Piatok 06. 09. 2024 11:13:13 | Meniny má Alica

Žilinské základné a materské školy získali podporu vďaka národnému projektu. Ten má zabezpečiť rovnosť príležitostí vo vzdelávaní

Žilinské základné a materské školy sa úspešne zapojili do národného projektu, ktorý je zameraný na financovanie podporných profesií v školstve. Cieľom projektu „Podpora pomáhajúcich profesií 3“ je stabilizovať pozície, ktoré boli doteraz financované cez rôzne projekty zo zdrojov Európskej únie, a tvorba nových pozícií pomáhajúcich profesií a školského digitálneho koordinátora. TEXT a FOTO: Zuzana Holienčíková, hovorkyňa mesta

Tlačová správa|14. júl 2023|08:00:18

Zapojenie sa do národného projektu bolo schválené 14 základným a 15 materským školám v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Žilina. Celkovo boli podporené úväzky pedagogických asistentov a školských podporných tímov (odborný zamestnanec školy alebo školský špeciálny pedagóg) v počte 96,5 úväzku, z toho pre základné školy 70,5 úväzku a pre materské školy 26 úväzkov. „Počet detí so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami sa zvyšuje aj u nás. Výzvu Národného inštitútu vzdelávania a mládeže sme preto veľmi privítali a prejavili o ňu záujem. Teším sa z toho, že vďaka projektu budeme môcť aktívne pokračovať v zlepšovaní výchovno-vzdelávacieho procesu žiakov,“ uviedol primátor Žiliny Peter Fiabáne.

Hlavným cieľom národného projektu je prostredníctvom pôsobenia pomáhajúcich profesií podporiť zabezpečenie rovností príležitostí vo vzdelávaní a prostredníctvom pôsobenia pozície školského digitálneho koordinátora podporiť digitálnu transformáciu vzdelávania. Prítomnosť pedagogického asistenta a inkluzívneho tímu má priaznivý vplyv na vývoj edukačných a psychosociálnych vlastností individuálne začleneného žiaka.

01 (2).jpeg

V rámci predchádzajúceho národného projektu Pomáhajúce profesie v edukácii detí a žiakov I a II je v súčasnosti v zriaďovateľskej pôsobnosti mesta Žilina zapojených 14 základných škôl (69 projektových zamestnancov) a 7 materských škôl (19 projektových zamestnancov).

Deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami si vyžadujú individuálny prístup, ktorý im zabezpečí jedine spolupráca pedagogického asistenta so špeciálnym pedagógom, učiteľmi, rodičmi žiaka a so školským psychológom. Vzájomná komunikácia a určenie kompetencií medzi všetkými zúčastnenými sú základom úspešného napredovania žiaka. Počas doterajšieho pôsobenia inkluzívneho tímu v školách mali učitelia, žiaci aj rodičia možnosť byť lepšie vypočutí, boli im ponúknuté nové prístupy a metódy realizované priamo v školách.

Realizácia nového projektu sa začne od obdobia 1. 9. 2023. V prvej fáze budú školám hradené finančné prostriedky na jednotlivé pozície na školský rok 2023/2024.

Fond: Európsky sociálny fond +

Program: Program Slovensko

Priorita: 4P2 Kvalitné a inkluzívne vzdelávanie

03.jpeg

Špecifické ciele:

ESO 4.5 Zvýšenie kvality, inkluzívnosti a účinnosti systémov vzdelávania a odbornej prípravy, ako aj ich relevantnosti z hľadiska trhu práce okrem iného prostredníctvom potvrdzovania výsledkov neformálneho vzdelávania a informálneho učenia sa s cieľom podporiť nadobúdanie kľúčových kompetencií vrátane podnikateľských a digitálnych zručností, a tiež prostredníctvom podpory zavádzania systémov duálnej odbornej prípravy a učňovskej prípravy.

ESO 4.6. Podpora rovného prístupu, a to najmä znevýhodnených skupín ku kvalitnému a inkluzívnemu vzdelávaniu i odbornej príprave a podpora ich úspešného ukončenia, počnúc vzdelávaním a starostlivosťou v ranom detstve cez všeobecné a odborné vzdelávanie a prípravu až po terciárnu úroveň a vzdelávanie a učenie dospelých vrátane uľahčovania vzdelávacej mobility pre všetkých a prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím.

02.jpeg


Súvisiaci článok
Horizont - Domov na polceste v Žiline poskytne ubytovanie pre 12 ľudí
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť