Česi a Poliaci dokončia svoje úseky v roku 2024. Slováci ani o päť rokov neskôr, a možno nikdy. Hrozí nám pritom medzinárodná blamáž. Téme sa venujú aktuality.sk.
Česi intenzívne budujú cestu 1/11 Třanovice – Nebory, ktorá je súčasťou riešenia prepojenia českej diaľnice D48 so Slovenskou republikou.
Význam ciest je podstatný pre automobilku Hyundai v Nošoviciach z hľadiska napojenia na slovenskú Kiu v Tepličke nad Váhom pri Žiline. Lenže keď motoristi prídu na Slovensko na D3, skončia maximálne v tuneli Horelica v Čadci. Dvadsaťkilometrový úsek medzi Čadcou a Žilinou, je bez diaľnice.
Podobne sú na tom Poliaci. Tí zrejme v roku 2024, podľa aktuality.sk, dokončia úsek S1 Milowka-Przybedza, ako obchádzku Wengierskej Górki, ale tiež novú štvorprúdovú diaľnicu S1 Bielsko Biala – Katovice.
Keď ale motoristi prekročia slovenské hranice, po diaľnici sa dostanú akurát tak do tunela Horelica v Čadci...
„Intenzita prác za hranicami je mimoriadne vysoká a svedčí o tom urýchlené dokončovanie úsekov na D48 v obchvate Frýdek-Místek a Třinec (Třanovice-Nebory). Obchvat Frýdku-Místku je hotový v polprofile, s celkovým dokončením v roku 2023. Obchvat Třinca má termín koniec roka 2023,“ hodnotí pre aktualitity.sk Ľubomír Jánoška z iniciatívy D3 pre Európu.
Podľa intenzity prác za Českej a Poľskej strane sa dá usúdiť, ako si naši susedia uvedomujú dôležitosť priemyselného trojuholníka Žilina – Ostrava – Katovice/Krakov. Táto oblasť má bezmála 10 miliónov obyvateľov a významný priemysel, napríklad v podobe automobiliek Hyundai a Kia.
A čo Slováci?
Na SP 21 sme vás už informovali o hroziacej blamáži. Varuje pred ňou Jánoška. Ten si myslí, že sa hrozivým komunikačným tichom zo strany ministerstva je možné fiasko s prepadnutím eurofondov a nedostavaním medzinárodného koridoru TEN-T.
„Za posledné dva roky sa s výstavbou D3 nič poriadne neudialo. A ani sa nič neudeje. V tomto volebnom období sa s výstavbou určite nezačne,“ cituje portál mojeKysuce primátora Krásna nad Kysucou Jozefa Grapu, ktorý sa už 25 rokov zasadzuje za jej výstavbu.
Jánoška hovorí, že na konci tohto roka mali byť aktualizované základné dokumenty – štúdia realizovateľnosti a EIA. „Zistenie, že projekty nie sú hotové je hrozné. Je to posun ďalší rok? Asi áno, preto to zlovestné ticho,“ povedal pre mojeKysuce.
Minister dopravy Andrej Doležal sa nechal počuť, že do roku 2030 D3 vybudovať stihnú. Nechajme sa prekvapiť. Verme, že pozitívne, i keď dnes tomu nič nenasvedčuje.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť