Možnosť vybudovať v Žiline na vlastné náklady 124 nových prístreškov na zastávkach MHD, vrátane osadenia reklamných nosičov – city lightov, ktoré budú môcť využívať, každý za 20 eur ročne, po dobu 10 rokov, získali spoločnosti EuroAWK a Akzent BigBoard. Na výber firiem mesto neusporiadalo súťaž.
Za návrh, ktorý na rokovanie mestského zastupiteľstva predkladá primátor Peter Fiabáne, je zodpovedný viceprimátor Martin Kapitulík. Je však otázne, či v takejto podobe prejde. Dva poslanecké kluby zaZA a ZA naše mesto, pod vedením Františka Talapku a Vladimíra Randu, návrh kritizujú.
Dokonca na stredu plánovali usporiadať pre médiá tlačovú konferenciu, na ktorú pozývali slovami, že ide o „Fintu na žilinských poslancov v zlatej salónke“.
„Majú odsúhlasiť príťažlivý obchod pre dve privilegované reklamky, ktorým by bezpochyby nepohrdla desiatka žilinských firiem. Žilina prichádza o niekoľko státisícové zárobky,“ napísali v pozvánke.
Avizovanú tlačovú konferenciu nakoniec presunuli na neurčito. O mieste a čase jej konania budú zástupcov médií informovať.
Ako dôvod uviedli, že sa majú „stretnúť s primátorom a vysvetliť si nejaké detaily“.
O čo v návrhu ide?
„V zmysle navrhovanej zmluvy spoločnosť umiestni na nehnuteľnostiach mesta prístrešky MHD, ktoré bude môcť mesto bezodplatne užívať počas celej doby trvania nájmu. O tieto prístrešky MHD sa bude spoločnosť starať na vlastné náklady,“ uvádza materiál, o ktorom budú poslanci rokovať.
Rovnaká formulácia je uvedená v materiáli, ktorý sa týka spoločností EuroAWK, aj Akzent BigBoard.
Zároveň majú reklamné spoločnosti poskytnúť mestu bezodplatne priestor pre umiestnenie nekomerčnej reklamy v city light vitrínach v dohodnutom rozsahu. Práve tie totiž môžu pri každom prístrešku umiestniť tiež a uverejňovať na nich reklamu za účelom dosiahnutia zisku.
Poslanci majú výhrady
Platiť mestu za každú majú 20 eur ročne. Práve táto suma sa počas komisií stala najviac spornou. Najväčšie námietky vyjadrila podpredsedníčka komisie životného prostredia Zuzana Balogová. Suma 20 eur za rok je podľa nej veľmi nízka, oproti pôvodnej sume 600 eur.
Komisia sa tiež zaujímala, prečo nedostali možnosť zapojiť sa aj ostatné reklamné agentúry, najmä tie žilinské.
Člen komisie Lukáš Bokůvka žiadal odpoveď na otázku, prečo nemôže city-lighty využívať a speňažiť mesto.
Komisia životného prostredia patrila k tým, ktoré návrh neodporučila schváliť. Naopak, finančná komisia áno.
Kapitulík: Takto postupuje väčšina krajských miest, náš návrh je ešte výhodnejší!
„Prečo si mesto nerobí reklamu samé? Lebo nemáme 2 milióny eur, ktoré by sme mohli investovať do nových prístreškov a reklamu robiť nevieme. Žiadne mesto na Slovensku reklamu nerobí. Museli by sme totiž súťažiť každé jedno reklamné zadanie. Každého jedného klienta, ktorý by mal o reklamu záujem,“ reagoval spracovateľ návrhu, viceprimátor Martin Kapitulík.
Podľa viceprimátora cena zohľadňuje investície do prístreškov, čo je zhruba 2 milióny eur a aj komplexnú starostlivosť o ne po dobu 10 rokov. Náklady na údržbu jedného sú vraj zhruba 150 eur.
Kapitulík si vypracoval aj porovnanie, koľko za takýto prenájom platia spoločnosti v iných krajských mestách.
Porovnanie podmienok s inými krajskými mestami na Slovensku:
- Žilina - zmluva na dobu 10 až 12 rokov, výška nájmu 20 eur/citylight/rok, prístrešky po skončení zmluvy získa mesto za 1 euro
- Košice KVP- zmluva na dobu 20 rokov, výška nájmu 1 euro/citylight/rok
- Košice mesto - zmluva na dobu 15 rokov, výška nájmu 100 eur/citylight/rok (prístrešky ostávajú po skončení zmluvy v majetku agentúry, nie mesta)
- Nitra - zmluva na 15 rokov s 5 ročnou opciou, výška nájmu 1 euro/citylight/rok
- Banská Bystrica - zmluva na 10 rokov predĺžená o ďalšie 3 roky, výška nájmu 0,03 eura/citylight/rok
- Prešov - zmluva na 15 rokov, výška nájmu 95 eur/citylight/rok (prístrešky ostávajú po skončení zmluvy v majetku agentúry, nie mesta)
- Bratislava - zmluva na 10 rokov predĺžená o ďalších 8 rokov, výška nájmu symbolická
- Poprad - zmluva na 15 rokov, výška nájmu 1 euro/citylight/rok
- Trenčín - zmluva na 15 rokov, výška nájmu 0,01 eura/citylight/rok
- Trnava - nemá reklamu na zastávkach
Z tohto pohľadu sú, ako tvrdí viceprimátor, podmienky v Žiline pre mesto najvýhodnejšie.
Martin Kapitulík ďalej vysvetlil, prečo mesto bez súťaže vybralo práve tieto dve spoločnosti a šancu nedostali aj ostatní.
„Na Slovensku sú len tri agentúry, ktoré sú schopné realizovať takúto investíciu. Sú to francúzska spoločnosť JC Decaux, ktorá to robí v hlavných mestách v Európe, potom nemecká spoločnosť Euro AWK, ktorá tiež robí v celej Európe a u nás v polovici krajských miest. Treťou je slovenská firma Akzent Media. Sú najväčší a robia v ČR a na Slovensku majú druhú polovicu krajských miest. Sú to jediné agentúry, ktoré majú investičný kapitál na to, čo plánujeme urobiť. Chceme totiž vybudovať 124 nových prístreškov na zastávkach MHD po celej Žiline. Jeden bude stáť okolo 16-tisíc eur, pričom celkové náklady budú predstavovať asi 2 milióny eur.
Sú tu, samozrejme, aj menšie žilinské spoločnosti. Tie to však dokážu zrealizovať na úrovni menších miest. Ja so všetkými komunikujem, ale ani jedna z nich neprejavila záujem, pretože sú to pre nich veľké peniaze. Každá zo žilinských agentúr sa sústredí na niečo iné a my sme s každou z nich korektne dohodnutí.
Väčšina krajských miest na Slovensku to urobila ako my, ale zadali to len jednej agentúre. My sme sa dohodli s dvomi najväčšími a v podstate s jedinými dvoma, keďže Francúzi robia len v Bratislave a čiastočne v Košiciach, ktoré sú schopné projekt realizovať. Nastavili sme pritom podmienky, ktoré sú štandardné.“
Stretnutie poslaneckých klubov zaZA a ZA naše mesto sa malo konať vo štvrtok. Po ňom, zrejme, kluby zvolajú tlačovku. O ich záveroch vás budeme informovať.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť