Štvrtok 21. 11. 2024 19:13:24 | Meniny má Elvíra

Urbanizmus a stavba v očiach detí. Vzdelávanie tých najmenších v segmente architektúry je dôležité

Na Útvare hlavného architekta mesta Žilina v týchto dňoch prebiehajú dôležité podujatia. Jedným z nich je aj aktivita pre deti, ktorá sa koná už od septembra. Ide o neformálne vzdelávania detí na tému architektúra, urbanizmus a verejné priestory.

Michal Szentivanyi|16. november 2024|09:00:08

Ilustračné foto. Zdroj: Koláž Žilina SP21/freepik.com a zilina.sk

Súvisiaci článok
Mesto Žilina pokračuje so zelenými inováciami. Zrážkovú vodu chce využiť na zvýšenie zelene v okolí
Čítajte viac >

Mesto o odovzdávaní týchto odborných vedomostí novej generácii informovalo cez svoj web. V projekte s názvom Mesto_INAK sa angažuje Útvar hlavného architekta mesta Žilina. Je spolufinancovaný z grantového programu mesta Žilina. Jeho vznik podnietila absencia vzdelávania detí o architektúre, urbanizme a plánovaní miest v slovenskom vzdelávacom systéme.

Vedomosti pre ďalšiu generáciu

„Sme veľmi radi, že môžeme poskytnúť na túto aktivitu priestory Útvaru hlavného architekta. Pozitívny rozvoj mesta Žilina vidíme najmä v budúcej generácii jeho obyvateľov – v deťoch. Práve ony môžu raz výrazne ovplyvniť jeho rozvoj, či už ako politici, architekti, urbanisti alebo investori. Vzdelávanie detí na túto tému už v detskom veku je preto kľúčový pre pozitívny rozvoj Žiliny, ktorý sa odzrkadlí najmä v budúcnosti,” ozrejmil pre mestský web hlavný architekt mesta Žilina, Rudolf Chodelka.

13004.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Školy si môžu vybrať jednu z troch tém:

  • Postav si svoje mesto – malí urbanisti: deti si spoločne pomocou puzzle navrhujú svoje vysnívané mesto a oboznámia sa s udržateľnými princípmi plánovania miest a „zeleného“ urbanizmu.
  • Genius loci – ako sa cítim vo svojom meste: deti sa počas prechádzky mestom učia vnímať svoje bezprostredné okolie, jeho slabiny a kvality a svoj vzťah k nemu, čo sa im v ňom páči a čo im naopak prekáža. Následne si v skupinách navrhujú námestie alebo okolie svojej školy.
  • Môj vysnívaný dom – malí architekti: deti sa stanú architektami a navrhnú si svoj vysnívaný dom, hlavnou témou je bývanie, kedy sa deti oboznamujú s jeho rôznymi formami a kvalitami, a to nie len v samotnom dome ale aj v bezprostrednom okolí.

Žiaci si pomocou jednotlivých aktivít zlepšujú svoje zručnosti v samostatnom plánovaní, realizovaní ako aj komunikačné zručnosti, učia sa prezentovať vlastné projekty či viesť dialóg a dohodnúť sa na kompromise.

2148836242.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

„Zhoršil sa vzťah občana ku svojmu mestu a bezprostrednému okoliu, ktoré bolo za socializmu „všetkých“ a v súčasnosti akoby nikoho. Nedostatočná kvalita súčasnej architektúry, podvyživený a zanedbaný stav verejných priestorov v meste Žilina, vizuálny smog na uliciach, enormný nárast automobilovej dopravy, oslabenie sociálneho kontaktu obyvateľov,… to všetko sú fenomény, ktorým by sme kvalitným vzdelávaním detí mohli postupne predísť,“ povedala architektka Lucia Streďanská, ktorá je členkou občianskeho združenia Mesto_INAK.


Súvisiaci článok
Priestor pre mladšiu generáciu je otvorený verejnosti. Aktivity tu nájdu mladí aj veľkí
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť