Streda 18. 09. 2024 00:56:14 | Meniny má Eugénia

Dušana Mázorová - s alebo bez AI s POP akadémiou počas Noci výskumníkov v OC Mirage v Žiline

V piatok 29. septembra sa v OC Mirage v Žiline uskutoční prednáška #DetiPreBuducnost zameraná na prácu s AI. Dušana Mázorová, predsedníčka POP akadémia - Pokora Odvaha Pokoj, nám v rozhovore priblížila, prečo sa ich občianske združenie rozhodlo ísť aj smerom umelej inteligencie, vysvetlila nám, čo znamená inklúzia naopak, no zodpovedala nám aj otázku, či dnešné deti čaká život výhradne už len s umelou inteligenciou. Prezentácia je vhodná pre študentov ZŠ 2. stupeň a SŠ a ich pedagógov a rodičov.

Juliana Krčulová|28. september 2023|15:29:56

Zdroj: Facebook/POP Akadémia - Pokora Odvaha Pokoj

Súvisiaci článok
POP Akadémia pozýva na najkrajší benefičný program s názvom #RozpravkovaCesta
Čítajte viac >

O.z. POP akadémia - Pokora Odvaha Pokoj je známe tvorbou programov pre deti, v ktorých skôr rozvíjate práve tie mäkké zručnosti u detí. Prečo ste sa rozhodli ísť aj smerom umelej inteligencie?

„Počas našej vyše 5-ročnej existencie nášho o.z. sme vytvorili naozaj nie málo našich celodenných programov pre deti a ich rodičov alebo pre MŠ a ZŠ. Hýbeme sa už pri čísle vyše 50 programov za 5 rokov. Niekto urobí jeden festival v priebehu jedného roka ale nám prax ukázala, že pokiaľ chceme naozaj dosiahnuť našu #InkluziaNaopak, musíme tvoriť rôznorodé edukatívne programy, a to dokonca aj v iných mestách ako len v Bratislave, z kadiaľ pochádzame. Nemohla nás zastaviť ani Covid pandémia.

Na začiatku našej existencie sme začali tvoriť programy pre deti s rôznymi vývinovými poruchami učenia. Nech je tá diagnóza u detí akákoľvek, zaručene majú jednu vec všetky v diagnostike spoločnú a tou je pravidelnosť v činnostiach. Nemali sme na výber, my sme museli tvoriť a organizovať programy aby sme nestratili to čo sme pracne vybudovali spolu s deťmi (a na deťoch) za prvé roky našej existencie. Patrili sme k úplne prvým, ktorí zorganizovali po prvej vlne pandémie v Bratislave verejný veľký program na MDD v Starom meste.

Už vtedy sme vlastne použili výdobytok modernej techniky - mobil a vysielali sme ten program naživo na všetkých dostupných sieťach spolu s interaktívnymi úlohami cez rôzne aplikácie, lebo vtedy napríklad ÚVZ nevedel či sme interiér alebo exteriér, keďže program bol na uzatvorenom nádvorí bez strechy. V podstate nikto nevedel koľko ľudí sa môže programu v takomto priestore zúčastniť a obmedzili nám návštevnosť na 20% oproti predchádzajúcemu roku. Bolo to obdobie živých vysielaní, rôznych úloh cez rôzne aplikácie a tak ďalej. A trvalo tri školské roky.

Obdobie Covid pandémie nás naučilo vážiť si viac hmatateľný život. Radosť zo života chceme vidieť aj v očiach detí a pre nás sú najvzácnejšie okamihy, keď ich vidíme lietať po chodbách škôl, spolu sa hrať, cítiť a vnímať, túžiť a snívať.

Zároveň, poučený práve Covid pandémiou sa snažíme v nich už viac rozvíjať zručnosti ako kreativitu, presvedčivosť, spoluprácu, schopnosť prispôsobiť sa, ale hlavne sa snažíme učiť ich prejavovať a spracovávať emócie. Máme tu deti, ktoré si pamätajú ešte obdobie pred a potom už aj tie počas Covid pandémie. 3 roky sú v živote dieťaťa veľmi dlhý čas.

Tváriť sa, že deťom mobily do rúk nepatria je kontraproduktívne po 3 školských rokoch, kedy sa učili či mali krúžky a rôzne iné aktivity práve vďaka technike a cez rôzne technológie. Nebojujme s moderným svetom. Viete, kto sa raz rozhodne v živote bojovať, bude bojovať. Kto sa rozhodne spolupracovať, bude spoločne pracovať s niekým na budúcnosti. Naučme sa pracovať s umelou inteligenciou tak, aby sme spoločne s deťmi budovali práve tú ich budúcnosť.“

382993926_794677985993603_9066776853537406341_n.jpg

Takže čaká naše deti život už s umelou inteligenciou?

„Oni ho už žijú. Moderné technológie sú neoddeliteľnou súčasťou nášho života, nevieme si bez nich predstaviť vzdelávanie ani prácu, vlastne ani bežný život. Ale zodpovednosť za to, ako ich deti používajú, máme my - všetci.

Výskumy ukazujú, že 65 % dnešných detí v primárnom vzdelávaní nastúpi na pracovné miesto, ktoré dnes ešte neexistuje. Navyše viac ako polovica slovenských tínedžerov si vyberá študijné odbory pripravujúce na povolania, ktoré už o 15 rokov nemusia existovať. V nasledujúcom desaťročí bude možné automatizovať až polovicu súčasných pracovných pozícií. Myslím si, že je absolútne nezodpovedné tváriť sa, že deti majú na tému umelá inteligencia ešte veľa času. Práve naopak, meškáme každým dňom.

Mám doma 5-ročného syna, ktorý si bez akýchkoľvek problémov tvorí a buduje svoj svet v Minecrafte bez nejakých negatívnych objektov, ktoré ho môžu zabiť alebo ktoré ma on zabiť. Stavia si domy, hrady, tunely a stará sa o zvieratá. Sám si zadáva úlohy, ktoré má spĺňať aby v tej hre mal čo robiť. Mne sa chodí len pochváliť čo má nové. Absolútne ma nepotrebuje na to, aby som mu vravela, čo má v tej hre robiť. Stačia mu na to 3 hodiny do týždňa, zbytok voľného času sa hrá vonku, na stromoch. Nemáme doma žiaden problém s časom za technikou. Postavili sme sa k tomu zodpovedne my všetci, vysvetlili sme si spoločne aký bude čas, ktorý môžu deti plnohodnotne tráviť v tomto svete, aký má byť zmysel tých hier a na čo všetko môže moja 12-ročná dcéra využívať rôzne aplikácie v telefóne.

Výsledok? 12-ročná dcéra "nezabíja" čas len na Instagrame obdivovaním super foto a videí, ale tvorí štýlové plagáty napríklad v Canve pre naše programy pre deti. Stáva sa našou grafičkou. 5-ročný syn rozumie geometrii, vie počítať, vie koľko trvá na hodinkách hodina, je samostatný a zodpovedný. Kde budú o 10 rokov? No budú trochu lepšie pripravení pre aktuálny svet. A stačilo im na to pár hodín týždenne, ktoré si vyberajú sami ako budú tráviť. Jediná moja podmienka bola aby to bol zodpovedne strávený čas s pridanou hodnotou. Nebojujem, spolupracujem.“

378371567_794677989326936_8001037744807018902_n.jpg

Ste prekvapením Noci výskumníkov v Žiline s prezentáciou vášho workshopu pre ZŠ a SŠ #DetiPreBuducnost s alebo bez #AI. Prezradíte nám akým prekvapením budete? Čo všetko sa dozvieme?

„Ja verím, že brutálnym. Len si to predstavte, že vám kráľovná z kráľovstva všetkých rozprávok bude hovoriť o umelej inteligencii. Neviete si to predstaviť? Treba sa prísť pozrieť. Dozviete sa napríklad, že prečo je logo FB a AI v modrej farbe, to že AI nie je neomylná ale dokonca aj to, že už existujú umelí ľudia, ktorí učia na školách deti a to teda ani zďaleka nehovorím o učení detí v Ázii ale u našich veľmi blízkych susedov. Dokonca vás presvedčím aj o tom, že momentálne by sa dokázali najlepšie uplatniť na trhu práce škôlkari.“

Na začiatku ste spomínali, že sa snažíte dosiahnuť inklúziu naopak. Čo to znamená?

„Keďže sa špecializujeme na zmiešané kolektívy detí a mládeže bez diagnóz a s rôznymi diagnózami, vytvárame tak vhodné prostredie, v ktorom deti a mládež nerozlišujú inakosť svojich rovesníkov. Snažíme sa o dosiahnutie #InkluziaNaopak a naozaj sa nám to počas našich programov pre deti aj darí. Naše programy pôvodne tvorené pre deti a mládež s rôznymi špeciálnymi potrebami a ich rodičov, musia byť tak dobré, aby mali o ne záujem aj všetky deti a ich rodičia.

Sme príkladom pozitívnej inklúzie v praxi z našich doteraz vytvorených programov. Počas mojej prezentácie vám napríklad poviem aj o už existujúcom školskom asistentovi, ktorý dokáže reálne deťom s rôznymi poruchami učenia pomôcť. Deti ho môžu mať v mobilnom telefóne a pomáha im a hlavne aj celej triede k zrýchleniu procesu učenia. 73 percent študentov cíti, že v škole mrhá svojim potenciálom, 80-tim percentám nevyhovuje rýchlosť učenia sa stanovená v triede a zároveň 95 percent detí nechce byť na učenie samo. Už čoskoro nás čaká vďaka AI doba personalizovaného vzdelávania, kedy bude možné každému dieťaťu vytvoriť učebný plán na mieru. Je potrebné objavovať skryté talenty detí, rozvíjať ich a stavať na nich.“

381734283_795038835957518_5711002469478559704_n.jpg

Čaká nás teda doba, v ktorej budú učitelia nahraditeľní umelou inteligenciou?

„Nie tak úplne. Ja viem, že toto učitelia nechcú počuť. Ale tradičný systém školstva, v ktorom sa nachádzame prakticky od čias Márie Terézie, má dopad aj na učiteľov. Podľa jedného českého prieskumu sa polovica učiteľov cíti vyhorených, 16 percent sa cíti nedocenených a 40 percent sa sťažuje na prílišnú administratívu. Samozrejme boja sa toho čo bude o 5 rokov. Na jednej z konferencií o AI, ktorej som sa zúčastnila tento rok sa pani Marcela Havrilová, riaditeľka pre oblasť školstva v Microsoft Česká republika a Slovensko vyjadrila, že školy budú musieť byť o 5 rokov iné, lebo ak nebudú iné tak jednoducho nebudú. A má pravdu. Upskilling sa týka riaditeľov škôl a pedagógov. Nadobúdaním nových znalostí a zručností zvyšujú svoju kvalifikáciu pre budúcnosť ich žiakov.

Budúcnosť výučby bude sociálna, personalizovaná a podporovaná učiteľmi a technológiou. Kreatívne, sociálne, emocionálne a technologické zručnosti sa budú dopĺňať s umelou inteligenciou, K týmto zručnostiam by mali byť aj vedené deti v školách. Umelá inteligencia má byť pomocníkom učiteľom a nie ich strašiakom. Len si to predstavte, že na hodine dejepisu bude učiť okrem učiteľa aj Mária Terézia o Márii Terézii a bude schopná odpovedať na akékoľvek otázky detí. Takže deti sa môžu pýtať Márii Terézii napríklad na geografiu krajiny jej daného obdobia, nie len na históriu. Úprimne? Chcela by som byť znovu dieťa tak o 5 rokov.

Rozvíjajme deťom mäkké zručnosti a ponechajme im ich rozprávkový svet tak dlho, ako je to len možné, ale netvárme sa, že ich čaká život bez umelej inteligencie,“ zhodnotila Dušana Mázorová, predsedníčka POP akadémia - Pokora Odvaha Pokoj.


Súvisiaci článok
POP Akadémia pozýva na benefičný program s názvom #VianocnaCesta
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť