Rekonštrukcia HLÚŽ je súčasťou Programu cezhraničnej spolupráce Interreg V-A Poľsko-Slovensko 2014-2020 a projektu Spoločne v harmónii prírody, tela a duše. Zrekonštruovaný a uvedený do prevádzky bude ďalší úsek HLÚŽ.
„Jedná sa o jednokoľajovú železničnú trať historického charakteru. Rekonštrukcia bola vzhľadom na havarijný stav trate a opôr mostných objektov nevyhnutná. Stalo sa tak najmä v dôsledku erozívnej činnosti vody Chmúrovho potoka. Na viacerých miestach boli nevyhovujúce drevené podvaly, výhybky, opotrebované koľajnice,“ informuje Peter Mrvečka, riaditeľ odboru správy majetku a investícií ŽSK.
Práce vo Vychylovke začali ešte v minulom roku (06/2022), v zimnom období (december – apríl) boli práce prerušené. „Odvodnili sme územie v tesnej blízkosti železnice, spodok železnice je už hotový, rovnako tak priepusty a zrekonštruované sú aj všetky nosné časti mostných konštrukcií. V tomto období prebiehajú práce na železničnom zvršku pre traťovú rýchlosť 20 km/hod. Rekonštruovať sa bude aj nástupište v stanici „Kubátkovia,“ úrovňové priecestia, vrátane novej kabelizácie a vznikne aj odstavná koľaj v stanici Skanzen,“ objasňuje Mrvečka.
Železnica v Novej Bystrici – Vychylovke je v súčasnosti jedinou fungujúcou úvraťovou železnicou v Európe a jednou z troch na svete. Z tohto dôvodu bola železnica v roku 1991 vyhlásená za Národnú kultúrnu pamiatku.
Ako dodáva županka Erika Jurinová: „Prebiehajúce stavebné úpravy boli už naozaj nevyhnutné a to aj s prihliadnutím na potreby cezhraničného poľsko-slovenského regiónu. Skanzen a rovnako aj HLÚŽ sa nachádzajú blízko poľských hraníc a tešia sa veľkému záujmu nielen slovenských, ale aj poľských turistov. Pre zaujímavosť, od roku 1996 sa po železničke previezlo viac ako 500 tisíc návštevníkov. Verím, že až bude rekonštrukcia výnimočnej železnice dokončená, návštevníci si túto jedinečnú príležitosť nenechajú ujsť.“
Kysucká lesná železnica vznikla v rozmedzí rokov 1915 – 1918 a slúžila na prepravu dreva. Viedla z Oščadnice do stanice Chmúra vo Vychylovke. V roku 1926 bol dobudovaný 8 km úsek spájajúci Kysuckú lesnú železnicu s Oravskou lesnou železnicou. Výnimočnosť úseku spočívala v prekonávaní výškového rozdielu (217,69 m) za pomoci 5 úvratí.
Železnica od roku 1991 nesie názov Historická lesná úvraťová železnica. V súčasnosti ju využíva Kysucké múzeum na prevoz návštevníkov cez areál Múzea kysuckej dediny vo Vychylovke, národopisnej expozície, ktorá sa usiluje o rekonštrukciu sídelnej krajiny a životného prostredia s prezentáciou ľudovej architektúry a spôsobu života i kultúry ľudu na Kysuciach v druhej polovici 19. storočia a prvej polovici 20. storočia.
Súčasťou projektu je aj seminár „Kultúrne a prírodné dedičstvo poľsko-slovenského cezhraničia.“ Uskutočniť by sa mal v októbri vo Vychylovke za účasti oboch partnerov projektu.
Rekonštrukcia úseku by mala byť ukončená v októbri. Náklady na realizáciu stavebných úprav sú 1 795 649,12 €. Projekt je spolufinancovaný z operačného programu cezhraničnej spolupráce INTERREG.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť