Na rozdiel od posledných rokov, kedy nový GVD obsahoval viac-menej len kozmetické zmeny, rámcový návrh GVD pre obdobie 2022/2023 prináša mnoho zásadných zmien v koncepcii dopravy a v mobilite na viacerých tratiach. Nový GVD nezohľadňuje skutočnú potrebu cestujúcich, ktorí sa potrebujú dostať v danom čase do škôl a do zamestnania.
ŽSK niekoľkokrát rokoval o novom návrhu GVD so Železničnou spoločnosťou Slovensko, a. s., a rovnako ho niekoľkokrát pripomienkoval, pričom všetky pripomienky, vrátane pripomienok starostov, primátor a cestujúcej verejnosti zaslal aj Ministerstvu dopravy a výstavby SR, ktoré je objednávateľom vlakových výkonov v železničnej doprave.
Najväčšie problémy mobility a dopravnej obslužnosti v Žilinskom kraji vníma ŽSK najmä:
- v nezastavovaní regionálnych rýchlikov v Bytči,
- v nedostatočnej kapacite trate Žilina – Rajec, ktorú je potrebné zvýšiť vybudovaním výhybne v Rajci a nedostatočnom počte spojov, ktoré je potrebné zvýšiť
- v rušení sprievodcov na regionálnych tratiach a zavádzaní samoobslužného výpravného systému, ktorý umožňuje kúpu cestovného lístka iba prostredníctvom internetu alebo sms správy
- v zrušení vlakovej dopravy na traťovom úseku Čadca – Mosty u Jablunkova,
- v nezastavovaní regionálnych rýchlikov v stanici Kysucké Nové Mesto,
- v zrušení priamych nadväzných vlakových spojov zo Skalitého do Žiliny, a dlhých prestupných časov v stanici Čadca,
- v zrušení zrýchlených vlakov v traťovom úseku Žilina – Čadca, ktoré tvorili návoz cestujúcich do firmy Scheffler - jedného z najväčších zamestnávateľov v regióne Kysuce
- v nezabezpečení vlakových spojov do/z Nemocnice v Liptovskom Mikuláši v smere od/do Popradu.
- v zavedení prestupných spojov na trati Čadca – Makov v Turzovke
- v zrušení obojsmerných ranných spojov na trase Prievidza – Horná Štubňa
- v zastavovaní „na znamenie“ v obci Jazernica, pričom ide o spádovú obec pre 7 obcí.
„Pokiaľ ŽSSK nedokáže Žilinský kraj presvedčiť o nevyhnutnosti úprav v prospech obyvateľov a opätovne nezoberie do úvahy naše argumenty, nezostane nám nič iné ako uvedené problémy zasanovať v rámci prímestskej autobusovej dopravy, v rámci ktorej máme kompetencie, no nie je možné vyriešiť všetko okamžite. Pre zlepšenie dopravnej situácie v Žilinskom kraji však aktuálne riešime z nášho pohľadu ten najväčší problém, a tým sú zrušené vlakové spoje na traťovom úseku Čadca (SK) - Mosty u Jablunkova (CZ). Tento problém začal Žilinský samosprávny kraj riešiť zavedením prímestských autobusových spojov,“ informuje Gabriela Tisoňová, riaditeľka odboru dopravy ŽSK.
V spolupráci s autobusovým dopravcom SAD Žilina, a.s. a Moravskosliezskym krajom pripravuje ŽSK cestovný poriadok a žiadosť na udelenie povolenia na prevádzkovanie medzinárodnej prímestskej autobusovej dopravy na trase Čadca (SR) – Návsí (CZ). Predpokladaný termín spustenia predmetnej linky je 11. december 2022, kedy by mal vstúpiť do platnosti aj Grafikon vlakovej dopravy 2022/2023.
V prvej polovici októbra sa uskutoční aj pracovné rokovanie týkajúce sa spustenia integrácie, v rámci ktorej má ŽSK aj Moravskosliezsky kraj záujem rokovať o obnove zrušeného vlakového spojenia na danom dopravnom úseku Čadca (SK) – Návsí (CZ). Stane sa tak za účasti predsedníčky ŽSK Eriky Jurinovej a zástupcov Moravskosliezskeho kraja.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť