V nedeľu 28. júla 2024 sa v skanzene Pribylina uskutoční podujatie Mašinparáda. Akcia má návštevníkom pripomenúť bohatú históriu Považskej lesnej železnice, ktorá v minulosti tvorila dôležitú súčasť života obyvateľov Liptova. Zástupca riaditeľa múzea, Jiří Přibyl, a správkyňa múzea, Veronika Borsíková, v rozhovore pre Žilina SP21 priblížili históriu Považskej lesnej železnice a prezradili, na aké kultúrne akcie sa môžu návštevníci tešiť do konca roka.
Môžete v krátkosti priblížiť históriu Považskej lesnej železnice?
„V prvom desaťročí dvadsiateho storočia začal lesný úrad v Liptovskom Hrádku (obvod Riaditeľstva Uhorského kráľovského hlavného lesného úradu) s plánovaním lesnej železnice v údolí rieky Čierny Váh, podľa čoho je železnica aj pomenovaná. V roku 1912 bol schválený projekt na výstavbu a v auguste roku 1913 bolo vydané stavebné povolenie na výstavbu prvého úseku trate, úsek Liptovský Hrádok - Čierny Váh. V novembri roku 1916 bola trať odovzdaná do prevádzky (20 822 km). Postupne boli plánované a budované ďalšie kilometre trate a jej odbočky do dolín, v ktorých sa drevo ťažilo a nakladalo. Už v roku 1915 začali práce na plánovaní druhého úseku, úseku Čierny Váh - Liptovská Teplička (36,9 km).
Hoci zamestnanci železnice a ich rodinný príslušníci mali osobnú prepravu v podstate povolenú od začiatku, oficiálne povolenie na osobnú prepravu verejnosti dostala železnička až začiatkom tridsiatych rokov, a to vďaka záujmu a tlaku verejnosti - hlavne obyvateľov obcí, ktorými železnička prechádzala. Pre mnoho obcí a osád bola železnička dôležitým, ak nie jediným, dopravným prvkom, bola vyhľadávaná turistami a zohrala dôležitú úlohu pre región počas druhej svetovej vojny.
Zdroj: skanzenpribylina.sk
Rozmach automobilového priemyslu, nákladnej a ťažobnej techniky, zmeny štátneho zriadenia či organizácie správy lesov postupne viedli k úpadku lesných železníc. Svojmu osudu neušla ani Považská lesná železnica, ktorej prevádzka bola ukončená ku koncu roka 1972. Vozidlá železnice boli uložené v Liptovskom Hrádku, v priestoroch pôvodného depa. Bývalí zamestnanci a nadšenci sa hneď od začiatku snažili o zachovanie pamiatky. Vozidlá boli zapísané ako historická technická pamiatka, avšak k vybudovaniu múzea či výstavných priestorov nedošlo. O vlaky sa ďalej starali bývalí zamestnanci a nadšenci. Po roku 2000 bolo začaté budovanie expozície v areáli skanzenu v Pribyline, kde je od roku 2003 expozícia Považkej lesnej železnice prístupná verejnosti. Vďaka eurofondovému projektu vláčik v skanzene premáva od roku 2020 (vrátane). Trať má necelý kilometer a spája expozíciu Liptovskej dediny s expozíciou železničky. Pozdĺž trate vedie chodník s náučnými tabuľami o slovenskej lesnej faune."
Akú návštevnosť eviduje múzeum za uplynulý rok? O aké podujatia mala verejnosť najväčší záujem?
„Návštevnosť máme evidovanú celkovo pre Múzeum liptovskej dediny, nie samostatne pre železničku, pretože tá je súčasťou objektovej ponuky skanzenu a jazda je v cene vstupného. Prevádzka železničky je sezónna a len cez víkendové dni, v mesiacoch júl august aj piatky.
Za rok 2023 evidujeme návštevnosť skanzenu v počte 58 131 návštevníkov. Najnavštevovanejšie boli podujatia Veľká noc, Ovčiarska nedeľa, Nedeľa sv. Huberta (poľovnícka nedeľa)."
Aký bude hlavný program podujatia Mašinparáda? Aké aktivity budú pripravené pre deti?
„Vláčik bude premávať podľa platného cestovného poriadku. Jazdy sú bezplatné, avšak je potrebné si rezervovať miesto. Program budú otvárať príhovory, bude hudobný program a aktivity pre deti. Dobrovoľníci majú taktiež v pláne ukážku iných, než železničných historických motorov, veríme teda, že počasie nám bude priať, keďže priestory sú prevažne v exteriéri."
Aké podujatia plánuje múzeum do konca leta?
„V tomto roku nás ešte čakajú okrem iných podujatia Mašinparáda, (Ne)zabudnuté remeslá, Včelárska nedeľa, Rozlúčka s letom. Po skončení letného obdobia Nedeľa sv. Huberta, Poďakovanie za úrodu, Od Vianoc do Troch kráľov," dodali Jiří Přibyl, zástupca riaditeľa Liptovského múzea a Veronika Borsíková, správkyňa múzea.
Zdroj: skanzenpribylina.sk
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť