Mesto o odovzdávaní týchto odborných vedomostí novej generácii informovalo cez svoj web. V projekte s názvom Mesto_INAK sa angažuje Útvar hlavného architekta mesta Žilina. Je spolufinancovaný z grantového programu mesta Žilina. Jeho vznik podnietila absencia vzdelávania detí o architektúre, urbanizme a plánovaní miest v slovenskom vzdelávacom systéme.
Vedomosti pre ďalšiu generáciu
„Sme veľmi radi, že môžeme poskytnúť na túto aktivitu priestory Útvaru hlavného architekta. Pozitívny rozvoj mesta Žilina vidíme najmä v budúcej generácii jeho obyvateľov – v deťoch. Práve ony môžu raz výrazne ovplyvniť jeho rozvoj, či už ako politici, architekti, urbanisti alebo investori. Vzdelávanie detí na túto tému už v detskom veku je preto kľúčový pre pozitívny rozvoj Žiliny, ktorý sa odzrkadlí najmä v budúcnosti,” ozrejmil pre mestský web hlavný architekt mesta Žilina, Rudolf Chodelka.
Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com
Školy si môžu vybrať jednu z troch tém:
- Postav si svoje mesto – malí urbanisti: deti si spoločne pomocou puzzle navrhujú svoje vysnívané mesto a oboznámia sa s udržateľnými princípmi plánovania miest a „zeleného“ urbanizmu.
- Genius loci – ako sa cítim vo svojom meste: deti sa počas prechádzky mestom učia vnímať svoje bezprostredné okolie, jeho slabiny a kvality a svoj vzťah k nemu, čo sa im v ňom páči a čo im naopak prekáža. Následne si v skupinách navrhujú námestie alebo okolie svojej školy.
- Môj vysnívaný dom – malí architekti: deti sa stanú architektami a navrhnú si svoj vysnívaný dom, hlavnou témou je bývanie, kedy sa deti oboznamujú s jeho rôznymi formami a kvalitami, a to nie len v samotnom dome ale aj v bezprostrednom okolí.
Žiaci si pomocou jednotlivých aktivít zlepšujú svoje zručnosti v samostatnom plánovaní, realizovaní ako aj komunikačné zručnosti, učia sa prezentovať vlastné projekty či viesť dialóg a dohodnúť sa na kompromise.
Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com
„Zhoršil sa vzťah občana ku svojmu mestu a bezprostrednému okoliu, ktoré bolo za socializmu „všetkých“ a v súčasnosti akoby nikoho. Nedostatočná kvalita súčasnej architektúry, podvyživený a zanedbaný stav verejných priestorov v meste Žilina, vizuálny smog na uliciach, enormný nárast automobilovej dopravy, oslabenie sociálneho kontaktu obyvateľov,… to všetko sú fenomény, ktorým by sme kvalitným vzdelávaním detí mohli postupne predísť,“ povedala architektka Lucia Streďanská, ktorá je členkou občianskeho združenia Mesto_INAK.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť