Pondelok 20. 05. 2024 02:00:57 | Meniny má Bernard

Radka v meste: Manifest odhaľuje krutú pravdu o mladých ľuďoch (RECENZIA)

V sobotu 3. februára malo v Mestskom divadle Žilina premiéru predstavenie Manifest. Tento autorský projekt zobrazuje dospievajúcich mladých ľudí, ktorí sú čoraz viac izolovaní od vonkajšieho sveta a zabúdajú na pravé hodnoty života.

Radka Kostánová|4. február 2024|16:45:15

Zdroj: zilina.sp21.sk

Súvisiaci článok
Radka v meste: Coco Chanel verila, že úspech dosiahnu tí, ktorí počítajú s tým, že urobia chybu (RECENZIA)

Ako by ste sa cítili, kebyže vyrastáte v dnešnej dobe, plnej moderných technológií, aplikácií, a váš život by sa viac-menej odohrával v detskej izbe a v mobilnom telefóne, než vonku na ihrisku s ostatnými deťmi?

Predstavenie Manifest je rovnocenný projekt Pavla Viechu a Daniely Brezániovej, do ktorého sú zahrnutí aj študenti, ktorí prispeli svojimi esejami. Sleduje osudy štyroch mladých ľudí, ktorí čoraz viac pociťujú skepsu z aktuálneho stavu dnešného sveta. Popritom sa ocitajú v izolácii, sú vystavení samote, ale zároveň majú prirodzenú potrebu identifikovať sa, túžia niekam patriť a táto túžba ich môže viesť k radikalizácii a extrémnym činom, ktoré, bohužiaľ, bude môcť divák cítiť na vlastnej koži v Mestskom divadle Žilina.

421942853_932408385558965_2771014930084027417_n.jpg Zdroj: Facebook/Mestské divadlo Žilina

Na začiatku predstavenia môžeme sledovať osudy štyroch dospievajúcich teenagerov, ktorí sú izolovaní vo svojich detských izbách. V hlavných úlohách sa na javisku postupne predstavujú Natália Fašánková, Adam Herich, Michal Koleják a Iveta Pagáčová. Akési osvieženie v predstavení je spev Jakuba Mrázika alebo Sebastiána Putoríka, ktorí vnášajú do inscenácie veselosť.

V našom minulom článku sme vás informovali o tom, že do tohto projektu sa mohli zapojiť aj mladí študenti a študentky zo Slovenska vďaka výzve divadla v tvorbe esejí na tému: Musíme prevziať zodpovednosť do vlastných rúk! Svet plynie do záhuby a môžu za to rozhodnutia, ktoré som nespravil/a ja. Ako bude vyzerať budúcnosť? Kto za to môže? A čo s takým človekom?

Počas predstavenie zažije divák množstvo momentov, pri ktorých si povie, že mladí ľudia v dnešnej dobe žijú skôr konzumom, sú ovplyvňovaní sociálnymi sieťami, ku ktorým majú prístup už aj osem alebo desať-ročné deti. Čoraz častejšie tak idú do úzadia skutočné hodnoty, ktoré by mali byť v živote dôležitejšie. Z toho dôsledku sa v niektorých chvíľach môžu mladí ľudia uchýliť k extrémnym činom. Toho sme svedkom aj v tejto divadelnej inscenácii.

421877421_932408422225628_2995778251262351323_n.jpg Zdroj: Facebook/Mestské divadlo Žilina

Napriek tomu, že žijeme v modernom svete, kedy sú sociálne siete prirodzenou súčasťou nášho života, nemali by sme zabúdať na tradičné hodnoty, ktorými sú rodina, priatelia, deti, psychické zdravie človeka a socializácia s kolektívom. Bohužiaľ, je čoraz viac považované za normu spoločnosti to, že sa pozeráme sami na seba a žijeme sebecký život bez zodpovednosti. Voči samým sebe, aj druhým.

Koniec predstavenia zobrazuje čítanie esejí mladých ľudí, ktorí ich zaslali do Mestského divadla Žilina. Manifest pozostáva z dôležitých myšlienok aj o opičej láske. Práve tá môže mať niekedy najväčší dopad na dospelosť človeka a jeho život v budúcnosti. Opičia láska hovorí o rodičoch, ktorí sú na svoje deti upnutí tak veľmi, že ich lásku môže dieťa pociťovať ako dusivú. Starší ľudia si to neuvedomujú, ale keď všetkého veľa škodí. Keď rodič miluje svoje dieťa až príliš, častokrát z neho vychová človeka, ktorý sa sám o seba nevie postarať a nevie niesť za nič zodpovednosť. Čo následne vedie k extrémnym činom...

424949180_932408565558947_8845280677897338966_n.jpg Zdroj: Facebook/Mestské divadlo Žilina

Inscenácia nastavuje divákom zrkadlo našej spoločnosti, ktorá je v mnohých ohľadoch krutá. Avšak, človek so správne nastavenými hodnotami, ktoré vytvoria pevný základ pre kvalitný život, si z predstavenia zoberie len to podstatné.

Lístky na predstavenie Manifest si môžete kúpiť na TOMTO ODKAZE alebo v pokladnici Mestského divadla Žilina.

Súvisiaci článok
Radka v meste: Divadelná komédia Neznášam ťa! vám ukáže, že láska si vždy nájde cestu (RECENZIA)