„Cestári“ sa ohradili voči tvrdeniam Igora Janckulíka o nezvládanej rekonštrukcii mosta medzi Ružomberkom a Donovalmi

Poslanec ŽSK a NR SR Igor Janckulík nedávno kritizoval postup Slovenskej správy ciest pri oprave mosta v Bielom potoku, medzi Ružomberkom a Donovalmi. Vraj ho SSC nezvláda a vyzval ju, aby rekonštrukciu prenechala niekomu inému. Cestári sa voči tvrdeniam politika dôrazne ohradili. V stanovisku uvádza, že postup prác má schválený, dopravu riadia regulovčíci a ľudia tam pracujú 24/7 okrem času, kedy to neumožňujú poveternostné podmienky.

Michal Filek|15. august 2025|07:41:35

Zdroj: ssc.sk/Facebook/Igor Janckulík

Súvisiaci článok
Janckulík kritizuje opravu mosta medzi Ružomberkom a Donovalmi
Čítajte viac >

Igor Janckulík vyzval Slovenskú správu ciest, aby rekonštrukciu mosta na ceste I/59 (Ružomberok – Donovaly) v Bielom potoku prenechali tým, ktorí to vedia.

Cestárom vyčítal, že sa nepracuje nonstop aj cez víkendy a dopravu tu riadia, namiesto ľudí, semafory, čím dochádza k tvorbe rozsiahlych kolón.

Redakcia SP 21 požiadala o stanovisko k rekonštrukcii Slovenskú správu ciest. Poslala nám ho hovorkyňa Jana Lukáčová.

Ako uviedla, Slovenská správa ciest sa dôrazne ohradzuje voči tvrdeniam pána poslanca o nekvalitnej príprave stavieb. Pán poslanec veľmi dobre vie, že o riešení dopravy počas stavebných prác nerozhoduje Slovenská správa ciest sama „od zeleného stola“. Každé takéto riešenie podlieha patričnému schvaľovaciemu procesu, a teda konečné rozhodnutie je objektivizované niekoľkými zainteresovanými kompetentnými orgánmi.

„Pán poslanec NR SR je určite informovaný o tom, že Slovenská správa ciest už v dokumentácii verejného obstarávania zhotoviteľa diela vyžadovala vykonávanie prác počas celého týždňa vrátane víkendov a sviatkov. Zhotoviteľ túto zmluvnú podmienku dodržiava. Niekedy si však technologické podmienky vykonávaných prác vyžadujú ich prerušenie a vtedy môže dochádzať k zdanlivému dojmu, že stavba nenapreduje. Ako príklad ďalšieho dôvodu pre dočasné utlmenie prác možno uviesť situáciu po prívalových dažďoch spred niekoľkých dní, keď bolo nutnú práce na tri dni prerušiť kvôli naplnenému vodnému toku. Ani tieto skutočnosti nie sú pre pána poslanca tajomstvom,“ uvádza Lukáčová v stanovisku.

Žiaľ, ako tvrdí Lukáčová, táto lokalita nedáva veľa možností, ako vykonávať stavebné práce a zároveň zachovať plynulosť dopravy.

„V exponovaných časoch počas dňa dopravu riadili regulovčíci, po zvyšok dňa inteligentné semafory, ktoré uprednostňujú ten smer, v ktorom čaká viac vozidiel. Do úvahy je potrebné zobrať aj skutočnosť, či sa kolóny čakajúcich vozidiel tvoria v extraviláne alebo intraviláne. Vzhľadom na dopravnú situáciu Slovenská správa ciest v spolupráci so zhotoviteľom prikročila k riadeniu dopravy regulovčíkmi počas celých pracovných hodín. Ďalším potenciálnym opatrením, ktoré sa v spolupráci s dopravným inšpektorátom zvažuje, je vylúčenie tranzitnej nákladnej dopravy z trasy stavby mosta. Avšak tu treba brať do úvahy, ako by presmerovanie nákladnej dopravy ovplyvnilo už tak komplikovanú situáciu v Ružomberku a okolí.“

Slovenská správa ciest sa dôrazne ohradila aj voči tvrdeniam o nekvalitnej príprave stavieb.

„Pán poslanec veľmi dobre vie, že o riešení dopravy počas stavebných prác nerozhoduje Slovenská správa ciest sama od zeleného stola. Každé takéto riešenie podlieha patričnému schvaľovaciemu procesu, a teda konečné rozhodnutie je objektivizované niekoľkými zainteresovanými kompetentnými orgánmi,“ uviedla hovorkyňa.

Fakty

Slovenská správa ciest spravuje 3 300 km ciest I. triedy a viac ako 1 760 mostov po celom Slovensko. Všetky tieto dopravné stavby majú dlhú históriu (napr. spodná časť starého“ búraného mosta pri Bielom Potoku pochádza z roku 1901), takže Slovenská správa ciest nestavia a neopravuje „na zelenej lúke“, pri opravách a rekonštrukciách vykonáva stavebné práce aj v miestach, kde je intenzita dopravy vysoká a kde vzhľadom na komplikované podmienky v slovenských hornatých oblastiach nie je vždy možné nájsť optimálne riešenie, pri ktorom by stavebné dielo nemalo dopad na dopravu a jej obmedzenia.

V miestach stavby nového mosta je podľa sčítania dopravy z rokov 2022 – 2023 intenzita dopravy cca 10 789 vozidiel denne, z toho je asi 20 % tvoria nákladné vozidlá a autobusy.

Pred samotnou stavbou musia dopravné obmedzenie a značenie, navrhnuté certifikovaným dopravným inžinierom, ktorý vychádza z exaktných podkladov, schváliť kompetentné orgány, ktoré rovnako ako Slovenská správa ciest poznajú dopravnú situáciu v lokalite – okresný úrad, krajský dopravný inšpektorát.


Súvisiaci článok
VIDEO: Tunel Višňové je pred dokončením. Janckulík: Chyba z minulosti nás stála milióny eur a nikto nenesie zodpovednosť!
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť