Piatok 26. 07. 2024 08:41:18 | Meniny má Anna, Hana, Anita

Nová kniha Dušana Lichnera mapuje históriu železničnej trate Banská Bystrica – odbočka Dolná Štubňa. Materiály na jej vydanie zhromažďoval 30 rokov

V súvislosti s vydaním novej knihy „Cez tunely Veľkej Fatry: Pohľad do histórie výstavby a prevádzky železničnej trate Banská Bystrica – odbočka Dolná Štubňa“ sa v stredu 22. novembra uskutočnila slávnostná prezentácia vo vstupnej hale Žilinskej univerzity v Žiline. Kniha je dielom Ing. Dušana Lichnera, CSc., uznávaného autora a experta na železničnú dopravu.

Juliana Krčulová|28. november 2023|15:30:33

Zdroj: uniza.sk

Súvisiaci článok
Žilinskú onkológiu rozospievali klauni. Špeciálni zdravotníci dobili pacientov energiou
Čítajte viac >

Železničná trať Banská Bystrica – odbočka Dolná Štubňa je podľa slov Adriany Valentovičovej z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing UNIZA jedinečným dokladom stavebného majstrovstva našich predkov. Postavili ju v neuveriteľne krátkom čase od roku 1936 do roku 1940.

„Treba pamätať aj na históriu a skutočné fakty. Niekedy sú zarážajúce. Keď si pozriete túto krásnu knihu a vidíte ako sa pred desiatkami rokov dokázalo stavať, akou rýchlosťou a v akej kvalite, tak pomaly prestávame veriť, že sme v 21. storočí,“ povedal rektor UNIZA, Ján Čelko, a poďakoval všetkým, ktorí sa podieľali na jej príprave.

Knihu pokrstili rektor UNIZA Ján Čelko, riaditeľka univerzitného vydavateľstva EDIS Alena Michálková, recenzenti Eva Nedeliaková z Katedry železničnej dopravy Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov a Libor Ižvolt z Katedry železničného staviteľstva a traťového hospodárstva Stavebnej fakulty UNIZA.

23112023_TS-Cez-tunely-velkej-fatry-2.jpg Zdroj: uniza.sk

Adriana Valentovičová ďalej priblížila, že najnovšia kniha Dušana Lichnera je nielen dôkladným prieskumom histórie železničnej trate, ale aj fascinujúcim pohľadom do zákutí Veľkej Fatry.

„Železničná trať s dĺžkou 12 km sa tiahne cez 22 tunelov a 112 mostov, viaduktov a priepustov. Prekonáva horské údolia a odvážne skonštruované viadukty. Najdlhší Čremošniansky tunel – dodnes najdlhší železničný tunel na Slovensku – a unikátny viadukt Na vode boli vyhlásené za národné kultúrne pamiatky,“ uviedla Valentovičová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing UNIZA.

Autor knihy Dušan Lichner sa venuje histórii a fungovaniu železnice, ktorá spája Banskú Bystricu s odbočkou Dolná Štubňa. Kniha obsahuje zaujímavé historické snímky a dokumenty, ktoré ilustrujú vývoj trate a jej infraštruktúry. Autor zhromažďoval materiály na knihu Cez tunely Veľkej Fatry 30 rokov. Knihu možno zakúpiť v e-shope vydavateľstva EDIS na UNIZA alebo v niektorých kníhkupectvách.

„Dušan Lichner pôsobil na KŽD FPEDAS UNIZA. V súčasnosti sa venuje zberu a spracovaniu informácií a fotodokumentov o histórii vybraných železničných tratí na Slovensku. Je vášnivým zberateľom cestovných lístkov, preukážok a nariadení v železničnej doprave. Svoje obsiahle poznatky a obrazové dokumenty zverejnil vo viacerých knižných publikáciách ako napríklad Cestovné lístky, prosím..., To bola naša Korytnička, Električkou ku prameňom zdravia,“ dodala Adriana Valentovičová z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing UNIZA.


Súvisiaci článok
Radka v meste: Hitler by mal šancu na úspech aj dnes, no v modernej podobe (RECENZIA)
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť