Sobota 23. 11. 2024 05:59:40 | Meniny má Klement

Predné brzdové svetlo je už predmetom debát v europarlamente. Projekt testovali aj v Žiline, dekan odhalil detaily

Viacerí účastníci cestnej premávky v Žiline sa počas jari 2023 čudovali, keď uprostred centra videli vozidlá so zeleným pásikom pod predným evidenčným číslom vozidla. Išlo o testovanie projektu Predné brzdové svetlo, ktoré sa na Slovensku ujalo a testovalo sa aj v iných mestách. Teraz sa projekt dostal už na európsku úroveň a reprezentatívne bol predstavený aj na významnom podujatí.

Michal Szentivanyi|21. apríl 2024|10:00:25

Zdroj: Facebook/Predné brzdové svetlo - FRONT BRAKE LIGHT offical a Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, UNIZA

Súvisiaci článok
Takmer 80 % vodičov by prijalo zaviesť predné brzdové svetlo do premávky
Čítajte viac >

Predné brzdové svetlo má účastníkom cestnej premávky zjednodušiť pohľad na všeobecnú situáciu vzadu a pred vozidlom. Po novom by tak aj protiidúci vodiči či chodci mohli vedieť, či spomínaný vodič šliape na brzdový pedál. Využitie tejto novinky sa potvrdilo aj na žilinských cestách, no testovanie prebehlo napríklad aj v Trenčíne.

Testovanie sa osvedčilo a výsledky sú sľubné

„Počas výskumu sa zistilo, že až 96 percent chodcov si pri prechode nebolo istých, či ich vodič zbadal, a či vozidlo následne zabrzdí. Nižšia viditeľnosť, večerné a nočné hodiny sú rovnako faktory, ktoré chodcov zneisťujú pri prechádzaní cez cestu," pochvaľovala si na jeseň 2023 oficiálna stránka projektu výsledky prieskumu.

400415941_122116097588087431_7709210209255275316_n.jpg Zdroj: Facebook/Predné brzdové svetlo - FRONT BRAKE LIGHT offical

Projekt predstavili europoslancom na raňajkách

S týmito závermi sa kompetentní rozhodli aj za účasti predstaviteľov Žilinskej univerzity v Žiline odprezentovať na raňajkách v europarlamente, ktoré sa konali v stredu 10. apríla 2024. Významným predstaviteľom tak boli predstavené výsledky projektu Predné brzdové svetlo hneď na dvoch dôležitých akciách. Na uvedení výsledkov projektu nechýbal ani profesor a dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline Miloš Poliak. „V rámci Parlamentných raňajok spolu so zástupcami Bonnského inštitútu pre dopravnú psychológiu predstavil výsledky poslancom a zástupcom Európskeho parlamentu. Výsledky projektu boli taktiež predstavené na tlačovej konferencii pre média v tlačovom centre Európskeho parlamentu. Testovanie predného brzdového svetla v reálnej premávke preukázalo, že predné brzdové svetlo zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky," uviedla fakulta na sociálnej sieti.

438087986_7779594428770700_709224543694560195_n.jpg Zdroj: Facebook/Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, UNIZA

O testovanie projektu sa postarala hlavne Žilinská univerzita v Žiline

O výsledky projektu bol podľa dekana Poliaka záujem zo strany Európskeho parlamentu najmä z toho dôvodu, že Žilinská univerzita v Žiline realizovala testovanie v reálnej premávke celkovo na 3072 vozidlách. „Výsledky testovania preukázali, že predné brzdové svetlo zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky. 74 percent vodičov, ktorí celkovo najazdili 38,24 miliónov kilometrov s predným brzdovým svetlom potvrdilo, že predné brzdové svetlo zvyšuje bezpečnosť cestnej dopravy. V prípade chodcov, ktorí považujú predné brzdové svetlo za prvok zvyšujúci bezpečnosť cestnej dopravy ide až o podiel 82 percent," odpovedal na otázky Žilina SP21 dekan Poliak.

436815511_7779592042104272_7442672620903094096_n.jpg Zdroj: Zdroj: Facebook/Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, UNIZA

O osude projektu a jeho schválení už rozhodne nové zloženie europarlamentu

Zaujímavosťou podľa Poliaka je, že s narastajúcim vekom aj vodičov aj chodcov sa zvyšoval podiel osôb, ktorí sú za všeobecné zavedenie predného brzdového svetla na všetky vozidlá. „V rámci parlamentných raňajok po predstavení výsledkov štúdie prebehla diskusia, ktorej sa okrem poslancov zúčastnili aj zástupcovia automobilového priemyslu. Diskusia bola smerovaná skôr na technické riešenia zavádzania brzdového svetla. Okrem otázok súvisiacich s farbou svetla sa väčšina otázok týkala umiestnenia svetla a jeho zakomponovania do dizajnu jednotlivých značiek vozidiel. Osobitná diskusia sa týkala ceny predného brzdového svetla. Ako zvýši náklady na výrobu vozidiel. Zaujímavosťou pre mňa bolo, že zúčastneným poslancom sa páčilo predné brzdové svetlo z toho dôvodu, že pri veľmi nízkych výrobných nákladoch má významný vplyv na bezpečnosť cestnej dopravy. Osobitne sa v rámci raňajok diskutovalo o tom, že počas 11-mesačného testovania nevznikla ani jedna dopravná nehoda zapríčinená predným brzdovým svetlom," prízvukuje dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Miloš Poliak.

Podľa neho ešte súčasný Európsky parlament začne legislatívny proces umožňujúci všeobecné používanie predného brzdového svetla. Finálne hlasovanie sa predpokladá na konci tohto kalendárneho roku, to však znamená, že o finálnom schvaľovaní už bude rozhodovať nové zloženie parlamentu po júnových eurovoľbách.

Nadšenie zo slovenskej strany

Z projektu neskrýval po raňajkách nadšenie ani europoslanec za KDH Ivan Štefanec. „Tento slovenský projekt z dielne pána inovátora Ľubomíra Marjaka sa blíži do svojho záveru, preto boli pod mojou záštitou v Európskom parlamente 🇪🇺 v Bruseli odprezentované výsledky veľkej štúdie realizovanej na Slovensku," potvrdil Štefanec, ktorý sa tiež osobne zúčastnil spomínanej štúdie. „Preto môžem s kľudným svedomím povedať, že pri dosahovaní cieľu Európskej únie, teda do roku 2050 znížiť počet úmrtí na cestách na nulu, môže predné brzdové svetlo zohrávať významnú úlohu. Urobím všetko preto, aby bol projekt dotiahnutý do úspešného konca," odkázal europoslanec Štefanec.

436480813_7779592835437526_935583065190462867_n.jpg Zdroj: Zdroj: Facebook/Fakulta prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov, UNIZA


Súvisiaci článok
Predné brzdové svetlo testujú na troch tisíckach vozidiel už rok. Ani jedno zatiaľ nemalo nehodu
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť