Malé svetlo, veľký dopad: Výskum žilinskej univerzity potvrdil efektivitu predného brzdového svetla

Žilinská univerzita v Žiline opätovne zdôrazňuje význam predného brzdového svetla pre bezpečnosť cestnej premávky. Trojročný výskum univerzity, ktorého sa zúčastnilo viac ako 2 700 vodičov a 3-tisíc testovacích vozidiel, ukázal výrazný pokles nehodovosti v oblastiach s využitím predného brzdového svetla. Zavedenie tohto dobrovoľného prvku by podľa výpočtov mohlo zachrániť desiatky životov, predísť tisíckam nehôd a ušetriť desiatky miliónov eur ročne.

Juliana Krčulová|20. september 2025|15:00:00

Zdroj: uniza.sk

Súvisiaci článok
Bezpečnejšie a plynulejšie: Mesto Žilina plánuje rekonštrukciu dvoch frekventovaných ulíc
Čítajte viac >

Predné brzdové svetlo môže zachrániť životy: UNIZA prináša presvedčivé dáta

Žilinská univerzita v Žiline sa opätovne obracia na verejnosť a legislatívne orgány v súvislosti s pripravovaným hlasovaním o dobrovoľnom zavedení predného brzdového svetla do cestnej premávky. Podľa univerzity musia byť rozhodnutia založené na overených dátach, nie na mýtoch alebo nepodložených obavách. O projekte informovala Zuzana Mikušová, PR špecialistka z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing Žilinskej univerzity v Žiline, v tlačovej správe.

Výskum, ktorý UNIZA realizovala v rokoch 2022 – 2024 pod vedením prof. Ing. Miloša Poliaka, PhD., je podľa univerzity najväčší svojho druhu v Európe. Zúčastnilo sa ho 2 715 vodičov a 3 072 testovacích vozidiel, pričom počas 38,24 milióna najazdených kilometrov v reálnych podmienkach Trenčianskeho a Žilinského kraja univerzita monitorovala dopad predného brzdového svetla na bezpečnosť premávky.

19092025_TS-predne-brzdove-svetlo-01.jpg Zdroj: uniza.sk

Výsledky boli jednoznačné: „V testovaných regiónoch, kde jazdilo len 0,4 % vozidiel s predným brzdovým svetlom, došlo k poklesu nehodovosti o 12,02 %. Vo zvyšku Slovenska bol v rovnakom čase pokles len 0,51 %. Polícia SR počas testovania nezaznamenala žiadnu dopravnú nehodu spôsobenú predným brzdovým svetlom. V prípade, že by predné brzdové svetlo malo len 10 % vozidiel na Slovensku, podľa výpočtov by sa mohlo každý rok zachrániť 39 ľudských životov, predísť 1 718 dopravným nehodám a ušetriť až 168 miliónov eur ročne,“ konštatovala Mikušová.

V súvislosti s obavami o technickú zložitosť a cenu univerzita uvádza, že montáž predného brzdového svetla počas testovania stála len niekoľko desiatok eur na vozidlo a návratnosť investície je vysoká. „K otázke medzinárodných predpisov a teda ciest do zahraničia je riešenie jednoduché a praktické. Každé vozidlo s predným brzdovým svetlom bude mať manuálny vypínač, ktorým sa svetlo pred vstupom do zahraničia vypne. Počas testovania tento prvok plne fungoval. Ďalšia častá námietka, že verejnosť predné brzdové svetlo odmieta alebo že pomáha iba chodcom, nezodpovedá výsledkom výskumu. Až 86 % chodcov a cyklistov a 78 % vodičov podporilo jeho zavedenie. Svetlo pomáha aj vodičom - napríklad pri odbočovaní vľavo, zaraďovaní do pruhu, jazde v kolóne alebo zvyšovaní istoty v križovatkách. Výskum tiež ukázal, že predné brzdové svetlo možno integrovať esteticky, podobne ako iné svetlá. Pri sériovej výrobe sa môže stať charakteristickým dizajnovým prvkom bez rušivého efektu,“ doplnila univerzita.

4-58472d8917437c1945f6633e97cedd2073ccaab8.jpg Zdroj: TASR/Daniel Stehlík

„Predné brzdové svetlo je jednoduchý, no mimoriadne efektívny nástroj, ako predchádzať nedorozumeniam v doprave, ktoré sa často končia tragicky. Dáva vodičom, chodcom aj cyklistom jasnú a nezameniteľnú informáciu o tom, že vozidlo skutočne brzdí, čím odstraňuje neistotu a dáva všetkým viac času na správnu reakciu. Znižovanie nehodovosti je našou spoločnou zodpovednosťou. Predkladáme funkčné, jednoduché a overené riešenie, ktoré môžeme zaviesť okamžite a bez veľkých nákladov,“ uviedol dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov UNIZA, prof. Ing. Miloš Poliak, PhD.

Mikušová doplnila, že zavedenie predného brzdového svetla je dobrovoľné, technicky realizovateľné, spoločensky žiaduce a nenáročné na rozpočet jednotlivca či štátu. „Je dôležité, aby pri rozhodovaní o legislatívnych zmenách dostali priestor dôkazy, nie dojmy,“ uzavrel dekan Poliak.

Projekt pozorne sleduje aj Európska komisia a o riešenie prejavili záujem aj krajiny ako Taliansko, Česko, Švajčiarsko či Turecko.


Súvisiaci článok
Tradičná zabíjačka u Mechanikov v Kotešovej: Tretí ročník akcie prinesie aj charitatívnu zbierku
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť