Hoci najbližšie k Palúčanským brehom majú obyvatelia Palúdzky, v posledných dňoch sa za železničnú trať chodia kochať aj ľudia z okolitých miest. Ženie ich zvedavosť. „Znížená hladina odhalila pozostatky niekdajšej hlavnej cesty, ktorá spájala zatopené obce. Nečakane dostupný je aj Vtáčí ostrov, ku ktorému sa bežne nedostanete a v niektorých miestach dokonca vidno základy domov, či pozostatky studní zo zatopených dedín. Jedinou prekážkou voľného prístupu k tomuto miestu, ku ktorému sa dostanete len z Palúdzky, je železničná trať,“ uvádza mesto Liptovský Mikuláš na svojom webe.
Práve trať je ale veľmi nebezpečnou prekážkou. Pohyb po nej, alebo v jej tesnej blízkosti zakazuje zákon. „Práve železničný násyp v Palúdzke, pri zberných surovinách, je miestom, ktoré využíva množstvo ľudí na prechod k vode. Ľudia, ktorí v tomto mieste prekračujú trať, majú len niekoľko sekúnd, aby vyhodnotili riziko, či ich neohrozí vlak prichádzajúci rýchlosťou 120 km/h,“ varuje mesto.
Aby sa ľudia bezpečne k Palúčanským brehom dostali, pripravuje radnica, v spolupráci so železničiarmi a vodohospodármi, náhradnú trasu. Aby bola atraktívna, vytvoria náučný chodník. „Dospeli sme k záveru, že je potrebné presmerovať ľudí od trate, cez Priehradnú ulicu k objektu vodární a po nábreží Váhu ich viesť popod železničný most k samotnej nádrži. Našou úlohou je teraz zatraktívniť pre nich túto bezpečnejšiu trasu, aby boli motivovaní neprechádzať cez trať,“ zdôvodnil viceprimátor Ľuboš Trizna. Trasa k Mare po náučnom chodníku by ani nebola dlhšia, ako riziková trasa cez koľajisko.
Radnica má pred sebou výzvu. V rámci nasmerovania ľudí k bezpečnejšiemu prístupu k vode, musia vyrovnať panely popod železničný most a vybudovať tam schodíky, či záchytné parkovisko. Na rokovaní so železničiarmi ale padol zo strany mesta aj návrh urobiť popod miesto zakázaného prekračovania koľajníc podchod či priecestie.
„Teleso trate v úseku pri Palúdzke má výšku šesť metrov a podľa vodohospodárov slúži aj ako hrádza v čase zvýšenej hladiny Liptovskej Mary. To znamená, že podchod z pohľadu vodohospodárov na tomto mieste nie je možné vybudovať. Budeme preto v dlhodobejšom horizonte pracovať na možnosti realizácie priecestia. S odborníkmi musíme vypracovať štúdiu, na základe ktorej by mohlo byť na trati urobené úrovňové železničné priecestie pre peších s bezpečnostnými prvkami a k nemu prístupový chodník. Toto je však beh na dlhé trate a súvisí s prekládkou železnice,“ hovorí primátor Ján Blcháč a dodáva, že nebyť zbytočného marenia preloženia trate, už mohol byť prístup k vodám Liptovskej Mary bezprekážkový.
„Našou snahou je motivovať ľudí, aby sa k brehom dostávali legálnou a hlavne život neohrozujúcou cestou. Zároveň nie je tajomstvom, že pobrežie priehrady chceme po preložení trate prebudovať na mestskú pláž,“ ukončil primátor.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť