Dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity Miloš Poliak v spravodajskej televízii TA3 porozprával, ako sa predné brzdové svetlo, ktoré univerzita testuje, osvedčilo priamo na cestách.
Európska únia má totiž do roku 2050 ambíciu znížiť počet úmrtí na cestách na nulu. Preto, podľa Poliaka, skúma rôzne nástroje, ako to dosiahnuť.
A jedným z nich sa javí aj testované predné brzdové svetlo.
Moderátor sa dekana spýtal aj na to, čo mnohých zaujíma. Prečo je predné svetlo zelené? Nuž je to vraj aj preto, že zelená farba je psychicky najlepšia, lebo keď vozidlo brzdí a svetlo svieti, tak dáva ostatným účastníkom premávky signál, že môžu pokračovať.
Na jar ho namontovali na 3 000 vozidiel – osobných, nákladných aj autobusov. A až 77% ich vodičov si myslí, že by sa svetlo malo stať súčasťou povinnej výbavy.
Miloš Poliak. FOTO: TASR
„Najväčším benefitom je zvýšenie bezpečnosti na priechodoch pre chodcov. V minulom roku na nich zomrelo 12 chodcov. Ďalší benefit je pri odbočovaní vľavo, kde vodič vidí, že protiidúce vozidlo brzdí a dáva mu prednosť,“ zhodnotil pre TA3 Miloš Poliak.
Testovanie ešte pokračuje. Až 7. novembra výsledky predstavia na pôde Európskej komisie. Následne by mali testy pokračovať v Taliansku na 100-tisíc vozidlách.
A na záver jedno veľmi optimistické konštatovanie, ktoré v TA3 vyriekol dekan Poliak: „Doteraz sme nemali dopravnú nehodu, ktorú by zapríčinilo vozidlo s namontovaným predným brzdovým svetlom“.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť