Sobota 23. 11. 2024 19:47:55 | Meniny má Klement

Županka kritizuje štúdiu realizovateľnosti diaľnice na Kysuce. "Ak nechceme utŕžiť európsku hanbu, musíme dodržať harmonogram!"

Zástupcovia Žilinského samosprávneho kraja sa vo štvrtok zúčastnili verejného prerokovania k štúdii realizovateľnosti pre stavbu „Diaľnica D3 Žilina (Brodno) – Čadca. TEXT A FOTO: Eva Lacová, hovorkyňa ŽSK

Tlačová správa|31. marec 2023|10:17:40


Súvisiaci článok
Začnú konečne výstavbu diaľnice D3 na Kysuciach? Poslanci prijali zákon, ktorý to má umožniť
Čítajte viac >

Rokovanie sa uskutočnilo v priestoroch Mestského úradu v Kysuckom Novom Mesto aj za účasti predstaviteľov dotknutých miest a obcí, poslancov a odborníkov z oblasti dopravy. Na stretnutí bola predstavená štúdia realizovateľnosti, vrátane technického riešenia a výsledkov cost-benefit analýzy, AFRY CZ, s.r.o.

Prítomní boli aj zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti. Žilinský samosprávny kraj zastupovala Erika Jurinová, predsedníčka ŽSK, Gabriela Tisoňová, riaditeľka odboru dopravy ŽSK a viacerí poslanci krajského zastupiteľstva i aktivisti združenia D3 pre Kysuce.

Žilinský samosprávny kraj prezentoval na rokovaní pripomienky a výhrady k štúdii realizovateľnosti pre spomínanú stavbu diaľnice D3 Žilina (Brodno) – Čadca a požaduje zapracovanie pripomienok do štúdie realizovateľnosti. Na základe našich analýz a získaných dát, na ktorých sa podieľal Útvar hodnoty za peniaze ŽSK, Žilinská univerzita a Výskumný ústav dopravný neboli pri vypracovaní štúdie dostatočne zohľadnené špecifiká nielen kysuckého regiónu, ale i takmer ukončených prepojení na Poľsko a Čechy. A tak údaje v štúdií nepovažujeme za reálne.

Erika Jurinová, predsedníčka ŽSK: „Rozprávame sa o 23 km diaľnice, ktorej dokončenie prinesie do našich regiónov ekonomický rozvoj a zvýšenie životnej úrovne. Dnes je len na našej zodpovednosti, či necháme ekonomickú prosperitu obísť Slovensko, alebo ju „pustíme“ do krajiny. Intenzívna doprava ničí súčasné komunikácie, ktoré na takúto záťaž neboli pri projektovaní a výstavbe dimenzované. Dlhé kolóny na nepostačujúcich cestách majú výrazné negatívne dopady na životné prostredie, či už sú to emisie z CO2 alebo hluk, ktorý zaťažuje obyvateľov dotknutých miest a obcí. Ak nechceme utŕžiť európsku hanbu, je nevyhnutné urobiť všetko preto aby sme dodržali harmonogram. Na stretnutie sme prišli s vlastným analytickým materiálom ÚHP ŽSK k štúdii, v ktorom upozorňujeme na nezrovnalosti, týkajúce sa použitých dát pri výpočtoch, kde sa mnohé špecifiká regiónu a jeho pripojenia na Poľsko a Česko, kde žije takmer 10 miliónov obyvateľov, takmer nebrali do úvahy. Tiež máme pochybnosti o údajoch ktoré vstupovali do dopravného modelu. Trváme na tom aby ministerstvo a NDS ako objednávateľ štúdie a garant celého procesu upravilo metodiku a započítalo do analýzy všetky vplyvy a dôležité benefity novej diaľnice a aby boli zodpovedne zahrnuté do hodnotení. Budeme pokračovať v našich aktivitách a apelovať na Národnú diaľničnú spoločnosť ako aj na Ministerstvo dopravy SR, aby vyhodnotili všetky pripomienky, ktoré dnes na stretnutí odzneli.“

Matej Fabšík, člen komisie dopravy ŽSK a aktivista D3 pre Kysuce: „Ako región a laická odborná verejnosť vnímame v tejto štúdií množstvo údajov, ktoré sa nezakladajú na reálnej situácii v našom regióne. Medzi najväčšie chyby štúdie považujeme spracovaný dopravný model, ktorý ráta s takmer nulovým nárastom dopravy z poľskej strany v horizonte 10 a viac rokov a teda ignoruje výstavbu nových diaľníc, ktorá sa deje za našimi hranicami a ignoruje všetky vyhliadky nárastu dopravy, s ktorými kalkuluje česká a poľská strana. Našou snahou je, aby v štúdii boli čísla, ktoré odzrkadľujú realitu a aby sme sa pripravili na to, čo nás skutočne čaká. D3 je diaľnica, ktorá sa síce bude nachádzať na Kysuciach, ale ovplyvní aj celé Slovensko a prihraničie. V nasledujúcom období budeme rozporovať dané zistenia u objednávateľa, ktorým je NDS a taktiež u spracovateľa štúdie – spoločnosťou AFRY CZ, s.r.o. Opätovne vyzveme aj poľskú a českú stranu aby validovali dáta, ktoré sú v prezentovanom modeli, a ktorý považujeme za umelo podhodnotený.“

IMG-20230330-WA0003.jpg


Súvisiaci článok
VIDEO: Výstavba privádzača D3 Kysucké Nové Mesto napreduje
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť