V medziročnom porovnaní bol zaznamenaný mierny pokles podielu čitateľov kníh. „Tento pokles sa prejavuje v celkovom poklese počtu prečítaných kníh, ale zároveň aj v poklese podielu intenzívnych čitateľov. Zároveň rastie segment tzv. ojedinelých čitateľov, ktorí čítajú príležitostne,“ zhrnul predseda Združenia vydavateľstiev a kníhkupectiev Slovenska Juraj Heger. Počet reálnych čitateľov podľa neho klesol pod polovicu. „V tomto roku priemerne populácia prečíta za rok tri knihy, v roku 2024 priemerne populácia prečítala za rok štyri knihy,“ priblížil.
Z prieskumu vyplynulo, že reálnych čitateľov je 46 percent, ojedinelých 17 percent a nečitateľov 36 percent. V minulom roku bolo 53 percent reálnych čitateľov, 11 percent ojedinelých čitateľov a 36 percent nečitateľov. Ubúdajú aj knihomoli – ľudia, ktorí za rok prečítajú viac ako 21 kníh. Kým v minulom roku podľa prieskumu predstavovali z balíka reálnych čitateľov štyri percentá, v tomto roku ide o tri percentá.
Znížil sa aj počet tzv. častých čitateľov, čiže tých, ktorí prečítajú maximálne 20 kníh za rok, a to z 15 percent v roku 2024 na 11 percent v roku 2025. Rovnaký trend badať aj pri tzv. priemerných čitateľoch (prečítajú do desať kníh za rok), ktorých podľa prieskumu bolo v minulom roku 21 percent, tento rok ich je len 17 percent.
Ilustračné foto. Zdroj: Freepik.com
Prieskum zároveň ukázal, že na druhej strane vzrástol počet ojedinelých čitateľov, ktorí prečítajú maximálne dve knihy za rok, ale radšej by čítali ešte menej a venovali sa iným aktivitám - z 11 percent v minulom roku na 17 percent v roku 2025. Nečitatelia si medziročne udržali nezmenenú pozíciu na úrovni 36 percent.
Združenie vydavateľstiev a kníhkupectiev Slovensk v súvislosti s výsledkami prieskumu pripravilo kampaň pod názvom Začni čítať. Na podnosoch v stravovacích zónach (tzv. food court) v jednom z najväčších bratislavských obchodných centier možno nájsť úryvky z kníh. Od konca augusta však majú byť dostupné napríklad aj priamo knižky v mini knižniciach na vlakových staniciach po celom Slovensku. Zvýšiť povedomie o dôležitosti čítania má aj online kampaň na sociálnych sieťach.
Prieskum s názvom „Čítanie a knihy na Slovensku v 2025 – základné zvyklosti populácie pri čítaní a nákupe kníh“ bol realizovaný na vzorke 1 451 respondentov (reprezentatívna populácia Slovenska nad 15 rokov) od apríla do júna tohto roka.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť