Čoraz rozšírenejšiemu fenoménu takzvaného „Christmas creep" sa venovali v magazíne Forbes. Nie je to pritom prvýkrát, čo sa v niektorých slovenských mestách objavili vianočné predmety na pultoch už koncom septembra. Tento prístup k zákazníkovi sa čoraz intenzívnejšie implementoval aj do obchodov a prevádzok v Žiline.
Iste ste už mnohí natrafili na adventné kalendáre, vianočné svetre či čokoládové figúrky v tvare Mikuláša. V niektorých prípadoch vám tieto skupiny tovaru udrú do očí už v momente vstupu do predajne. Vianoce tento rok opäť začali o niečo skôr. Nie všetci si však uvedomujú, že tento biznis model môže mať aj negatívne účinky.
„Túto stratégiu možno považovať za dobrú. Nakupovanie s predstihom eliminuje stres a tlak spojený s hľadaním darčekov na poslednú chvíľu. Zároveň umožňuje venovať viac času výberu a nájdeniu vhodného darčeka, ktorý skutočne poteší,“ povedala pre Forbes psychologička Romana Mazalová.
Ilustračné foto. Zdroj: TASR/František Iván
Čím skôr sa tovar kúpi, tým bude väčší zisk
Obchodníci sa podľa magazínu Forbes riadia predpokladom, že čím skôr sa takýto predaj s vianočnými dekoráciami začne, tým viac sa zarobí. „Christmas creep“ nie je v zahraničí, a očividne už ani na Slovensku, žiadnou novinkou. V najväčších mestách Slovenska sa obchodníci vydávajú týmto smerom pravidelne. Podobnú prezývku si obchodníci vyslúžili aj tým, keď v niektorých prípadoch prichádzajú s halloween dekoráciami už v lete. Tu ide o fenomén „summerween“.
Christmas creep však podľa magazínu Forbes patrí medzi agresívnejšie predajné taktiky. Je tu aj preto, že mnohí obchodníci pre infláciu a rast životných nákladov stavili tento rok na „náskok“.
Ilustračné foto. Zdroj: TASR
Obchodníci majú svoj postup
„Christmas creep" je pre niektorých obchodníkov už niečím bežným aj preto, že včasné objednávanie sezónnych zásob im umožňuje riadiť peňažný tok a nazhromaždiť správne množstvo zásob pred rušnejšími mesiacmi. Tie obvykle nadídu v momente, keď sa sviatky priblížia a spoločnosť sa vo veľkom nahrnie do obchodov.
Je tu ale aj iný dôvod. Maloobchodníci sa podľa magazínu Forbes často pokúšajú predať staré zásoby, na ktorých sa obvykle hromadil prach od minulých sviatkov. To sa stáva aj v prípadoch, ak svoj letný inventár predali rýchlejšie, ako čakali. V tom prípade potrebujú niečo, čo by zaplnilo pulty.
Ilustračné foto. Zdroj: TASR
Dôsledky tejto stratégie
Magazín Forbes v kontexte tohto fenoménu na záver položil jednu zásadnú otázku. Je vo hviezdach, ako dlho bude predajcom vychádzať stratégia posúvania začiatku predaja vianočných predmetov. To všetko treba vyvážiť aj so zľavovými akciami tak, aby konzumenti čo najviac nakupovali. Zároveň treba zabezpečiť, aby mali radosť z obstaraného a nestratili záujem z dôvodu predčasnej predajnej kampane. Ustriehnuť správanie zákazníkov tak môže byť z dlhodobého hľadiska veľmi komplikované a tento systém tomu len napomáha.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť