Utorok 02. 07. 2024 05:49:27 | Meniny má Berta

Železnica, ktorá zmenila Oravu: Pripomíname si 125 rokov trate Oravský Podzámok – Tvrdošín

V utorok 18. júna si pripomenieme 125. výročie historickej trate Oravský Podzámok – Tvrdošín, ktorá bola spustená do prevádzky v roku 1899. Táto železnica, vedúca údolím Oravy, bola svedkom mnohých rekonštrukcií a modernizácie vozového parku. Diskusie o správnosti jej trasovania a výstavba, ktorá zahŕňala významné inžinierske práce ako oceľový most cez Oravu, definovali jej vývoj od 80. rokov 19. storočia. Dnes je táto trať dôkazom technického a kultúrneho dedičstva regiónu.

Juliana Krčulová|15. jún 2024|13:00:02

Ilustračné foto. Zdroj: vlaky.net

Súvisiaci článok
Tajomstvá Žilinského kraja: Rozprávajúca odťatá hlava a jej posledné slová „Som nevinná!“
Čítajte viac >

125 rokov železničnej trate Oravský Podzámok – Tvrdošín

V utorok 18. júna si pripomenieme 125. výročie trate Oravský Podzámok – Tvrdošín. Prevádzka na danej trati podľa dostupných informácií začala 18. júna 1899. V priebehu jej existencie boli v úseku vykonané rôzne rekonštrukcie a aj obmena vozového parku.

O výstavbe železnice, vedúcej údolím Oravy, informoval aj oficiálny web Železníc Slovenskej republiky. „Vážnejšie sa o jej výstavbe začalo uvažovať už v 80. rokoch 19. storočia. Vtedy tiež vznikol spor medzi Kraľovanmi a Ružomberkom o napojenie železnice na trať KBŽ. O správnosti trasovania železnice sa v tlači viedli diskusie ešte niekoľko rokov po ukončení výstavby. Koncesia napokon stanovila za prípojnú stanicu Kraľovany. Na základe zákonného článku č. XXVII/1897 povolila výnosom MO č. 56289/97.X.1. výstavbu i prevádzku železnice, smerujúcej cez Dolný Kubín do Suchej Hory, koncesionárom Tichomírovi Löwenfeldovi a Imrichovi Markbreitovi,“ konkretizoval web železníc.

006731.jpg Ilustračné foto. Zdroj: vlaky.net

Výstavba trate bola podľa dostupných informácií veľmi náročná – bolo potrebné vybudovať násypy, dosahujúce výšku až 10 metrov, dvakrát tak hlboké zárezy a dokonca i jeden tunel, dlhý 87 metrov. „Najväčšou umelou stavbou na trati sa stal oceľový most cez Oravu, dlhý 88 metrov. Aj napriek tomu stála výstavba pomerne dlhej železnice (70,4 kilometra) iba 7 140 000 korún,“ doplnil web.

Stanice boli taktiež vybavené čakárenskými prístreškami, pričom na trati sa nachádzalo 10 výpravných budov so skladmi, na šírej trati sa vybudovalo 17 strážnych stanovíšť. Zo 105 priecestí trate bolo 100 úrovňových, dva viedli podchodom a tri nadchodom nad traťou.

030903.jpg Ilustračné foto. Zdroj: vlaky.net

Na jednotlivých úsekoch trate sa prevádzka začala v nasledovných termínoch:

  • Kraľovany – Oravský Podzámok - 4. decembra 1898,
  • Oravský Podzámok – Tvrdošín - 18. júna 1899,
  • Tvrdošín – Suchá Hora - 21. decembra 1899.

„KBŽ v prvých rokoch na trati používala tri rušne osvedčenej triedy XII (Budapest, 1899, v. č. 1347, 1348 a 1405) s inventárnymi číslami 527–529 (neskôr ČSD 310.507–310.509). Neskôr ich nahradili dva rušne, vyrobené v roku 1907 v berlínskej lokomotívke A. Borsig. KBŽ ich zaradila do triedy XIIb a pridelila im inventárne čísla 511 a 512 (neskôr ČSD 310.701 a 310.702),“ uviedli zástupcovia Železníc Slovenskej republiky s tým, že údržba rušňov sa vykonávala vo výhrevniach v Kraľovanoch, Tvrdošíne a Suchej Hore.


Súvisiaci článok
Tajomstvá Žilinského kraja: Jánošíkov posmrtný trezor v Bielej skale na Liptove
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť