Chránená krajinná oblasť Kysuce sa rozprestiera v severozápadnej časti Slovenska. Hoci ruka človeka stále viac zasahuje aj do tohto územia, na Kysuciach stále máte čo obdivovať.
Kamenné gule
Zaujímavosť, akú len tak hocikde neuvidíte. To sú kamenné útvary s guľovitou odlučnosťou. Na Kysuciach je momentálne takmer dvadsať miest, kde sa nachádzajú. Najznámejšie sú Megoňky na Milošovej a Klokočovské skálie v Klokočove.
„Horninový materiál, ktorý tvorí telesá gúľ je pieskovec s veľkostne pestrou zrnitosťou a vekom 30 - 40 miliónov rokov. Doposiaľ boli zmapované gule s priemerom približne od 30 do 260 cm. Aj napriek snahe geológov rozlúštiť záhadu ich vzniku, zatiaľ sa nepodarilo toto tajomstvo odhaliť. Niektoré literárne pramene udávajú, že kysucké Megoňky sú nielen slovenskou, európskou, ale i svetovou raritou,“ uvádza Peter Drengubiak z CHKO Kysuce.
FOTO: turistika.cz
Ropný prameň
Korňanský ropný prameň je v Európe raritou. Blízko osady Muchovci vyviera zo zeme ropa, súčasne s metánom. „Ide o parafinickú ropu s nízkym obsahom síry, ktorú v minulosti ľudia údajne používali na svietenie a konzerváciu drevených stavieb. Ropa má vysoký obsah olejov, málo aromatických uhľovodíkov a asfalticko-smolných látok,“ uvádza Peter Drengubiak.
O objavení prameňa koluje zaujímavá historka. Ropný prameň podľa nej objavil pytliak Žúbor. Údajne di prameňa zapadol, keď sledoval lesnú zver. No a v písomnom doklade z roku 1624 sa píše: „za Turzovkou v lesoch vyviera čierna voda, ktorú chodia piť v noci čerti z okolitých hustých lesov“.
FOTO: napalete.sk
Múzeum kysuckej dediny
Návrat do histórie a oddych ponúka skanzen vo Vychylovke. Múzeum kysuckej dediny založili v roku 1974. V tom čase stavali vodnú nádrž Nová Bystrica, ktorej výstavba zasiahla obyvateľov obcí Harvelka a Riečnica. Zo svojich domovov sa museli vysťahovať. Viaceré domy sa však podarilo zachrániť a práve tie dnes tvoria expozíciu múzea.
Lesná železnica
Kysucko-oravská lesná železnica s celkovou dĺžkou 110 km bola v minulosti jednou z najdlhších na Slovensku. „Stavební inžinieri pri projektovaní lesnej železnice narazili na problém v podobe prekonania nadmorskej výšky na krátkom úseku medzi dolinou Chmúra a sedlom Beskyd. Terénne dispozície neumožňovali využiť systém serpentín,“ uvádza Drengubiak. No na problém rýchlo našli riešenie v podobe úvraťového systému.
Lesná železnička je dnes súčasťou Múzea kysuckej dediny. Počas jazdy vláčikom si môžete vychutnávať krásu okolitej prírody.
Povodie rieky Vychylovka
Turistov očarí aj povodie podhorskej rieky Vychylovka. „Jej členité dno s kaskádami a prahmi je vyhlásené za prírodnú pamiatku. Na jar po topení snehu a po intenzívnejších dažďoch je koryto toku dostatočne zavodnené a prírodné divadlo prúdiacej vody kliesniacej si cestu cez prahy je naozaj silný zážitok,“ opisuje Peter Drengubiak.
Slovenský orloj
Prvý slovenský orloj stojí na námestí obce Stará Bystrica. Stavba predstavuje sochu sediacej Madony a rozsahom je to najväčšia drevená socha na Slovensku. Na stavbe architektonickej zaujímavosti sa podieľali umelci a remeselníci zo Slovenska i Čiech.
FOTO: planetslovakia.sk
Turistika
Krásne scenérie a dychberúce výhľady si môžete užiť počas turistiky. „Najvhodnejšími východiskovými miestami pre turistiku a spoznávanie územia v beskydskej časti CHKO Kysuce sú obce Oščadnica, Stará a Nová Bystrica, Vychylovka a Lutiše. V javorníckej časti sú to obce Čadca, Turzovka, Makov, Horná Mariková, Lazy pod Makytou, Štiavnik či Papradno,“ odporúča Peter Drengubiak.
Bohaté na krásne výhľady sú turistické trasy javorníckym a beskydským hrebeňom, ktoré sú prístupné aj pre cykloturistov a bežkárov. Turistické chodníky javorníckeho hrebeňa ponúkajú zaujímavé výhľady na členitú krajinu Javorníkov s osadami dreveníc.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť