Poslanci dnes rozhodovali o návrhu všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území mesta Žilina. K návrhu bola usporiadaná aj verejná diskusia poslancov mestského zastupiteľstva s obyvateľmi centra mesta, na ktorej mohli predkladať svoje pripomienky a podnety na zlepšenie.
Radoslav Vozárik, vedúci odboru správy verejného priestranstva a životného prostredia, ako predkladateľ návrhu na dnešnom zastupiteľstve spomenul aj vyhodnotenie pripomienok od občanov.
„Dovoľte mi zaujať stanovisko k pripomienkam fyzických osôb, respektíve jednej fyzickej osoby, a to konkrétneho pána občana, ktorý navrhoval doplniť všeobecne záväzné nariadenie o určité tri body. Navrhoval nechať víkendy úplne bezplatne – ani dnes nie sú víkendy úplne bezplatne, nechávame úplne bezplatne nedeľu a štátne sviatky, sobotu, samozrejme, spoplatňujeme s tým, že filozofia mesta je neťahať motorové vozidla do centra mesta, ale naopak, preferovať iné alternatívne udržateľné spôsoby dopravy. Samozrejme, ale s tým, že návštevníci mesta majú dostatočné možnosti zaparkovať. My v súčasnosti ideme systém modernizovať, aby bolo viacero možností platieb za parkovné, aby bol ten systém prehľadnejší, jednoduchší a efektívnejší,“ uviedol k prvej pripomienke od občana Žiliny predkladateľ návrhu.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - na fotografii Radoslav Vozárik
Vozárik pokračoval:
„Čo sa týka druhej pripomienky, tak bolo navrhované jednotlivé ešte pásma, ktoré sú v tej zóne, farebne rozlíšiť s tým ale, že Slovenská parkovacia asociácia a aj vyhláška o dopravnom značení a normy toto neodporúčajú. To znamená, že parkovacie miesta budú štandardne označené príslušným zvislým a vodorovným dopravným značením, že jednotlivé pásma A aj B budú takýmto spôsobom zvýraznené, odlíšené a potom aj automaty, ktoré budú nové, a ktoré v meste pribudnú, budú farebne odlíšené tými dvoma farbami, ako je aj v priloženej mape všeobecne záväzného nariadenia.“
Posledný podnet od občana Žiliny sa podľa slov Radoslava Vozárika týkal vozidiel záchranných a bezpečnostných zložiek.
„Všetky tieto zložky si nemusia duplicitne vybavovať povolenie a parkovné, ale oni už v zmysle platnej legislatívy sú oslobodení od úhrady za parkovné, tak ako dnes fungujeme v pešej zóne. To znamená, že s týmto, samozrejme, počítame, že duplicitne si to robiť a vybavovať nemusia, oni majú, samozrejme, prístup voľný,“ uviedol Vozárik k tretej pripomienke od občana.
Foto: Mesto Žilina
Žilinčanov a návštevníkov mesta by podľa pripravovaného návrhu novej parkovacej politiky čakali nové ceny a typy parkovacích kariet (rezidentská „RPK“, abonentská „ABK“, návštevnícka „NPK“ a mestská „MPK“), ako aj skrátená doba bezplatného parkovania. Doba spoplatnenia parkovania je v návrhu VZN stanovená pre pásmo A a B v pracovné dni pondelok až štvrtok v čase od 7:00 do 20:00 hodiny, v piatok a sobotu v čase od 7:00 do 22:00 hodiny a počas nedele a štátnych sviatkov je pre pásmo A a B plánované podľa návrhu VZN parkovanie bezplatné.
Návrh VZN upravuje aj počet parkovacích pásiem, dnes sú v Žiline evidované tri parkovacie pásma, návrh VZN upravuje tento počet iba na dve – Pásmo A a Pásmo B. Novinkou by bola aj úhrada parkovného, ktoré by bolo po novom možné uhradiť hneď niekoľkými spôsobmi:
- zakúpením parkovacieho lístka prostredníctvom mobilnej aplikácie,
- zakúpením parkovacieho lístka v parkovacom automate,
- zakúpením SMS parkovacieho lístka,
- zakúpením parkovacej karty prostredníctvom webovej aplikácie alebo v klientskom centre.
Foto: Mesto Žilina
O aktuálnom stave obstarávania príslušných vecí, ktoré súvisia s prevzatím parkovania, informoval na dnešnom zastupiteľstve primátor mesta Žilina, Peter Fiabáne.
„Vysúťažený je systém, tam už máme víťazného uchádzača. Súťaží sa momentálne aplikácia a SMS-ky, takže tu sme teraz v časovom režime takom, že to stíhame. Čo sa týka dopravného značenia, projektu starých parkovacích automatov – tento týždeň by sa ešte malo uskutočniť valné zhromaždenie, kde by spoločníci Žilinskej parkovacej spoločnosti mali súhlasiť s prevedením týchto zariadení do majetku mesta za veľmi nízku sumu, takú zostatkovú, ktorá je nižšia ako cena stanovená znaleckým posudkom. Pokiaľ to valné zhromaždenie odsúhlasí, tak na prechodnú fázu budeme mať zabezpečené staré automaty – upozorním, že len dočasne, pretože ideme súťažiť nové, moderné parkovacie automaty, ale trošku nám to zjednodušuje ten ďalší postup, aj čo sa týka dopravného značenia a tak ďalej,“ uviedol.
Neskôr v diskusii doplnil, že cena vecí, ktoré súvisia s prevzatím parkovania, by nemala presiahnuť 50 000 eur.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - na fotografii Peter Fiabáne
Primátora doplnil Vozárik: „Dôležité je povedať, že ten mestský parkovací systém, ktorý bude centrálny, je vysúťažený, obstaraný a dodávateľ pracuje na jeho nasadení. Projekt dopravného značenia sa finišuje, Žilinská univerzita nám ho bude odovzdávať a čo sa týka potom dodávateľa na postupnú výmenu tých značiek, tak ten je rámcovo zabezpečený, v rámci údržby a opráv exitujúceho dopravného značenia v meste".
Zuzana Balogová navrhla dva pozmeňujúce návrhy, ktoré sa týkajú cien za parkovacie karty pre rezidentov v Pásme A a v Pásme B a tiež doby bezplatného parkovania v týchto zónach.
„Osobne ma veľmi potešil ústretový krok mesta, ktorý vo svojom pôvodnom návrhu počítal zmenu ceny rezidentských kariet, a to pre prvé auto pre obyvateľov s trvalým pobytom v meste, v Pásme A na 50 eur a v Pásme B na 30 eur. Obyvatelia, ktorí v týchto zónach žijú, platia ako jediní, ako jediná zóna už roky rokúce rezidentské parkovanie. Mnohí z nich bývajú v osemposchodových bytovkách a zápasia denne s rovnakým problémom zaparkovať, ako obyvatelia v iných častiach mesta, či sú to Solinky, Hájik, Vlčince a podobne. Ak chceme dostať autá z mesta, tak by sme sa mali zamerať na nerezidentov, ktorí do nášho mesta prichádzajú. Pozerala som rezidentské karty v iných mestách ako stoja, tak je tam Trnava – symbolické euro, Banská Bystrica – 5 eur, Nitra – 10 eur, Prešov – 20 eur, Bratislava – 39 eur, Trenčín – 50 eur, Košice – 20 eur. Keď som to spriemerovala, je to zhruba 20 eur,“ uviedla.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - na fotografii Zuzana Balogová
K tomuto podala dva pozmeňujúce návrhy.
„Jeden je o tom, aby zostala cena rezidentského parkovania tak, ako tomu bolo v prvom návrhu, ktorý mal ísť do komisií, teda cena prvého auta v poradí v Pásme A 50 eur, druhé auto v poradí 250 eur a v zóne Pásma B prvé auto v poradí 30 eur, druhé 150 eur. Druhý pozmeňovací návrh je o tom, aby sa zachovalo bezplatné parkovanie tak, ako bolo doteraz, čiže počas týždňa do 18:00, v sobotu od 12:00 a sviatky a nedele,“ uviedla Balogová.
Ďalej predložil pozmeňujúce návrhy poslanec Peter Čerňan, ktorý žiadal vo všeobecnom záväznom nariadení o zmenu:
- pojmu “miestne komunikácie“ na pojem “miestne cesty“,
- v článku 1 bod 2 odstrániť písmeno “iii“,
- v článku 1 bod 2 písmeno “a“ upraviť nasledovne: „zoskupenie pásiem plateného parkovania do oblasti označenej dopravnými značkami“,
- v článku 1 bod 2 pri písmene “c“ – vypustiť „zvislými a vodorovnými“,
- v článku 2 bod 1 pri písmene “b“ – doplniť ulicu Jánošíkovu,
- v článku 5 časť D bod 36 – upraviť znenie prvej vety nasledovne: „Návštevnícka parkovacia karta je určená pre rezidenta v parkovacej zóne. Slúži pre zaparkovanie vozidla, ktoré určí rezident bývajúci v parkovacej zóne prostredníctvom žiadosti o vydanie návštevníckej parkovacej karty v akomkoľvek počte.“
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - na fotografii Peter Čerňan
Vladimír Randa navrhol prijať zvlášť uznesenie, ktoré však nesúvisí s návrhom všeobecne záväzného nariadenia o novej parkovacej politike, skôr s ďalším procesom, ktorý sa ho bude týkať. Požiadal primátora mesta o prípravu rozpočtovej zmeny, ktorá bude obsahovať finančné krytie, zhotovenie odborného posúdenia a analýzy projektovej dokumentácie pre stavby – optimalizácia statickej dopravy na sídlisku Vlčince a tiež na sídlisku Hliny.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - na fotografii Vladimír Randa
Žilinskí mestskí poslanci najprv hlasovali o vysporiadaní mesta s pripomienkami, ktoré boli oficiálne vznesené od občanov. Návrh prijali.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - výsledok hlasovania poslancov o návrhu vysporiadania mesta s pripomienkami od občanov
Ďalej hlasovali o pozmeňujúcich návrhoch poslankyne Balogovej – ani jeden predložený návrh mestské zastupiteľstvo neprijalo.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - výsledok hlasovania poslancov o návrhu na zmenu doby bezplatného parkovania
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - výsledok hlasovania poslancov o návrhu zmeny ceny rezidentského parkovania
Hlasovali aj o pozmeňujúcich návrhoch poslanca Petra Čerňana, ktoré jednohlasne prijali.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - výsledok hlasovania poslancov o návrhoch Petra Čerňana
Žilinskí mestskí poslanci ďalej hlasovali o prijatí zvlášť uznesenia, ktoré navrhoval poslanec Vladimír Randa – jednohlasne tento návrh prijali.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - výsledok hlasovania poslancov o návrhu Vladimíra Randu
Nakoniec žilinskí poslanci hlasovali o prijatí návrhu všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území mesta Žilina so všetkými prijatými zmenami – jednohlasne tento návrh prijali.
Foto: Screenshot / Youtube kanál Mesto Žilina - 4. zasadnutie Mestského zastupiteľstva v Žiline - výsledok hlasovania poslancov o prijatí návrhu všeobecne záväzného nariadenia o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzených úsekoch miestnych komunikácií na území mesta Žilina so všetkými prijatými zmenami
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť