj: YouTube/Popradská Okružná
Minister si stojí za svojím
S kritikou sa nestotožňuje samotný minister, ktorý má svoje argumenty na to, prečo vyhráva asfaltová vozovka. „Môžem vás ubezpečiť, že asfaltové vozovky sú v tuneloch po celom svete vrátane krajín Európskej únie, kde si to môžete skontrolovať. V Taliansku, v Grécku, v Rakúsku je úplne bežne používaný asfalt v rámci tunelov a to aj dlhých, veľmi dlhých tunelov,” povedal pre Televíziu TA3 minister Ráž.
To však stále nie je všetko, pretože aj s osvetlením bude treba urobiť zásadné zmeny. Ak sa totiž využije asfalt namiesto betónovej vozovky, značne sa zmenší svetlosť povrchu cesty. Aktuálne osvetlenie tunela tak nebude musieť stačiť.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť