Nový nadjazd prinesie jednosmerky, semafory aj nové dopravné pravidlá
Práce na nadjazde, ktorý spojí ulicu 1. mája s Ľavobrežnou, vstupujú do ďalšej etapy. Po zrušení parkovania a vybudovaní dočasného bajpasu začnú zhotovitelia s prekládkou inžinierskych sietí - vodovodu, plynu, kanalizácie či telekomunikačných vedení. Podľa Železníc Slovenskej republiky by mal byť nový dopravný uzol dokončený do decembra 2026. V jeho okolí sa však zásadne zmení organizácia dopravy: niektoré ulice budú jednosmerné, križovatky riadené semaformi a prístup k autobusovej stanici prejde reorganizáciou. Kým samospráva hovorí o modernejšom a bezpečnejšom riešení, časť vodičov a podnikateľov v okolí varuje pred trvalým znížením dostupnosti parkovania v centre mesta.
Redakcia Žilina SP21 oslovila hovorkyňu Železníc Slovenskej republiky, Petru Lánikovú, ktorá poskytla podrobné odpovede na otázky týkajúce sa priebehu prác, harmonogramu aj budúcej organizácie dopravy v okolí nadjazdu.
Zdroj: uzolzilina.sk
Kedy môžu obyvatelia Žiliny očakávať dokončenie a sprístupnenie nového nadjazdu pre verejnosť?
„Vzhľadom na dopravné obmedzenia v meste Žilina, ktoré boli potrebné v súvislosti s budovaním uzla Kysucká (železničný most, pozemné komunikácie a nevyhnutné obchádzkové trasy), tak sa s nevyhnutnými prácami pre dokončenie cestného nadjazdu na ul. 1. mája začalo až po spustení cestného podjazdu Kysucká. Najprv sa buduje tzv. bypass – obchádzková trasa vrátane dočasnej prekládky trolejového vedenia, a následne sa po etapách budú realizovať rozsiahle preložky inžinierskych sieti – vodovod, kanalizácia, plynovod, parovod, vedenie ORANGE a pod. Až po preložení všetkých kolíznych inžinierskych sieti s objektmi cestného nadjazdu (komunikácia, oporný múr) sa môže pokračovať na jeho dostavbe. Ukončenie výstavby nadjazdu a uvedenie do prevádzky sa predpokladá podľa harmonogramu prác do 12/2026.“
Zdroj: uzolzilina.sk
Prebiehajú práce podľa stanoveného harmonogramu alebo existujú riziká, ktoré by mohli termín dokončenia posunúť?
„Práce na modernizácii železničnej infraštruktúry budú ukončené 12. decembra 2025 uvedením stavby do predčasného užívania, a to vrátane kompletného koľajiska ŽST Žilina spolu s dvomi podchodmi v železničnej stanici, šiestimi nástupišťami, novou budovou riadenia železničnej dopravy, novým zastrešením nástupíšť, podchodom pre verejnosť v Budatíne.“
Ako sa po dokončení stavby zmení dopravná situácia na ulici 1. mája a v jej bezprostrednom okolí?
„V definitívnom stave vznikne v strede ulice 1. mája jazdný pás s dvomi protismernými jazdnými pruhmi komunikácie nadjazdu, ktorá sa začne dvíhať na oporných múroch, a po stranách sa vybudujú jednosmerné jazdné pásy v existujúcej úrovni, ktoré zaústia pod novým mostným objektom do Hviezdoslavovej ulice.“
Zdroj: uzolzilina.sk
Počíta sa po dokončení nadjazdu aj so zavedením nových dopravných opatrení – napríklad so zmenou organizácie dopravy, dopravného značenia alebo svetelnej signalizácie?
„Križovatka ulíc 1. mája – J. Milca bude svetelne riadená. Ramená križovatky na ul. 1. mája budú mať na vjazde jeden jazdný pruh spoločný pre všetky tri smery, pričom pravé odbočenie z Májovej ulice od Hviezdoslavovej do ul. J. Milca a ľavé odbočenie z Májovej od Štefánikovho námestia do ul. J. Milca bude umožnené len autobusom SAD a dopravnej obsluhe. Z ulice J. Milca od autobusovej stanice bude na vjazde do križovatky jeden jazdný pruh spoločný pre odbočenie vpravo a vľavo. Za križovatkou bude ulica J. Milca jednosmerná v smere od Májovej ulice. Na troch ramenách sú navrhnuté priechody pre chodcov.
Križovatka ulíc 1. mája a Hviezdoslavova je navrhnutá ako styková, neriadená. Za hlavný smer sa považuje smer od ulice 1. mája vľavo k železničnej stanici. Na Hviezdoslavovej ulici na ramene v smere k železničnej stanici je jeden jazdný pruh na vjazde – pre odbočenie vpravo a priamy smer – so smerovacím ostrovčekom, na výjazde je jeden jazdný pruh oddelený od protismeru dopravným tieňom. Na ramene smerom k Hypertescu je jeden vjazdový pruh pre odbočenie vpravo a vľavo a jeden výjazdový pruh, navzájom sú oddelené kvapkovitým dopravným tieňom. Na ramene križovatky na ulici 1. mája je na jej vjazde jeden jazdný pruh pre odbočenie vľavo a vpravo so smerovacím ostrovčekom a jeden jazdný pruh na výjazde. Navzájom sú oddelené stredovým ostrovčekom pod mostným objektom,“ uviedla pre Žilina SP21 hovorkyňa Železníc Slovenskej republiky, Petra Lániková.
Zdroj: uzolzilina.sk
Aj keď výstavba nadjazdu na ulici 1. mája prináša dočasné dopravné obmedzenia a definitívne zrušenie parkovania popri autobusovej stanici, projekt má ambíciu zlepšiť plynulosť dopravy a zvýšiť bezpečnosť v exponovanej časti mesta. Žilinská radnica aj Železnice Slovenskej republiky veria, že po ukončení prác sa nové riešenie stane kľúčovým prvkom dopravného systému v centre a uľahčí každodenné presuny vodičov i cestujúcich. Obyvateľom však nezostáva nič iné, než vyčkať - najneskôr do konca roka 2026, keď by sa mal nadjazd otvoriť pre verejnosť, a ukáže sa, či zmeny prinesú očakávaný efekt.



































Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť