Najdlhší tunel na Slovensku a 13,5 kilometra novej diaľnice
Nový diaľničný úsek meria 13,5 kilometra, z toho samotný tunel Višňové má 7,5 kilometra. Ide o najdlhší tunel v krajine, vyrazený v mimoriadne náročných geologických podmienkach. „Višňové sa zrodilo v srdci hory, keď ním pôjdete, nad hlavami budete mať v niektorých miestach až 280 metrov horniny. Západný portál je osadený o viac ako 140 metrov vyššie ako východný. Po vstupe do tunela od Lietavskej Lúčky najskôr 700 metrov stúpate v približne 2% sklone. Následne 6,8 kilometra klesáte v 2,5% sklone,“ ozrejmil dopravca.
„Tunel vznikal v geologicky veľmi náročnom prostredí a nesie si so sebou veľa úskalí a krívd. Chceme už uzavrieť túto knihu a pridať tento úsek do diaľničnej siete. Doprava v okolí Žiliny sa výrazne zmení a uľahčí sa cesta všetkým motoristom, keďže už nebudú musieť prechádzať popod Strečno. Pre nás práca nekončí, pretože najdlhší tunel bude znamenať aj veľké výzvy v oblasti prevádzky a údržby, ale aj nato sme pripravení,“ uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti, Filip Macháček.
Zdroj: ndsas.sk
Odvodňovacia sústava, ktorá posúva hranice: 200 litrov vody za sekundu
Jednou z najväčších výziev bola podľa zverejnených informácií práve voda. Masív si vytváral vlastné cesty a projektanti museli reagovať riešením, aké na Slovensku nemá obdobu. Kľúčovú úlohu zohrala pôvodná prieskumná štôlňa, ktorá sa premenila na hlavnú odvodňovaciu tepnu. Dnes ňou pretečie až 200 litrov vody za sekundu – množstvo, ktoré by bez prepracovaného systému nebolo možné zvládnuť. V tuneli sú taktiež zabudované desiatky kilometrov potrubí a spomínaná osobitná odvodňovacia štôlňa, ktorá celý systém uzatvára.
Voda ako zdroj: Ekologické riešenia pre budúcnosť
Národná diaľničná spoločnosť zdôraznila, že projekt myslí aj na životné prostredie. Pod mostnými objektmi vznikli detenčno-retenčné nádrže, ktoré zachytávajú a sekundárne čistia dažďovú vodu z diaľnice. „Zrážková voda prejde odlučovačmi ropných látok, prečistí sa doplnkovým spôsobom – koreňovým systémom vysadených rastlín a až potom sa vráti späť do krajiny,“ vysvetlil hlavný stavebný dozor, Matej Blaško.
Zdroj: ndsas.sk
Technológie na úrovni Európy: 353 kamier a inteligentné riadenie
Bezpečnosť v tuneli bude strážiť moderný technologický systém:
- 353 kamier,
- desiatky senzorov na dym, viditeľnosť či prúdenie vzduchu,
- tunelový rozhlas a automatické hlásenia do autorádií,
- 29 priečnych prepojení medzi tunelovými rúrami, z toho viaceré prejazdné.
Ide o prvky, ktoré majú zabezpečiť okamžitú reakciu v prípade nehody či požiaru.
Nová hasičská stanica priamo pri portáli
Pri západnom portáli vyrástla nová hasičská stanica špecializovaná na zásahy v tuneloch. Dvanásť profesionálnych hasičov bude v nepretržitej službe, pripravených zasiahnuť v minútach, ktoré rozhodujú. „Každý meter úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala, vrátane tunela Višňové vznikol rukami ľudí, ktorí pracovali v extrémnych podmienkach. Tento úsek neotvárame ako cestu. Otvárame ho ako kapitolu, ktorá posunie sever Slovenska bližšie k svetu,“ uzavreli zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti.


































Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť