Kedy bude hotová diaľnica z Bratislavy do Košíc? Problémové sú tri úseky v Žilinskom kraji

Na dokončenie diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc treba dostavať tri dôležité úseky: Višňové – Dubná Skala, Hubová – Ivachnová a Turany – Hubová. Dva z nich budú hotové najneskôr na budúci rok. A čo ten tretí, najkomplikovanejší: Turany – Hubová? Tam sa ešte len obstaráva. Na jeho odovzdanie do užívania možno nebude stačiť ani najbližšie desaťročie.

Michal Filek|4. september 2025|10:00:00

Rozostavaný úsek Hubová - Ivachnová. Zdroj: Facebook/Národná diaľničná spoločnosť

Súvisiaci článok
Cestu pod Strečnom medzi Žilinou a Martinom začínajú opravovať, čakajte dopravné peklo!
Čítajte viac >

Cesta po dokončenej Dé jednotke z Bratislavy do Košíc bude trvať menej, ako štyri hodiny. Pre portál 360-tka to povedal dopravný analytik Ondrej Matej. Isté však je, že to nebude hudba najbližšej budúcnosti. I keď dva z troch ešte chýbajúcich úsekov by mali byť sprejazdnené už na budúci rok. Minister dúfa, že tunel Višňové dokonca do Vianoc. Tretí, najťažší úsek, však ešte ani len stavať nezačali.

Tunel Višňové

Termín na dokončenie a sprejazdnenie tunela Višňové je stanovený na február 2026. Minister dopravy Jozef Ráž je však presvedčený, že sa to dá stihnúť už tento rok. Motoristom ho sľubuje ako Vianočný darček.

Pre 360-tku sa však vyjadril, že to bude záležať hlavne od úspešnosti mnohých testov, najmä požiarnych. Bezpečnosť je totiž, ako tvrdí, na prvom mieste. Stále však verí, že to do Vianoc stihnú.

Inak sa na to díva dopravný analytik. Podľa Ondreja Mateja bude úspech, ak sa to podarí vo februári budúceho roku.

Hubová – Ivachnová

Ďalším rozostavným úsekom je Hubová – Ivachnová, ktorý momentálne tiež čaká na dokončenie. Ten dopravu odkloní z mesta Ružomberok, cez ktorý denne prejdú tisíce áut. Často sa tu tvoria zápchy a kolóny.

I keď sa to plánovalo, úsek tohto roku zrejme neodovzdajú.

„Bohužiaľ, treba povedať, že je tam opäť nejaký drobný zosuv z mostných telies, ktorý nám tú situáciu začal komplikovať,“ povedal minister pre 360-tku.

Ondrej Matej ozrejmuje, že stavať ho začali už v roku 2013 a pôvodne mal byť dokončený už v roku 2017. Po prvom zosuve, ktorý sa tam vyskytol, sa však termín výstavby predĺžil. Potom sa tam nakopil celý rad komplikácií a odborníci upozorňovali, že sa ho nepodarí dokončiť skôr, ako v roku 2016. Matej dnes tvrdí, že ak sa to podarí, tak chvála Bohu!

Ale aj tak to trvalo neúmerne dlho.

„Odovzdaný bude do užívania po pár mesiacoch v roku 2026. Verím, že do konca februára by sme to mohli mať!“ prognózuje Ráž.


Súvisiaci článok
VIDEO: Vo Višňovom je dokončená vozovka. Sprejazdnenie tunela do Vianoc je stále reálnejšie!
Čítajte viac >

Turany – Hubová

Posledným úsekom, ktorý čaká na realizáciu, tak zostane Turany – Hubová. Ten však tak skoro hotový nebude. Prečo je to tak? Podľa Mateja minister spravil chybu v tom, že nepokračoval v rozbehnutom projekte, ktorý zmietol zo stola a rozhodol sa ísť vlastnou cestou.

Palčák zase podotýka, že je to z hľadiska geologického pohľadu veľmi zložitý úsek. Dlho sa, podľa neho, viedli spory, či použiť povrchový, alebo tunelový variant, pričom sme stratili veľmi veľa času.

„Máme to všetko pripravené a súťaží sa. Verím tomu, že tender do konca roka bude a potom je doba výstavby zazmluvnená na 7 rokov. Je to však veľmi komplikované územie čo sa týka geológie a prírodných pomerov,“ hovorí Jozef Ráž.

Tristošesťdesiatka hovorí, že D1 bude skompletizovaná najskôr v roku 2032, no podľa Mateja to nebude skôr ako v roku 2035. Čiže o ďalších 10 rokov.

Ako je to možné, že v zahraničí to ide oveľa rýchlejšie? Odborníkov sa na to pýtala 360-tka.

Ondrej Matej si myslí, že v zahraničí nemenia rozbehnuté dlhodobé plány, ani odborníkov na kľúčových pozíciách. My si vraj závidíme, nedôverujeme si, podozrievame sa navzájom a vymýšľame si v procesoch také veci, ktoré napr. v Poľsku nemajú.


Súvisiaci článok
Vzácnu jaskyňu pri tuneli Čebrať na Liptove zachránia!
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť