Z celkového počtu škôl na Slovensku sa do prieskumu ministerstiev zapojilo 1 112, čo predstavuje viac ako tridsaťpäť percentnú účasť. Cieľom prieskumu bolo čo najobjektívnejšie zmapovať reálnu situáciu v školách z hľadiska sociálno-patologických javov.
Z odpovedí škôl je zrejmé, že v mapovanom školskom roku 2019/2020 boli tromi najčastejšími negatívnymi prejavmi správania žiakov fajčenie, až v 56,4 %, záškoláctvo v 47,3 % a šikanovanie na 343 školách, čo predstavuje 30,8 %.
Foto: WWW minv.sk
„Značne zastúpené boli aj kyberšikanovanie, 24,4 %, násilie medzi žiakmi v 21,9 % a vandalizmus ,18,7 %. Tesne za nimi nasledovalo sebapoškodzovanie a užívanie alkoholu. S násilím smerom k autorite sa stretlo 5,5 % škôl, čo predstavuje až 61 zo zúčastnených škôl, pričom 50 z nich tvorili základné školy. Prejavy extrémizmu boli zaznamenané na 37 školách, pričom polovicu tvorili základné a polovicu stredné školy. S užívaním drog žiakmi a študentmi má skúsenosť 5,1 % škôl, zatiaľ čo s distribúciou drog 0,4 %. Samovražedné správanie zaznamenali v 3,2 % škôl, so sexuálnym obťažovaním (2,2 %) a prechovávaním a rozširovaním pornografického materiálu sa stretlo 1,1 % škôl,“ uviedli vo výsledkoch prieskumu ministerstvá.
Foto: WWW minv.sk
S minimálne jedným prípadom šikanovania sa stretlo 413 zo zúčastnených škôl. „Proporčný pomer prítomnosti šikanovania na základných a stredných školách indikuje, že základné školy evidujú viac takýchto prípadov, konkrétne 61,9 % z nich, v porovnaní s 38,1 % stredných škôl,“ uvádza prieskum realizovaný ministerstvami v období troch mesiacov minulého roka. Šikanovanie je podľa výsledkov prieskumu najviac zastúpené na školách v Nitrianskom, Žilinskom a Prešovskom kraji, pričom prítomnosť kyberšikanovania na školách uviedli najčastejšie v Bratislavskom, Žilinskom a Košickom kraji.
Foto: WWW minv.sk
Čo sa týka prítomnosti prejavov samovražedného správania, stredoškoláci sú ohrozenejšou skupinou, až v sedemdesiatich percentách, než žiaci základných škôl. „Zo všetkých zúčastnených škôl, 5,6 % stredných škôl indikovalo prítomnosť týchto prejavov u svojich študentov, kým v prípade základných škôl šlo o 2,4 % z nich. Aj preto, napriek zdanlivo nízkemu počtu škôl s identifikovanými prejavmi samovražedného správania žiakov a študentov, vyššie uvedené zistenia uvádzame ako veľmi závažné,“ uviedlo ministerstvo pri otázke samovražedného správania. Z výsledkov prieskumu v tejto otázke vyplýva, že prítomnosť samovražedného správania na školách uviedli najčastejšie v Žilinskom, Nitrianskom a Bratislavskom kraji.
Foto: WWW minv.sk
Vandalizmus ako sociálno-patologický jav je podľa ministerstiev na slovenských školách pomerne častý. Celkovo ho za prítomný označilo až 208 škôl, čo predstavuje 18,7 % zo všetkých zúčastnených. „Proporčné percentuálne zastúpenie pritom indikuje jeho frekventovanejšiu prítomnosť na základných, 59,1 %, než stredných školách, 40,9 %,“ uvádza prieskum, pričom prítomnosť vandalizmu na školách respondenti uviedli najčastejšie v Bratislavskom, Nitrianskom a Žilinskom kraji.
Foto: ilustračné / WWW pexels.com
Z výsledkov dotazníkového prieskumu ministerstiev podľa dostupných informácii vyplýva aj to, že menej ako pätina základných a stredných škôl na Slovensku neeviduje na svojej pôde žiadne negatívne sociálno-patologické javy. „Násilné správanie, prejavy vandalizmu, ale aj sexuálneho obťažovania sú častejšie prítomné na základných školách, zatiaľ čo na stredných školách sa najčastejšie vyskytuje konzumácia alkoholu a drog, prejavy extrémizmu a samovražedného správania. Najvyššia koncentrácia prítomnosti rozličných sociálnopatologických javov z hľadiska geografickej distribúcie je prítomná v Bratislavskom, Žilinskom, Trnavskom a Banskobystrickom kraji,“ uzavreli výsledky prieskumu ministerstvá SR.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť