Višňové v dátumoch: Ako vznikal najdlhší tunel na Slovensku?

Nový úsek diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové pri Žiline plánujú diaľničiari oficiálne otvoriť v pondelok 22. decembra. Úsek má výrazne pomôcť plynulosti dopravy a odbremeniť cestu pod Strečnom.

TASR|22. december 2025|07:00:00

Zdroj: Facebook/Národná diaľničná spoločnosť

Súvisiaci článok
Najdlhší tunel na Slovensku ide do ostrej prevádzky: Višňové mení dopravu na severe krajiny
Čítajte viac >

Tlačová agentúra Slovenskej republiky v tejto súvislosti prináša výberovú chronológiu výstavby tunela Višňové, ktorý je súčasťou diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala. Meria 7,5 kilometra a stal sa najdlhším slovenským cestným tunelom. Diaľničný úsek je súčasťou prepojenia Bratislavy a Košíc.

22. mája 1998 - Začala sa výstavba tunela Višňové - poklepaním základného kameňa v lome Dubná Skala a razením prieskumnej štôlne. Víťazmi verejnej súťaže na dodávku stavebných prác razenia štôlne sa stala akciová spoločnosť Doprastav Bratislava a na zabezpečenie geologickej dokumentácie a geotechnického prieskumu akciová spoločnosť INGEO Žilina. Razenie štôlne sa malo ukončiť v roku 2000 a odhadované náklady boli vo výške vo výške 380 miliónov slovenských korún.

21. júna 1999 - K tomuto dňu Doprastav vyrazil spolu 878 metrov zo 7 473 dlhej prieskumnej štôlne tunela Višňové.

20. septembra 2000 - Slovenská správa ciest, investor výstavby tunela, informoval, že razenie prieskumnej štôlne pre výstavbu tunela sťažilo rozvoľnenie horninového masívu, ktorý bol vyplnený priepustným materiálom a navyše nie po prvý raz vysoko zavodnený. Posunul sa termín ukončenia razenia na december 2001.

19. apríla 2001 - K tomuto dátumu vyrazili 5361 metrov zo 7 473 metrov dlhej prieskumnej štôlne tunela Višňové. Pôvodne predpokladané náklady boli stanovené na 380 miliónov slovenských korún, navýšili sa však na približne 500 miliónov slovenských korún.

4-39f8936b7424a29df9eb7eddadd123bdc7276e80.jpg Zdroj: TASR/Milan Podmaník

27. júna 2001 - Na veľmi ťažkú geologickú poruchu narazila spoločnosť Doprastav pri razení prieskumnej štôlne. Zo 7 473 metrov dlhej štôlne dovtedy vyrazili 3 500 metrov z martinskej strany (portál Dubná Skala) a 2 380 m zo žilinskej strany (portál Višňové).

17. októbra 2001 - V prieskumnej štôlni Dubná Skala – Višňové odstraňovali dovtedy najvážnejšiu poruchu v histórii stavby tunela. Posledný termín prerazenia, december 2001, sa tak opäť posunul. Zdržanie spôsobila tlaková voda v ílovitých zónach.

3. septembra 2002 - Prieskumnú štôlňu Dubná Skala - Višňové s dĺžkou 7 480 metrov slávnostne prerazili. Celkové náklady dosiahli 700 miliónov slovenských korún.

28. februára 2006 - Národná diaľničná spoločnosť zverejnila v medzinárodných periodikách oznámenie o výberovom konaní na stavbu tunela.

31. januára 2007 - Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma informoval, že stavba tunela Višňové sa začne v roku 2008.

visnove_bude_bd3ae87ca9.png Zdroj: ndsas.sk

21. októbra 2009 - Na dofinancovanie projektu verejno-súkromného partnerstva diaľnice D1 vyčlenila vláda SR dodatočných 11,56 milióna eur (348,26 milióna slovenských korún). Prostredníctvom verejno-súkromného partnerstva projektov sa mala na Slovensku financovať výstavba približne 150 kilometrov nadradenej cestnej dopravnej infraštruktúry. Vláda Roberta Fica rozdelila úseky do troch balíkov. V treťom balíku bol obsiahnutý úsek D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Lietavská Lúčka - Višňové, Višňové - Dubná Skala a privádzač Lietavská Lúčka - Žilina.

13. decembra 2010 - Minister dopravy Ján Figeľ informoval, že tretí balík na výstavbu časti diaľnice D1 cez verejno-súkromné partnerstvo projekt nebude. Súčasťou tretieho balíka mal byť aj tunel Višňové.

15. decembra 2010 - Vláda SR Ivety Radičovej rozhodla o ukončení koncesnej zmluvy s víťazom tendra tretieho balíka verejno-súkromného partnerstva projektu časti diaľnice D1. Konzorcium firiem združených v spoločnosti Žilinská diaľnica, s. r. o., však už vykonalo prípravné práce, za ktoré mu vláda plánovala vyplatiť 50 miliónov eur.

23. novembra 2012 – Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila za víťaza súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 z Lietavskej Lúčky cez Višňové po Dubnú Skalu, ktorého súčasťou bol aj tunel Višňové, združenie firiem Skanska SK a Strabag.

24. júna 2013 - Združenie firiem Skanska a Strabag požiadalo Národnú diaľničnú spoločnosť o nápravu. Konzorcium nesúhlasilo s vylúčením zo súťaže na výstavbu úseku diaľnice D1 z Lietavskej Lúčky cez Višňové po Dubnú skalu. Národná diaľničná spoločnosť vylúčila ponuku firiem Skanska a Strabag pre dĺžku nechránených únikových ciest v tuneli.

Bez_nazvu_efd254b57c_d4ec3a74f3.jpeg Zdroj: Facebook/Národná diaľničná spoločnosť

10. apríla 2014 - Spoločnosť Skanska definitívne vyradili zo súťaže o výstavbu úseku diaľnice D1 s tunelom Višňové.

11. júna 2014 – Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu so združením firiem Salini Impregilo a Dúha na výstavbu úseku diaľnice D1 medzi Lietavskou Lúčkou a Dubnou Skalou, ktorej súčasťou bol aj tunel Višňové.

17. júna 2014 - Poklepaním základných kameňov sa spustila výstavba diaľničných úsekov D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala (13,5 kilometra), vrátane tunela a úseku D3 Žilina Strážov - Žilina Brodno (4,25 km).

9. júna 2015 – Začalo sa razenie tunela Višňové.

20. marca 2017 - Okresný súd Bratislava I začal konkurzné konanie voči stavebnej spoločnosti Dúha, ktorá sa podieľala aj na výstavbe tunela.

11. apríla 2017 - V rozostavanom tuneli Višňové došlo k tragickej nehode. Pracovný bager pritlačil dvoch ľudí, ktorí sedeli v osobnom aute. Pri nehode prišla o život mladá žena, ktorá sedela v osobnom aute.

visnove_3_7acf475e55.jpg Zdroj: Youtube/Národná diaľničná spoločnosť

12. apríla 2017 - Okresný súd Bratislava I zrušil začatie konkurzného konania voči bratislavskej stavebnej spoločnosti Dúha, a.s., ktorý žiadala žilinská firma A.G.P., s.r.o.

4. mája 2017 - Žilinská spoločnosť A.G.P. sa odvolala voči zastaveniu konkurzného konania voči stavebnej spoločnosti Dúha. Od firmy Miroslava Remetu žiadala vyplatenie peňazí za práce na rekonštrukcii Slovenskej technickej univerzity v Bratislave.

25. septembra 2017 – Národná diaľničná spoločnosť informovala, že rozostavaný úsek diaľnice D1 z Lietavskej Lúčky po Dubnú Skalu, ktorého súčasťou je aj tunel Višňové, bude meškať. Stavbári nestíhali splniť druhý míľnik na stavbe – prerazenie tunela do decembra 2017.

28. augusta 2018 – Na stavbe tunela Višňové prerazili prvú tunelovú rúru.

13. septembra 2018 - Zhotovitelia, spoločnosť Salini Impregilo a spoločnosť Dúha, prezentovali prerazenie obidvoch tunelových rúr.

18. septembra 2018 – Minister dopravy Árpád Érsek vyjadril veľkú nespokojnosť s celkovým postupom prác na výstavbe diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala.

594360014_1174356018164001_887479248757575013_n_4b0e497594.jpg Zdroj: Facebook/Hasičský a záchranný zbor

5. decembra 2018 – Premiér SR Peter Pellegrini uviedol, že pohár trpezlivosti na stavbe tunela Višňové už pretiekol, pričom dodal: „ak sa zhotoviteľ nespamätá, začneme konať. Buď odíde dobrovoľne, alebo s ním rozviažeme zmluvy my.“

6. marca 2019 – Vláda schválila materiál z dielne ministerstva dopravy, ktorým zmluvu so zhotoviteľom diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala ukončila dohodou. Uzavretie dohody o ukončení zmluvy medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a združením Salini Impregilo - Dúha odobrila už predtým aj Európska komisia.

16. decembra 2019 - Národná kriminálna agentúra zasahovala v Prešovskom, Žilinskom a Bratislavskom kraji. Vykonávala zaisťovaciu akciu s názvom „Tunel“, ktorá sa týkala výstavby diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové.

31. januára 2020 – Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž na hlavnú trasu úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Predpokladaná hodnota zákazky bola 260,9 milióna eur bez DPH. Lehota výstavby nemala byť dlhšia ako 36 mesiacov.

23. apríla 2021 – Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu so spoločnosťou Skanska, ktorá sa stala novým zhotoviteľom úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala. Zmluvná cena na dokončenie 13,5-kilometrového úseku D1 vrátane 7,5 kilometra dlhého tunela bola 255 miliónov eur.

597881590_1287028120118644_4944784342363429863_n_79113e848e.jpg Zdroj: Facebook/Národná diaľničná spoločnosť

28. júla 2022 – Národná diaľničná spoločnosť vyhlásila súťaž na technologické vybavenie tunela vrátane informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Predpokladaná hodnota zákazky bola takmer 71,5 milióna eur.

2. októbra 2023 - Národná diaľničná spoločnosť podpísala zmluvu na dodanie technologického vybavenia tunela vrátane informačného systému diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala. Víťaznou sa stala spoločnosť PPA Controll so sumou 54,4 milióna eur.

29. októbra 2025 - Minister dopravy Jozef Ráž uviedol, že tunel Višňové by mal byť otvorený pre vodičov v pondelok 22. decembra 2025.


Súvisiaci článok
Po otvorení tunela Višňové nebude vozidlám umožnené schádzať do Vrútok
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť