Pondelok 15. 07. 2024 17:08:03 | Meniny má Henrich

TOP BIZNIS ZNAČKA: Juraj Málik – Pomáhame ľuďom, aby sa vyznali v legislatíve a boli v pohode. Sme ako kúpele

Juraj Málik je majiteľom žilinskej spoločnosti Poradca podnikateľa, ktorá je úspešne na trhu viac ako 30 rokov. Pôvodne vydavateľský dom je dnes moderná online spoločnosť, ktorá pomáha podnikateľom a firmám správne sa orientovať v legislatíve. PP je silná slovenská značka, ktorá ide s dobou a za ňou sú konkrétni ľudia. Hovorili sme s ním nielen o podnikaní, ale aj nadácii, športe a osobnostnom raste. FOTO: Poradca podnikateľa

Michal Filek|23. júl 2023|15:16:56

Kedy a ako Poradca podnikateľa vznikol? Priblížte nám jeho históriu.

  • Je to už 33 rokov kedy bola do tlače zadaná prvá knižka – Poradca podnikateľa. Myšlienka sa zrodila začiatkom roku 1990 v hlave môjho otca Maximiliána, právnika, ktorého donútili po roku 1968 pracovať ako robotníka. Keď bol mladý, jeho rodičia vlastníci v Rosine krčmu a kino, takže o podnikaní vedel veľmi veľa. Potom, po roku 68, prežil 70-te a 80-te roky v útlaku a nemožnosti sebarealizácie. Keď prišla Nežná revolúcia tak sa nadýchol a rozhodol sa, že začne sám podnikať. Kamaráti ho okamžite zahltili žiadosťami o radu, ako majú začať podnikať, aké sú zákony a čo treba preto urobiť. Tak sa otec rozhodol, že bude radiť podnikateľom. Všetko čo vedel, napísal to brožúry Poradca podnikateľa. Tak to všetko začalo.

Takže váš otec dostal tú prevratnú myšlienku a firma bola na svete.

  • Pre mňa je otec hrdina. Začal totiž podnikať ako čerstvý penzista. Tri mesiace bol na penzii, nešiel na zaslúžený odpočinok, ale vrhol sa s vervou do podnikania.

02 (004).jpg Maximilián Málik.

Ako publikáciu prijala verejnosť?

  • Museli sme si vydobyť, aby ju ľudia prijali. Otec si ma jedného dňa zavolal a povedal mi, že vydal knižku, ktorá je práve v tlačiarni. A potreboval by ju predať. Lenže ich vytlačil 15-tisíc kusov. Tak som zobral kamarátov Petra Januš a Braňa Hornunga, a šli sme s tým nákladom do Bratislavy, že knihy predáme do PNS. Tam však ešte žili v socializme. Po troch dňoch jednania nás riaditeľ poslal preč s tým, že tento samizdat nebude predávať, lebo časy sa vrátia a podnikať sa nebude. To bol pre nás šok, lebo ak by sme knihu nepredali, tak by nám zobrali dom. Otec ho totiž založil, aby mohol knihu vydať.

V každom prípade sa vám to ale podarilo a firma sa stala úspešnou. Ako?

  • Povedali sme si, že postavíme tím kamelotov. Išli sme na internáty, dali sme to vyhlásiť v rozhlase. Prišlo 30 študentov, každý dostal po 100 knižiek a išli do terénu. Dali sme im vysokú províziu, takže si aj krásne zarobili. A na druhý deň prišli, že chcú ešte. Zistili sme, že tá brožúra prišla v pravý čas. Ľudia tie informácie vyžadovali a potrebovali. Načasovanie bolo skvelé, najmä kvôli géniovi otca.

Založiť dom kvôli vydaniu knihy, pričom nebolo isté ako sa bude predávať, to chce veľkú odvahu.

  • Otec bol strelec, nerozmýšľal nad dôsledkami. Išiel za tým, čo chcel dokázať. Možno aj preto, že bol frustrovaný, že nemohol 20 rokov vykonávať právnickú profesiu. Teraz si to chcel vynahradiť a realizovať sa. Bol to vizionársky a odvážny človek. A to zostalo aj v DNA našej firmy. Príďte sa s nami stretnúť na podujatie DNA Lídra, ktoré bude tento rok prvýkrát v Žiline.

Bolo to na prelome 90-tych rokov. Odkiaľ mal otec informácie, čo všetko bude podnikanie obnášať?

  • Zažil kapitalizmus, keď mali rodičia krčmu. Tam ako malý pomáhal. Poznal z detstva, čo znamená mať zákazníka, byť prozákaznícky, vyhovieť mu. On to v krvi mal a intuitívne sa k tomu vrátil. A ako som spomínal, bol právnik, rozumel legislatíve. Prvé vydanie obsahovalo napríklad čerstvý „Zákon o súkromnom podnikaní občanov“. Dodnes mám originálne prvé vydanie a ak by niekto doma našiel túto prvú verziu, rozhodne nech sa mi ozve. Takto to celé začalo.

milionty_vytlacok (002).jpg Miliónty výtlačok.

Sú printy aktuálne aj v dnešnej dobe?

  • Doteraz sme ich predali viac 25 miliónov kusov. Ale teraz už tvorí print menej ako 5% nášho obratu. Už sme online a máme 5 hlavných online portálov. Každý si môže vytvoriť ponuku na mieru, vyskladať si ju, ako potrebuje. A zároveň máme špičkovú divíziu odborného vzdelávania. Priamo s lektorom, a to buď fyzicky, alebo online sa dozviete odpovede na svoje otázky. Našim predplatiteľom pomáhame odbornými radami a odpovedáme denne prostredníctvom chatu alebo telefonicky. Za prvých 5 mesiacov tohto roka naši odborní poradcovia vybavili viac ako 83,000 otázok z praxe. Hovoríme s nimi ľudskou rečou.

Čo je dnes podstatou činnosti vašej firmy?

  • Sme špičkový online vydavateľský a vzdelávací dom. Sme garanciou kvality a spoľahlivosti zákonov, ktoré vieme presne a spoľahlivo vysvetliť, komentovať i naučiť. Máme zákazníkov z oblasti daní a miezd. Potom sú to právnici aj odborníci z verejnej správy i podnikatelia a manažéri firiem. Spolu vytárame tento právny štát, lebo ľudí učíme, ako dodržiavať zákony, neurobiť chybu. Vysvetľujeme a učíme firmy a verejnosť, aby zákony dodržiavali v princípe víťaz – víťaz. Aby zaplatili dane, ale len toľko, koľko musia. Aby neurobili chybu a nedostali pokutu. Naše odborné portály mesačne navštívi 600 až 700-tisíc ľudí, máme tisíce spokojných zákazníkov a ročne preškolíme viac ako 12 000 ľudí. Sme odborníci a prinášame spoľahlivé skratky z oblasti legislatívy. S nami neurobíte chybu. Zároveň stále napredujeme a rozširujeme PP holding o nové divízie, a tým prinášame zákazníkom viac benefitov a atraktívnu ponuku.

Tvrdíte, že podnikať sa dá aj slušne. Naozaj to ide?

  • Áno. My sme si to zažili na vlastnej koži, lebo sme firmu vybudovali na zelenej lúke. Budovali sme si firemnú kultúru a vzťahy.. Z interných prieskumov vieme, že zamestnanci sú u nás spokojní a dávame im priestor aj sa realizovať. Vybudovali sme silnú česko – slovenskú firmu, ktorá je dodnes zárukou spoľahlivosti a sily. Uvedomujeme si, že podnikanie so sebou prináša slobodu, ale aj veľkú zodpovednosť a povinnosti. Preto je tu značka PP, aby sme podporovali slušné podnikanie a firmy.

30-pp-juraj-malik.jpg

Od mnohých ľudí počuť, že to naše podnikateľské prostredie nie je práve ideálne. Je na ňom čo vylepšovať. Je to tak?

  • Pokiaľ štát vytvára pre podnikateľov byrokratické prostredie, tak my sme práve tí, ktorí ho dokážeme vysvetľovať. Kultivujeme podnikanie, pretože komentujeme a objasňujeme zákony a tak ľuďom pomáhame, aby to pre nich nebol stres ale aby sa v tom vyznali a mali pohodu. My sme také kúpele a osvieženie pre našich zákazníkov. Prichádzajú domov s istotou, že všetky veci urobili správne – môžu sa na nás spoľahnúť.

Znamená to, že ich hlavne učíte, ako robiť veci správne?

  • Sme vzdelávacia inštitúcia. Vzdelávanie máme v krvi. Budeme platní v každej dobe, lebo každý človek na každom úseku sa musí vzdelávať. Pre firmy je to nevyhnutnosť, no je len málo firiem, ktoré dokážu vzdelávať zrozumiteľne a so zážitkom. Tak, aby ten, kto sa vzdeláva, nebol otrávený, ale tešil sa na to. My nevolíme len správne slová, ale vytvárame aj príjemnú atmosféru.

Ako to u vás funguje, keď vás vyhľadá klient?

  • Klient má viac možností. Buď sa vyberie z našich online produktov (Daňové centrum, Mzdové centrum, Verejná správa, Bezpečnosť v praxi) , kúpi si predplatné a stane sa súčasťou veľkej, niekoľkotisícovej PP rodiny. Ak preferuje vzdelávanie, môže si vybrať zo stoviek odborných školení, webinárov alebo konferencií – je tu naše Profivzdelávanie. Pokiaľ si nie je istý, zavolá na našu poradenskú linku, kde sú špičkoví experti, ktorí mu správne poradia a dohodnú postup. Rovnako sme schopní vytvoriť pre firmu vzdelávanie na mieru, aby firma dosiahla taký výsledok, aký potrebuje. Pre právnikov, audítorov a advokátov je tu náš právny systém EPI. Verím, že za každou našou radou je výnimočný človek a že to zákazníci ocenia.

pp_budova_web-foto-007.jpg Žilinské sídlo firmy.

Žijete v Prahe. Nesnažíte sa expandovať aj na trhy v zahraničí?

  • Podnikáme aj v Čechách a uvažujeme nad Ukrajinou. Pretože Ukrajina bude budovať právny štát, bude mať Marshallov plán a my vieme tieto veci robiť. Aby sme boli prospešní. Nielen z obchodného hľadiska, ale cítime aj spolupatričnosť a potrebu, aby sa Ukrajina znova postavila na nohy.

Zamestnávate asi 140 ľudí. Akým profesiám dávate šancu? Dá sa u vás urobiť kariéra?

  • Dá. Napríklad súčasní riaditelia boli pred 20 - 25 rokmi asistenti a radoví zamestnanci. Generálna riaditeľka nastúpila pred 28 rokmi ako moja asistentka. A už 14 rokov je generálna riaditeľka. Rovnako riaditeľka vydavateľskej sekcie. Takže urobili kariéru. Ja som však od začiatku chcel, aby sme sa obklopovali ľuďmi, ktorí majú presah. To znamená potenciál rastu. Tým pádom môžu aj kariérovo rásť. Moja stratégia je postavená na dôvere a slobode. Ja som firmu riadil z Prahy. Tým pádom som si musel vytvoriť tím, ktorému dôverujem, dám mu slobodu a zároveň musíme mať výkon a kvalitu. Nejakou zhodou okolností máme z 80 % dámsky kolektív. Určite by psychológ vedel povedať prečo, ale nám sa v tomto zložení veľmi dobre pracuje a darí. Podobne sú väčšina našej klientely ženy – účtovníčky, mzdárky, ekonómky.

Máte teda odhad na ľudí?

  • To je jedna vec. Ale nevyberám si len ja ich, ale aj oni mňa. Dá sa povedať, že aj oni mali odhad, že si ma vybrali. Vzájomne sme sa vybrali a naše partnerstvo je omnoho viac spečatené, než keď sa na to pozerám len tak, že ja som si ich vybral a ja zamestnávam.

IMG_8992.jpg Juraj Málik.

Keď príde mladý šikovný človek a povie vám, že by pre vás chcel pracovať, čo urobíte?

  • Rád sa stretávam s mladými ľuďmi a už u nás pracuje viacero z takých, s ktorými som sa zoznámil osobne a pri rôznych príležitostiach. Následne sa spojíme s našou personálnou manažérkou, ktorá každého rada vypočuje a povie mu možnosti. Ak sa naše predstavy stretnú, výhra bude na oboch stranách.

Dokážete teda rozpoznať talent šikovných ľudí a využiť ich?

  • Dokonca som vyhlásil aj talent manažment, bol som na viacerých vysokých školách a hľadáme talenty priebežne. Rád robím aj prednášky pre študentov a stretávam sa s nimi.

Kam si myslíte, že vaša firma bude smerovať? Kde vidíte jej budúcnosť?

  • Chceme byť expertní a profesionálni. Chceme, aby sa na nás mohli ľudia spoľahnúť. A tak budú šťastnejší a spokojní. Ďalej chceme pristupovať k zákazníkom individuálne. Vieme ušiť ponuku priamo na mieru zákazníkom. Po tretie chceme kráčať s dobou a pokiaľ nastupuje umelá inteligencia, tak chceme byť pri tom a chceme byť tými, ktorí ju pre firmy vymýšľajú a odporúčajú.

pp_30vyrocie (32).jpg Tridsiate výročie Poradcu podnikateľa.

Prečo?

  • Mnohé profesie prevezme umelá inteligencia, ale aj tú musí niekto vytvoriť. Niekto ju musí firmám dodať a naučiť ich pracovať s ňou a prepojiť s firmou. Bude na to potrebný nejaký expert, alebo človek, ktorý vie prepojenia optimalizovať a vybrať to najlepšie. Takže my sa dnes intenzívne pripravujeme aj na tieto výzvy. Pretože patríme k odvážnym firmám a odvážni a pripravení to dokážu. Zároveň stále zostávame ľudskí, otvorení a priateľskí.

V akom horizonte to predpokladáte?

  • Ja sa tým už niekoľko mesiacov zaoberám tak, ako keby sa to malo stať zajtra. Nerozmýšľam nad tým, ako ďaleko to je, ale chcem do toho čo najrýchlejšie preniknúť. Jednak myšlienkovo, a tiež technologicky. Postavili sme preto vlastný softvérový tím a vyvíjame naše vlastné riešenia.

Bude umelá inteligencia pre spoločnosť hrozba, alebo výhoda?

  • Deti, ktoré sa narodia v dobe umelej inteligencie, nebudú vôbec vedieť, že bolo niečo iné. To znamená, že nebudú nad tým rozmýšľať a príjmu to. To isté sa stalo, keď prišiel automobil, lietadlo, počítač. Vždy si niekto kládol otázku, či je to v náš prospech, alebo neprospech. Beriem to ako nevyhnutnosť, že sa tak deje. Spolieham sa na schopnosť ľudstva včas odhadnúť globálne nebezpečie. Vždy budú nejaké múdre hlavy, ktoré na to zareagujú a ochránia zbytok ľudstva. Ja tomu verím. V Európe je veľa múdrych ľudí. Západná Európa je vyprofilovaná a kultivovaná. Tam si ľudia vedia zvoliť politikov aj s ľudským presahom. My Slováci sa to ešte stále učíme.

Poďme však ďalej. Ste známy aj tým, že máte veľa filantropických aktivít.

  • Asi najväčšia začala pred 27 rokmi. V tom čase nás s manželkou veľa ľudí prosilo o pomoc a my sme nevedeli, ako vybrať toho, kto to najviac potrebuje. Rozhodli sme sa založiť vlastnú nadáciu. Tá zhromaždí peniaze a nastaví systém, ako sa budú peniaze rozdeľovať. Tak vznikla nadácia Rozum a cit. Je aj v Čechách, aj na Slovensku. Dlhé roky pomáha tak, že sa pokúša dostať deti z detských domovov do pestúnskych rodín. Rozhodli sme sa, že týmto deťom dáme šancu v milujúcich rodinách, aby neboli pri tetách. Takto sme pomohli už mnoho tisíc deťom. Nielen ich dostať do rodín, ale aj sprevádzame tieto rodiny. Momentálne je to asi 260 rodín, ktoré sprevádzame asistentmi, terapeutmi, a to hlavne v Čechách. Na Slovensku aktuálne rozširujeme svoju pomoc o spoluprácu a animoterapeutickým centrom Physio Caniss. Budeme pomáhať aj pomocou canisterapie deťom so špecifickými problémami, aby zažili to, čo môžu bežné deti a aby mali radosť zo života. Onedlho sa aj žilinská verejnosť dozvie detaily.

Ste aj milovníkom umenia a podporujete aj umenie.

  • Áno. V našom PP Centre – sídle firmy sme založili SOHO galériu. Za posledné roky sme u nás privítali veľa umelcov a máme za sebou už 27 vernisáží. Galéria je celoročne voľne dostupná širokej verejnosti. Naposledy sme realizovali vernisáž Laja Kupkoviča, ktorý je aj autorom známej žilinskej športovej haly Korytnačka. Radi dávame priestor hlavne žilinským umelcom a umeleckým osobnostiam regiónu.

Venovali ste sa aj basketbalu.

  • Pokúsil som sa spolupodieľať sa na vzkriesení basketbalu v Žiline, pretože dlhé desaťročia sám aktívne basketbal hrávam. Okrem toho, že sa už 25 rokov pokúšam podporovať mládežnícky basketbal, tak sme chceli zachrániť aj extraligu mužov. V covide sa nám ten systém ale nepodarilo udržať. Čaká sa na ďalšieho záchrancu, ktorý by basketbal znova postavil na nohy. Rád mu budem pomáhať.

Aké nové projekty chystáte?

  • Naša vlajková loď je Poradca podnikateľa. Ale angažujem sa aj v cestovnom ruchu, hotelierstve, welness a reštaurácii. Dokončili sme wellness rezort Jánošíkov dvor v Terchovej. Máme tiež hotel Absolutum v Prahe. A v Žiline v priestoroch PP máme krásny welness, fitness a reštauráciu. Spolupracujem aj vo firmách z oblasti stavebníctva a softvéru.

Mojím koníčkom je však vzdelávanie pre oblasť osobného rastu a osobnej kariéry. Na tieto témy som napísal aj niekoľko knižiek a organizujem semináre. Svet umenia ma inšpiroval natoľko, že už 5 rokov aj maľujem. Snažím sa byť aktívny, lebo som radostný. Veci, ktoré robím ma tešia a som najmä rád, že pomáhajú ľuďom rásť.

logo_pp_color.svg


Súvisiaci článok
Spravodajský portál SP 21 a SOPK Žilina vyhlasujú anketu TOP BIZNIS ZNAČKA Žilinského kraja
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť