Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spúšťa od 1. augusta novú vlnu zmien, ktoré sa výrazne dotknú aj cestujúcich v Žilinskom kraji. Na tratiach Čadca – Žilina – Vrútky – Liptovský Hrádok a ďalších regionálnych spojoch dôjde k zavedeniu tzv. samoobslužného výpravného systému (SVS). Vlaky tak budú jazdiť bez vlakvedúcich a cestovné lístky si budete musieť zakúpiť vopred – buď cez aplikáciu, online alebo v pokladni.
„Po nástupe do vlaku už nie je možná kúpa lístka. Kontroly budú prebiehať len náhodne,“ potvrdila ZSSK s tým, že v prípade cestovania bez platného lístka hrozí pokuta až 70 eur.
Na sociálnych sieťach však vypukla vlna kritiky a obáv. Ľudia sa boja, že vo vlakoch bez sprievodcov sa zníži úroveň bezpečnosti a poriadku. „Budeme sa musieť brániť sami?“ pýtajú sa niektorí. V diskusiách padajú obavy z výtržníkov, bezdomovcov, zneužívania systému či znepríjemňovania jazdy slušným cestujúcim – vrátane seniorov, žien s deťmi alebo ľudí so zdravotným znevýhodnením.
„Zrušiť vlakvedúcich je najhoršie rozhodnutie. Tí ľudia robili poriadok a boli k dispozícii. Teraz zostaneme vo vlaku bez dozoru,“ napísala jedna z cestujúcich na Facebooku.

Podľa ZSSK ide o systémovú zmenu, ktorá má ušetriť náklady a priblížiť slovenskú železničnú dopravu k moderným európskym štandardom. Tvrdia, že nový režim je bezpečný a technicky overený.
„Dôvodom, prečo ZSSK pokračuje v zavádzaní tohto modelu, je aj nárast počtu moderných elektrických a motorových jednotiek, ktoré technicky umožňujú bezpečnú a efektívnu prevádzku vlakov bez prítomnosti vlakvedúceho a prispievajú k hospodárnosti,“ vysvetlil vlakový dopravca.
Výnimku majú cestujúci s nárokom na bezplatnú prepravu, ktorým od augusta postačí platný preukaz ZSSK na zľavu 100 % z cestovného, nebudú si tak musieť vyzdvihnúť nulový cestovný lístok. V diaľkových vlakoch naďalej ostane povinnosť mať cestovný lístok, aj keď s nulovou hodnotou.
Rozšírením SVS chce ZSSK zaviesť pravidlo, že do vlaku sa nastupuje s cestovným lístkom, nie bez neho. „Nejde o jednorazové opatrenie, ale o systematickú zmenu. Zavádzame ju preto, aby sme nastavili jasné pravidlá, ktoré budú platiť pre všetkých rovnako. Tak, ako to funguje v moderných dopravných systémoch. Aj na Slovensku musí byť cestovanie verejnou dopravou založené na dôvere, dátach a poriadku,“ priblížil generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa.

Pri SVS vlak premáva bez vlakvedúceho a je obsluhovaný výlučne rušňovodičom. Tento model funguje na 19 tratiach, kde jazdí 537 vlakov, čo predstavuje približne 32 % regionálnej dopravy ZSSK. „Po nástupe do vlaku už nie je možná kúpa lístkov a ich kontrola prebieha náhodne. Dopravca má ambíciu SVS postupne zaviesť do všetkých regionálnych vlakov (Os, REX a Zr), kde to bude možné,“ priblížila ZSSK.
Dopravca prízvukoval, že vlakvedúci ostanú všade tam, kde je to potrebné, najmä v zložitejších úsekoch, špecifických vozidlách či pri zložitejších prestupoch.
Od 1. augusta ZSSK zavedie nový režim pre osobné vlaky na tratiach Žilina - Púchov - Trenčín - Zlatovce, Skalité - Čadca - Žilina - Liptovský Hrádok, Prievidza - Horná Štubňa - Vrútky a v osobných a zrýchlených vlakoch na trati Zvolen os. st. - Banská Bystrica - Brezno mesto. Na týchto tratiach tak už nebude možné zakúpiť lístok vo vlaku, cestujúci si ho musí zabezpečiť vopred, či už nákupom v mobilnej aplikácii alebo v pokladnici. Kontroly budú vykonávať špecializovaní kontrolóri prepravy. V prípade cestovania bez platného cestovného lístka hrozí pokuta od 40 do 70 eur.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť