Vlaky bez sprievodcu? Problémy už po pár dňoch – špina, výtržníci a strach o cestujúcich!

Od 1. augusta premávajú vlaky na niektorých tratiach aj v Žilinskom kraji bez sprievodcu. Už po pár dňoch rušňovodiči, ktorí zostali v súpravách sami, upozornili na celý rad problémov. Obávajú sa o bezpečnosť cestujúcich.

Michal Filek|7. august 2025|06:53:31

Ilustračné foto. Zdroj: Facebook/ZSSK

Súvisiaci článok
Vlakvedúcich v Žilinskom kraji čoskoro zrušia. Ľudia hovoria o strachu a chaose
Čítajte viac >

Vlaky bez sprievodcu od začiatku augusta premávajú v Žilinskom kraji na tratiach Žilina - Púchov - Trenčín - Zlatovce, Skalité - Čadca - Žilina - Liptovský Hrádok, Prievidza - Horná Štubňa – Vrútky.

Už po pár dňoch prevádzky sa ozvali nespokojní cestujúci, a tiež zamestnanci ZSSK.

Do redakcie televízie TA3 napísal jeden z rušňovodičov. Povedal, že sa bojí o bezpečnosť cestujúcich. Problém je takzvaný samoosbslužný výpravný systém (SVS), ktorý funguje bez sprievodcu.

Rušňovodič hovorí, že má strach o cestujúcich. Na SVS totiž neboli vyškolení. Vraj dostali len jeden papier veľkosti A4, kde boli spísané zastávky a ako vyzerajú. Nič viac.

Problém má aj ďalší z rušňovodičov, ktorý prehovoril pre televíziu. Podľa neho vzniká v takejto prevádzke množstvo chýb a situácii, na ktoré nepoznajú presné riešenia, ale musia si ich vyhodnotiť po svojom.

ZSSK však nesúhlasí. V stanovisku pre TA3 uviedli, že rušňovodiči majú prístup k interným predpisom a postupom, ktoré sú v platné pre SVS, za ktorými si stoja. Rušňovodiči majú tiež vo svojej odbornej príprave zahrnuté vedomosti a spôsobilosti na jazdu vaku s cestujúcimi, bez prítomnosti vlakvedúceho.

Ďalším z problémov, ktoré rušňovodiči vnímajú je to, že na týchto tratiach jazdia aj stometrové vlaky. Oni nemajú šancu vidieť a skontrolovať, či náhodou niekoho vo dverách neprivreli.

„Ak by rozhľad rušňovodiča bol na niektorej zastávke obmedzený, má k dispozícii vonkajší kamerový systém. Tieto jednotky majú tiež senzory proti privretiu dverí. Elektrické jednotky Panter typov 660 a 661 sú nasadzované len na tie úseky, ktoré spĺňajú všetky technické a prevádzkové podmienky stanovené pre SVS,“ ohradila sa pre TA3 spoločnosť ZSSK.

Podľa ďalších informácií si už po niekoľkých dňoch prevádzky bez sprievodcov zgustli na vozňoch vandali. Posprejované steny, špinavé sedačky... to je teraz na dennom priadku.

ZSSK sa však bráni, že znečistenie nastáva aj vo vlakoch so sprievodcom. Vo vlakoch s SVS však robia čistenie pravidelne a operatívne, aby sa cestujúci vo vlakoch cítili pohodlne.


Súvisiaci článok
Cestujúci hovoria jasne! S vlakmi sú spokojnejší ako kedykoľvek predtým aj v Žilinskom kraji
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť