Sobota 21. 12. 2024 14:09:35 | Meniny má Bohdan

Cibulka: Stromy vyrúbu z estetických dôvodov, nie pre cyklotrasy. Hovorca: Hrozí porušenie koreňového systému

Na mesto sa za výrub stromov v Žiline kvôli výstavbe cyklotrás, vzniesla vlna kritiky. Po poslancovi z Vlčiniec Patrikovi Gromovi sa k odstraňovaniu stromov a drevín kriticky postavili aj fotograf Jozef Feiler a poslanec za Solinky Peter Cibulka. Obaja tvrdia, že stromy nebudú vyrúbané kvôli cyklotrasám, ale pre iné dôvody. Hovorca však uviedol, že pôvodný projekt počítal s výrubom až 60 stromov, čo skresali na 42. Dôvodom je vraj hrozba porušenia koreňového systému. FOTO: Jozef Feiler

Michal Filek|23. február 2022|11:40:03

Spravodajský portál 21 vás prednedávnom informoval o kritike Patrika Gromu k plánovaný výrubom. „Nedávno padla kvôli cyklotrase alej stromov na Hlinách, zajtra zas padne 45 zdravých stromov na Ulici M. R. Štefánika. Každý duševne normálne zmýšľajúci človek riadiaci mesto by navrhol posunúť cyklotrasu tak, aby zachránil čo najväčší počet stromov,“ uviedol na sociálnej sieti Patrik Groma.

Včera sa k nemu pridal známy fotograf Jozef Feiler, ktorý komentoval výruby na Bajzovej ulici na Hlinách. „Masaker na Bajzovej ulici. Bolo vyrúbaných 23 zdravých stromov pre cyklotrasu na krátkom úseku prevažne pred jedným bytovým domom. Niekde som už čítal, že tam rástla nevhodná skladba drevín a očakávam, že neskoršie napíšu, že tam rástli bútľavé vŕby. Treba chrániť stromy pred vyrúbaním ako pred rokmi na Moyzesovej ulici, na námestí v Bánovej a teraz na Štefánikovej ulici. A vraj pre cyklochodník, ktorý bude však vyznačený na ceste a stromy mu neprekážajú,“ napísal na Facebooku.

Ku kritikom sa pridal aj Cibulka. Ten si preštudoval projekt, na základe ktorého sa cyklotrasy budujú, a podľa vlastných slov zistil, že stromy kvôli cyklotrasám vôbec nemusia byť vyrúbané.

„Z textovej časti projektovej dokumentácie z roku 2019 k pripravovanej cyklotrase vyplýva, že 40-ročné veľké, krásne a zdravé stromy na Štefánikovej ulici v centre Žiliny nemajú byť vyrúbané kvôli tomu, že sú v dráhe cyklotrasy, ale kvôli estetickým dôvodom a nevhodnej druhovej skladbe,“ píše Cibulka.

Podľa neho je to v rozpore s tým, čo na pondelkovom zastupiteľstve tvrdilo vedenie mesta.

„Som zásadne proti tomu, aby sa takto v našom meste pristupovalo k zeleni. Tieto veľké stromy dotvárali potrebný tieň a skrášľovali celú ulicu. Náhradná výsadba má byť doplnkom k existujúcej zdravej zeleni a cyklotrasy nemôžu byť zámienkou na výrub stromov. Náhradná výsadba, ktorá sa má uskutočniť na mieste vyrúbaných stromov nebude kvôli úzkym korunám dostatočne plniť doterajšiu tieniacu funkciu súčasných stromov,“ dokončil poslanec.


Súvisiaci článok
Výrub stromov pre cyklotrasy pobúril Žilinčanov, poslancov nik neinformoval
Čítajte viac >

Spravodajský portál SP 21 požiadal o stanovisko k všetkým trom kritikám mesto Žilina. Poslal nám ho hovorca mesta Vladimír Miškovčík a pre vytvorenie si čo najlepšieho obrazu vám ho prinášame v plnom znení.

„Projekčná činnosť na príprave cyklotrasy sa začala v roku 2015, teda za bývalého vedenia pod vedením primátora Igora Chomu a viceprimátora Patrika Gromu, ktoré o tom bolo informované a viackrát sa o projekte informovala laická verejnosť či odborná verejnosť aj na konferenciách, seminároch nielen v oblasti cyklodopravy.

Nie je teda pravda, že sa budovanie cyklotrasy rieši narýchlo za nejakým pochybným účelom, nie je to tak. Prvý projekt vznikol v roku 2015 a už aj v ňom autorka spomína odstránenie 60 ks drevín z Ulice M. R. Štefánika, keďže pri budovaní cyklotrasy hrozí porušenie koreňového systému. Neskôr bol projekt upravovaný aj s navrhovanými zmenami pre zeleň, kde sa znížil počet stromov na odstránenie na 42 ks.

Autor je renomovaný český projektant, ktorý navrhoval cyklodopravu v meste Brno, ktorá patrí medzi ukážkové príklady integrovania cyklistov do hlavného dopravného priestoru.

Z pohľadu udržateľnej mobility a ekologickej stability sa po dobudovaní cyklotrasy doplní priestor Ulice M. R. Štefánika pre nemotorovú dopravu, staré stromy sa nahradia novými, vhodnejšími druhmi, zvýši sa počet stromov na 58 ks a zníži sa počet parkovacích miest, čím sa predpokladá odľahčenie motorovej dopravy.

Výsledný efekt bude v zlepšení verejného priestoru, v znížení emisného zaťaženia, vo zvýšení bezpečnosti chodcov a cyklistov a tiež v zlepšení kvality bývania obyvateľov.

Ak teda dnes pán poslanec Groma tvrdí, že projekty cyklotrasy nepozná, otázkou ostáva, či si nevie alebo len nechce spomenúť.“


Súvisiaci článok
Cyklotrasám v Žiline padne za obeť 45 stromov. Poslanec Groma kritizuje Fiabáneho
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť