Podporiť alternatívne druhy dopravy, ktoré nazaťažujú životné prostredie. To je cieľ mesta, ktoré už v najbližších mesiacoch zrealizuje niekoľko cykloprojektov.
Za obeť cyklotrasám ale padne niekoľko drevín. „Nedávno padla kvôli cyklotrase alej stromov na Hlinách, zajtra zas padne 45 zdravých stromov na Ulici M. R. Štefánika. Každý duševne normálne zmýšľajúci človek riadiaci mesto by navrhol posunúť cyklotrasu tak, aby zachránil čo najväčší počet stromov. Bohužiaľ, opak je pravdou. Dnes som sa stretol i telefonoval s občanmi bývajúcimi v tejto lokalite a poviem vám, mali smútok v hlase a slzy v očiach,“ uviedol na sociálnej sieti Patrik Groma, mestský poslanec.
Mesto tvrdí, že výrub je nutný a sľubuje náhradnú výsadbu. „V niektorých prípadoch sa môže zdať, že výrub stromov nie je úplne opodstatnený. Pri stavbe môže dôjsť k poškodeniu koreňového systému vzrastlých stromov a tým aj k ohrozeniu prevádzkovej bezpečnosti. V opodstatnených prípadoch preto mesto pristupuje k výmene drevín za nové. Revitalizácia či obnova zelene je pri akejkoľvek stavbe nevyhnutnou súčasťou. Ak je odstránenie stromov naozaj nutné, ako je to napríklad v prípade budovania nových cyklotrás, súčasťou projektu je návrh výsadby nových drevín,“ vysvetľuje hovorca.
V tomto roku plánuje žilinská radnica vysadiť na jeseň 638 kusov drevín. Ide o súčasť realizovaného projektu financovaného z Nórskych fondov. Na jar by malo pribudnúť v meste minimálne 100 nových stromov a 1 000 kríkov.
Sumu takmer 680 tisíc eur za vybudovanie cyklotrás zaplatí štát a Európska únia. „V uplynulých dňoch začali práce na viac ako kilometrovom úseku cyklotrasy V10, ktorá povedie po Ulici M. R. Štefánika a spojí cyklotrasu na Košickej ulici (pri Hypermarkete Tesco) s Námestím Andreja Hlinku. Vybuduje sa aj prvý úsek cyklotrasy V9 na Rosinskej ceste, ktorá povedie zo sídliska Vlčince smerom na Vodné dielo Žilina. Celková dĺžka trasy pre bicykle bude 1 242 metrov. Druhý úsek je pripravený, čaká sa na schválenie finančných prostriedkov z eurofondov. Na treťom úseku cyklotrasy prebieha majetkovo-právne vysporiadanie,“ uviedol Vladimír Miškovčík, hovorca mesta Žilina.
So stavebnými prácami už začali aj na dobudovaní cyklotrasy H2, zo sídliska Solinky do centra mesta. Prvý úsek, ktorý mesto dokončilo v októbri 2020, sa začína na Solinkách pri Obvodovej ulici a napája sa pri moste ponad Centrálnu ulicu už na vybudovaný úsek cyklotrasy V6 vedúci popri „Drevenej krave“ smerom na Vlčince.
„Zámerom samosprávy je jej napojenie pri moste ponad Centrálnu ulicu na tieto dve vetvy cyklotrás. Úseky II., III. a IV. cyklotrasy H2 povedú až k Ulici Antona Bernoláka, kde sa IV. úsek napojí na existujúcu cyklotrasu cez Bulvár. V pláne je aj realizácia cyklotrasy s označením V1 s celkovou dĺžkou 2 350 metrov. Spojiť by mala centrum mesta a Slnečné schody pri žilinskom sídlisku Hájik,“ dodal hovorca.
V súčasnosti už môžu cyklisti v Žiline využívať približne 13 kilometrov značených cyklotrás, vrátane obojsmernej prevádzky na sídlisku Hliny I. – IV. Plán rozšírenia by mal dosiahnuť úroveň takmer 16 kilometrov.
Žilina sa prostredníctvom združení obcí zároveň podieľa aj na príprave Rajeckej a Kysuckej cyklomagistrály. Oblastná organizácia cestovného ruchu Malá Fatra realizuje projekt cyklotrasy Varín - Terchová a Žilinský samosprávny kraj projekty na budovanie Vážskej cyklotrasy v smere na Bytču a tiež spojenie miest Vrútky a Žilina.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť