Sobota 23. 11. 2024 12:10:07 | Meniny má Klement

Rekonštrukcia stavby Historickej lesnej úvraťovej železnice vo Vychylovke je úspešne ukončená

Na historickom unikáte sa dokončila rekonštrukcia takmer 2 km železničky. V skanzene Vychylovka v Novej Bystrici bol vo štvrtok (20. 10. 2022) slávnostne odovzdaný zrekonštruovaný úsek výnimočnej Historickej lesnej úvraťovej železnice. TEXT A FOTO: Eva Lacová, hovorkyňa ŽSK

Tlačová správa|20. október 2022|18:59:31


Súvisiaci článok
V skanzene Vychylovka pokračujú s rekonštrukciou Historickej lesnej úvraťovej železnice
Čítajte viac >

Stalo sa tak za účasti predsedníčky ŽSK Eriky Jurinovej a poľských partnerov projektu Interreg -Gmina Rajcza a Rímskokatolícka fara Sv. Wawrzyńca D.M. a Sv. Kazimierza Królewicza.

Práce v skanzene Vychylovka v Novej Bystrici začali ešte v minulom roku (06/2022), v zimnom období (december – apríl) boli práce prerušené. Rekonštrukciou prešiel jeden z úsekov Historickej lesnej úvraťovej železnice (HLÚŽ) v dĺžke približne 2 km od stanice Kubátkovia po železničné depo pod stanicou Skanzen, ktorá bola v minulosti poškodená povodňou, čo znemožnilo jej ďalší prejazd. Na viacerých miestach boli nevyhovujúce drevené podvaly, výhybky, opotrebované koľajnice.

52440843927_a5e9797ed3_k.jpg

Rekonštrukcia HLÚŽ sa uskutočnila na základe Programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Poľsko-Slovensko 2014-2020 a projektu Spoločne v harmónii prírody, tela a duše. Rekonštrukciou prešiel spodok a zvršok železnice pre traťovú rýchlosť 20km/hod., rovnako tak sa zrekonštruovalo aj nástupište v stanici Kubátkovia, úrovňové priecestia, vrátane novej kabelizácie a vznikla tiež odstavná koľaj v stanici Skanzen.

Ako objasnila županka Erika Jurinová: „Výsledok, ktorý dnes máme možnosť vidieť ma veľmi teší. Stavebné úpravy boli už naozaj nevyhnutné, preto som rada, že sme mohli využiť program, ktorý reflektuje na potreby cezhraničného poľsko-slovenského regiónu. Skanzen a rovnako aj HLÚŽ sa nachádzajú blízko poľských hraníc a tešia sa veľkému záujmu nielen slovenských, ale aj poľských turistov. Návštevníci sa v jarnej sezóne majú na čo tešiť, verím, že príležitosť previezť sa po zrekonštruovanej a jedinečnej železničke si nenechajú ujsť. Realizovaním tohto náročného projektu zároveň napĺňame našu prioritu v oblasti kultúry, ktorou je starostlivosť a ochrana kultúrneho dedičstva.“

52440842807_56325d54b4_k.jpg

V rámci projektu bola na strane poľských partnerov uskutočnená výstavba soľného inhalatória v Rajczi a rekonštrukcia starej fary v Rajczi, pričom duchovný rozmer projektu dodáva zriadenie múzejnej expozície o histórií zázračného obrazu Madony z Rajcze. Celkový rozpočet projektu predstavuje 2 754 368,71 €.

Prevádzka na zrekonštruovanom úseku trati bude spustená v jarnej sezóne, po získaní potrebných povolení.

„Som veľmi rada, že takmer po 10 rokoch sa vďaka projektu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Poľsko-Slovensko 2014-2020 podarilo zrekonštruovať takmer dvojkilometrový úsek spodku i zvršku na Historickej úvraťovej železnici a vybudovať nástupište v stanici Kubátkovia, taktiež sa rekonštruovali mosty, priecestia. Verím, že uvedenie do prevádzky spodného úseku železničky bude pre návštevníkov veľmi zaujímavá atrakcia v rámci regiónu. Ďakujem ŽSK, že nás do projektu zapojil a taktiež návštevníkom skanzenu Vychylovka, nevieme sa dočkať spustenia železničky v jarnej sezóne,“ tvrdí Helena Kotvasová, riaditeľka Kysuckého múzea.

Zároveň aktuálne prebieha oprava výhybky na 1. úvrati a štrkovanie lôžka po celej trati HLÚŽ z vlastných zdrojov Kysuckého múzea. Cieľom týchto aktivít je obnovenie prevádzky železnice od stanice Kubátkovia na Sedlo Beskyd, čím dôjde k prepojeniu Kysuckej a Oravskej lesnej železničky.

52440843967_227e7a36c7_k.jpg

Kysucká lesná železnica vznikla v rozmedzí rokov 1915 – 1918 a slúžila na prepravu dreva. Viedla z Oščadnice do stanice Chmúra vo Vychylovke. V roku 1926 bol dobudovaný 8 km úsek spájajúci Kysuckú lesnú železnicu s Oravskou lesnou železnicou. Výnimočnosť úseku spočívala v prekonávaní výškového rozdielu (217,69 m) za pomoci 5 úvratí. Železnica od roku 1991 nesie názov Historická lesná úvraťová železnica. V súčasnosti ju využíva Kysucké múzeum na prevoz návštevníkov cez areál Múzea kysuckej dediny vo Vychylovke, národopisnej expozície, ktorá sa usiluje o rekonštrukciu sídelnej krajiny a životného prostredia s prezentáciou ľudovej architektúry a spôsobu života i kultúry ľudu na Kysuciach v druhej polovici 19. storočia a prvej polovici 20. storočia.

„Železnica v Novej Bystrici – Vychylovke je v súčasnosti jedinou fungujúcou úvraťovou železnicou v Európe a jednou z troch na svete. Z tohto dôvodu bola železnica v roku 1991 vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku a patrí k turisticky vyhľadávaným atrakciám,“ dodal Martin Hromada, riaditeľ odboru kultúry ŽSK.

Súčasťou projektu bol aj seminár „Kultúrne a prírodné dedičstvo poľsko-slovenského cezhraničia,“ ktorý sa uskutočnil v deň prevzatia vo Vychylovke za účasti oboch partnerov projektu. Náklady na realizáciu stavebných úprav boli 2,2 mil. €. Projekt je spolufinancovaný z operačného programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Poľsko-Slovensko 2014-2020.


Súvisiaci článok
Dôchodkyňa zo Žilinského kraja doplatila na svoju dôverčivosť. Neznámemu „inžinierovi“ poslala vysokú sumu peňazí
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť