Poľsko odstránilo zábrany a spustilo dopravu na prvom úseku rýchlostnej cesty, ktorá vodičov privedie z Bielska-Bialej plynulo až na slovenské hranice. Policajti zatiaľ pohyb monitorujú a po kontrole púšťajú prvé autá. Očakávania boli vysoké a vodiči čakali na otvorenie v kolóne. O situácii informovala verejnoprávna televízia STVR vo svojej reportáži.
„Ťažká medzinárodná kamiónová doprava, ktorá doteraz prechádzala centrom našich obcí po úzkych, kľukatých cestách, sa teraz presunie na túto bezpečnú trasu,“ priblížil pre STVR primátor obce Węgierska Górka Piotr Tyrlik.
Zdroj: Facebook/Gmina Węgierska Górka
Na Slovensku však panujú obavy. Kým Poliaci postavili celú trasu až po hranice, slovenská diaľnica D3 sa pri Čadci končí. Primátor mesta Krásno nad Kysucou Jozef Grapa pre STVR priznal: „Mysleli sme si, že Poliaci budú dávno za nami, realita je iná a okrem toho, že im závidíme, že už to majú hotový celý úsek, nás čaká ešte horšia dopravná situácia ako doteraz."
Expresná spojka totiž nepritiahne len osobné autá, ale aj značné množstvo tranzitu smerujúceho z Poľska na Balkán cez Slovensko. „Prinesie nám to päťtisíc motorových vozidiel denne," vyjadril sa pre STVR člen iniciatívy D3 pre Európu, Ľubomír Jánoška.
Dopravný analytik Ľubomír Palčák pripomenul, že existovala snaha otvárať nový úsek na oboch stranách hranice súčasne. Podľa neho je mimoriadne nepriaznivé, že Slovensko nedokázalo držať krok s poľskou výstavbou. Kľúčový úsek D3 medzi Čadcou a Žilinou sa stále nezačal stavať, čo znamená, že všetka doprava bude nútená využívať preťaženú cestu prvej triedy, kde sú kolóny každodennou realitou.
Zdroj: Facebook/Gmina Węgierska Górka
Kolóny sú na dennom poriadku aj teraz
Obyvatelia Kysúc už dlhodobo opisujú situáciu ako dopravné peklo, ktoré sa podľa odborníkov ešte zhorší. „Situácia počas výstavby nebude jednoduchá, obchádzky a opatrenia sa budeme snažiť spolu s partnermi naplánovať tak, aby sa výstavba čo najmenej dotkla obyvateľov regiónu,“ vyhlásila pre STVR hovorkyňa ministerstva dopravy Petra Poláčiková.
Diaľničiari už podpísali zmluvu s dodávateľmi a podľa plánov by mala byť diaľnica D3 dokončená do štyroch rokov. Dovtedy však budú Kysuce čeliť ešte väčšiemu dopravnému tlaku a čakajú ich náročné roky spojené s tranzitom aj samotnou výstavbou.































Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť