Streda 24. 04. 2024 17:48:52 | Meniny má Juraj

Nekonečný príbeh: Most na ceste prvej triedy opravujú už tri roky

Most z roku 1964, ktorý je súčasťou cesty prvej cesty v smere zo Žiliny do Ružomberka, či Dolného Kubína, nie a nie opraviť. Za tri roky už na jeho rekonštrukcii pracovali dve firmy, no most v martinskej časti Priekopa je stále v dezolátnom stave. Teraz na stavbu nastúpi tretia firma. FOTO: Redakcia SP 21

D U|15. marec 2022|10:51:41

Na moste je hrdzavá konštrukcia, v zlom stave je aj povrch cesty. Polovica z celkovej šírky cesty je mimo prevádzky. Na tej sa už pred mesiacmi začala rekonštrukcia. Šoféri sú už zúfalí. „Otrasné niečo je toto, chodím denne tadiaľto a už skôr radšej vyrazím z domu, lebo tu sa vždy zdržím,“ hovorí Peter.

„Mali by ho rýchlo opraviť, kým sa niečo nestane, pretože je vo veľmi zlom stave a spomaľuje dopravu zbytočne,“ dodáva Juraj.

IMG-7927.jpg

Rekonštrukcia sa ťahá už neuveriteľné tri roky. Pôvodný zhotoviteľ od diela odstúpil. „Rekonštrukciu mosta začala ešte v roku 2018 realizovať firma Hastra, ktorá uspela vo verejnej súťaži. Stavba bola začlenená do Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). V priebehu výstavby sa zistilo, že spodná stavba je v zlom technickom stave,“ hovorí Martin Guzi, hovorca Slovenskej správy ciest (SSC).

SSC teda zadala úlohu na vypracovanie projektovej dokumentácie na spevnenie spodnej stavby mosta. To bolo v roku 2019. „V marci roku 2020 nastúpil zhotoviteľ na realizáciu spevnenia spodnej stavby. Tieto práce ukončil v júni 2020 a oznámil nám, že nebude pokračovať na vrchnej stavbe mosta a odišiel zo stavby. SSC následne ukončila zmluvný vzťah so spoločnosťou Hastra,“ vysvetľuje Guzi. Spoločnosť na moste prestavala takmer 160 tisíc eur.

IMG-7932.jpg

Do hry potom vstúpil ďalší zhotoviteľ. „Spoločnosť Doprastav realizovala práce do apríla 2021 v rámci sanácie nevyhovujúceho stavu mosta. Potrebné bolo aktualizovať projektovú dokumentáciu a vyhlásiť novú súťaž na zhotoviteľa stavby,“ objasňuje Guzi.

Doprastav na moste prestaval necelých 112 tisíc eur.

IMG-7933.jpg

Nové verejné obstarávanie na zhotoviteľa už SSC ukončila, víťaz je jasný. Ten by mal rekonštrukciu mosta na ceste 1/18 konečne dokončiť. Zmluva ešte podpísaná nie je.

„Najnižšiu cenu v súťaži ponúkla spoločnosť Váhostav a to 1,4 milióna eur s DPH. Začiatok stavebných prác predpokladáme po podpise zmluvy so zhotoviteľom v marci 2022. Dĺžka stavebných prác sa predpokladá na osem mesiacov,“ informuje Guzi.

IMG-7934.jpg

Rekonštrukcia mosta zahŕňa celú novú vrchnú stavbu mosta s príslušenstvom. Celkový rozsah úpravy cesty pri moste je v dĺžke 180 m. Na dĺžku 10m pred a 10m za mostom je navrhnutá úplná výmena konštrukcie vozovky a v priľahlých úsekoch 50 m aj výmena obrusnej asfaltovej vrstvy. Rekonštrukcia je naplánovaná po poloviciach mostného objektu a premávka bude riadená dočasným dopravným značením.

IMG-7928.jpg

Rekonštrukcia štvorpoľového mosta zlepší jeho stavebno-technický stav a zvýši jeho únosnosť. Dĺžka premostenia je 55,90 m, šírka je 16,50 m, výška 7,5m. Mostovka pozostáva zo 72 nosníkov typu Vloššák v dĺžke 14,4m. Most premosťuje potok, koľaj, vlečky a dve poľné cesty.


Súvisiaci článok
Mačkovitú šelmu na Liptove stále hľadajú
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť