Od utorka 1. marca 2022 sa dostala na Slovensku do platnosti novela Zákona o cestnej premávke. Zmenili sa, predovšetkým, povinnosti vodičov, pri predchádzaní cyklistov.
„Pri predchádzaní musí vodič zachovávať dostatočný bočný odstup od predchádzaného vozidla, pritom je povinný prihliadať najmä na rýchlosť, druh svojho i predchádzaného vozidla, poveternostné podmienky a stav a povahu vozovky. Dostatočný bočný odstup pri predchádzaní vodiča malého motocykla, cyklistu alebo chodca je spravidla najmenej 1 meter pri najvyššej dovolenej rýchlosti do 50 kilometrov za hodinu a 1,5 metra v ostatných prípadoch,“ uvádza platná novela Zákona č. 8/2009 Z. z.
Foto: ilustračné / Facebook / CyS - Akadémia Petra Sagana
„Dodržanie tejto vzdialenosti by v zásade malo reflektovať na vyššie uvedené kritériá, nemožno ju však brať absolútne, ale skôr ako odporúčanie, pričom prioritné bude pri spornej situácii neohrozenie predchádzaného účastníka,“ uviedli poslanci v dôvodovej správe.
Zásadná zmena sa dotkla aj povolenej jazdy dvoch cyklistov jazdiacich vedľa seba pri jazde skupiny šiestich, prípadne viacerých cyklistov.
Spýtali sme sa Mateja Vyšňu, manažéra CyS – Akadémie Petra Sagana, ako vníma prijaté ustanovenie, ktoré určuje povinnú vzdialenosť 1,5 metra pri predchádzaní cyklistov. „Určite vnímam pozitívne už len fakt, že sa niekto zaoberá problematikou cyklistov na cestách. No nemyslím si, že najväčší problém bol nedostatočný odstup vozidiel od cyklistov. Určite je to krok dopredu ohľadom bezpečnosti na cestách, treba však ísť ďalej,“ uviedol Vyšňa a ďalej pokračoval: „Tak ako aj doteraz, to však bude na posúdení šoféra, že nakoľko je situácia prehľadná a nebezpečná. Pri výhľade z vozidla je pre každého 1,5m subjektívne odlišná vzdialenosť. Často sa stretávame aj s tým, že šofér neodhadne rýchlosť blížiacich sa cyklistov a skríži im dráhu pri odbočovaní,“ uviedol manažér akadémie.
Foto: ilustračné / Facebook / CyS - Akadémia Petra Sagana
Vyšňa je toho názoru, že cyklistom chýbajú cesty II. a III. triedy, ktoré by im umožnili vyhnúť sa hlavným ťahom a predísť tak aj zvýšenej nehodovosti medzi cyklistami a vodičmi. „Pre mňa osobne je však najväčší problém u cyklistov a vodičov v nedostatku cestnej infraštruktúry v SR. Nemyslím tým len cyklochodníky, tie nám ako výkonnostným cyklistom situáciu neriešia, pretože tie z viacerých dôvodov na naše tréningy používame minimálne. Chýbajú nám cesty II. a III. triedy a rôzne spojnice medzi nimi, ktoré kedysi boli a teraz sú v katastrofálnom stave, a ktoré by cyklistom umožnili obísť hlavné ťahy. Samozrejme, chýbajú nám diaľnice, ktoré by odbremenili cesty II. a III. triedy. Je to zložitá problematika a pokiaľ v SR nepostavíme za najbližších pár rokov tak „500m nových ciest denne", tak sa situácia výrazne zlepšovať nebude,“ ozrejmil problematiku našej redakcii Matej Vyšňa.
Foto: ilustračné / Facebook / CyS - Akadémia Petra Sagana
Manažér CyS – Akadémie Petra Sagana berie platnú novelu zákona ako pozitívnu správu. „Pozitívna určite je, síce neviem, že kto a ako bude ten 1,5m sledovať, ale určite to dáva do pozornosti vodičom, že by mali zvýšiť opatrnosť pri predchádzaní a zamyslieť sa nad situáciou na ceste.“
Vyšňa nám opísal aj vlastné skúsenosti so situáciami vodič verzus cyklista na cestách. „Mám veľa negatívnych skúseností a čím ďalej sa to zhoršuje. Šoféri často predbiehajú arogantne v neprehľadných zákrutách. Často obmedzujú aj protiidúce vozidlá a ohrozujú aj cyklistov. Málokto je taký, že počká, kým uvidí pred sebou voľnú cestu a potom dá smerovku, cyklistov obíde a zase sa zaradí. Naozaj, takých je málo. Zase sú aj takí, ktorí aj keď už je situácia prehľadná, tak váhajú s predbiehaním, zdržujú ostatných vodičov za sebou a z toho pramení vznik nejakej kolóny a nervozity. Arogancia na cestách je aj medzi vodičmi navzájom a nie len voči cyklistom,“ uviedol pre redakciu Vyšňa.
Foto: ilustračné / Facebook / CyS - Akadémia Petra Sagana
Na záver nášho rozhovoru Matej Vyšňa uviedol, že odstup 1,5 metra je podľa jeho slov fajn krok, ale celkovú bezpečnosť na našich cestách to úplne nerieši. „Beriem to ako krok k postupnému zlepšovaniu a vzájomnému rešpektu na cestách,“ uzavrel manažér žilinskej akadémie.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť