Práce sa podľa zverejnených informácií realizujú vďaka grantovému programu Ministerstva kultúry Slovenskej republiky „Obnovme si svoj dom“, konkrétne v rámci podprogramu 1.5 - Komplexná obnova národných kultúrnych pamiatok s prioritou ochrany a obnovy. Celková výška dotácie dosahuje 155-tisíc eur, pričom už v roku 2024 sa začala implementácia projektu komplexnou rekonštrukciou výhybky v hodnote 23 030 eur.
Zdroj: kysuckemuzeum.sk
Cieľom je zachovanie technického unikátu
Historická lesná úvraťová železnica patrí medzi svetové unikáty. Jej dômyselný systém hrotových úvratí umožňuje vlakom prekonávať prudké stúpanie pomocou zmeny smeru jazdy - technické riešenie, ktoré je vo svete len ojedinele zachované.
„Cieľom je komplexne obnoviť vybraný úsek 2. úvrate, ktorý sa nachádza v zlom technickom stave. Rekonštrukciou trate sa podarí sfunkčniť a sprevádzkovať múzejnú železničku tak, aby bolo možné bezpečne prepravovať po trati bývalej Kysucko-oravskej lesnej železnice návštevníkov Historickej lesnej úvraťovej železnice z Kysúc na Oravu a späť drezinou,“ uviedlo múzeum.
Zdroj: Facebook/Múzeum kysuckej dediny a Historická lesná úvraťová železnica vo Vychylovke
Oddychová zóna aj propagačná tabuľa
Súčasťou projektu je aj vybudovanie novej oddychovej zóny v stanici Chmúra, ktorá bude voľne prístupná verejnosti. Návštevníci tam nájdu propagačnú tabuľu s informáciami o projekte a histórii úvratí, čím sa zážitok z návštevy stane ešte bohatším.
Prevádzka pokračuje aj počas rekonštrukcie
Napriek prebiehajúcim prácam železnička naďalej víta svojich priaznivcov. „Aj napriek prebiehajúcim prácam vás však srdečne pozývame na návštevu! Stále premávame po krásnej trase Stanica Skanzen – časť Prvej úvrate a späť. Vychutnať si historickú jazdu môžete až do 2. novembra 2025,“ uzavreli zástupcovia múzea vo svojom príspevku.































Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť