Predné brzdové svetlo môže zachrániť životy: UNIZA prináša presvedčivé dáta
Žilinská univerzita v Žiline sa opätovne obracia na verejnosť a legislatívne orgány v súvislosti s pripravovaným hlasovaním o dobrovoľnom zavedení predného brzdového svetla do cestnej premávky. Podľa univerzity musia byť rozhodnutia založené na overených dátach, nie na mýtoch alebo nepodložených obavách. O projekte informovala Zuzana Mikušová, PR špecialistka z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing Žilinskej univerzity v Žiline, v tlačovej správe.
Výskum, ktorý UNIZA realizovala v rokoch 2022 – 2024 pod vedením prof. Ing. Miloša Poliaka, PhD., je podľa univerzity najväčší svojho druhu v Európe. Zúčastnilo sa ho 2 715 vodičov a 3 072 testovacích vozidiel, pričom počas 38,24 milióna najazdených kilometrov v reálnych podmienkach Trenčianskeho a Žilinského kraja univerzita monitorovala dopad predného brzdového svetla na bezpečnosť premávky.
Zdroj: uniza.sk
Výsledky boli jednoznačné: „V testovaných regiónoch, kde jazdilo len 0,4 % vozidiel s predným brzdovým svetlom, došlo k poklesu nehodovosti o 12,02 %. Vo zvyšku Slovenska bol v rovnakom čase pokles len 0,51 %. Polícia SR počas testovania nezaznamenala žiadnu dopravnú nehodu spôsobenú predným brzdovým svetlom. V prípade, že by predné brzdové svetlo malo len 10 % vozidiel na Slovensku, podľa výpočtov by sa mohlo každý rok zachrániť 39 ľudských životov, predísť 1 718 dopravným nehodám a ušetriť až 168 miliónov eur ročne,“ konštatovala Mikušová.
V súvislosti s obavami o technickú zložitosť a cenu univerzita uvádza, že montáž predného brzdového svetla počas testovania stála len niekoľko desiatok eur na vozidlo a návratnosť investície je vysoká. „K otázke medzinárodných predpisov a teda ciest do zahraničia je riešenie jednoduché a praktické. Každé vozidlo s predným brzdovým svetlom bude mať manuálny vypínač, ktorým sa svetlo pred vstupom do zahraničia vypne. Počas testovania tento prvok plne fungoval. Ďalšia častá námietka, že verejnosť predné brzdové svetlo odmieta alebo že pomáha iba chodcom, nezodpovedá výsledkom výskumu. Až 86 % chodcov a cyklistov a 78 % vodičov podporilo jeho zavedenie. Svetlo pomáha aj vodičom - napríklad pri odbočovaní vľavo, zaraďovaní do pruhu, jazde v kolóne alebo zvyšovaní istoty v križovatkách. Výskum tiež ukázal, že predné brzdové svetlo možno integrovať esteticky, podobne ako iné svetlá. Pri sériovej výrobe sa môže stať charakteristickým dizajnovým prvkom bez rušivého efektu,“ doplnila univerzita.
Zdroj: TASR/Daniel Stehlík
„Predné brzdové svetlo je jednoduchý, no mimoriadne efektívny nástroj, ako predchádzať nedorozumeniam v doprave, ktoré sa často končia tragicky. Dáva vodičom, chodcom aj cyklistom jasnú a nezameniteľnú informáciu o tom, že vozidlo skutočne brzdí, čím odstraňuje neistotu a dáva všetkým viac času na správnu reakciu. Znižovanie nehodovosti je našou spoločnou zodpovednosťou. Predkladáme funkčné, jednoduché a overené riešenie, ktoré môžeme zaviesť okamžite a bez veľkých nákladov,“ uviedol dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov UNIZA, prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.
Mikušová doplnila, že zavedenie predného brzdového svetla je dobrovoľné, technicky realizovateľné, spoločensky žiaduce a nenáročné na rozpočet jednotlivca či štátu. „Je dôležité, aby pri rozhodovaní o legislatívnych zmenách dostali priestor dôkazy, nie dojmy,“ uzavrel dekan Poliak.
Projekt pozorne sleduje aj Európska komisia a o riešenie prejavili záujem aj krajiny ako Taliansko, Česko, Švajčiarsko či Turecko.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť