Urgentný príjem je našim pacientom k dispozícii nepretržite 7 dní v týždni, 24 hodín denne. Súčasťou jeho prevádzky sú interná ambulancia, všeobecná ambulancia a chirurgicko-traumatologická ambulancia.
Na urgentný príjem by mali prichádzať pacienti s náhlou poruchou zdravia alebo ohrozením životných funkcií. Pacient buď príde sám ak k poruche zdravia došlo bez nutnosti privolávať ZZS alebo ho dovezie ho záchranná zdravotná služba. Urgentný príjem je určený pre bezodkladné stavy vyžadujúce okamžitú zdravotnú starostlivosť, keď nie je možnosť počkať na vyšetrenie u svojho lekára.
„Na urgentný príjem by mali chodiť pacienti, ktorým vznikli ťažkosti náhle. Podstatné je práve to spojenie: náhla porucha zdravia. Napríklad pád na ulici s poranením, náhla bolesť hlavy – v takých prípadoch idem na urgent,“ vysvetľuje primár Oddelenia urgentného príjmu MUDr. Milan Frátrik.
Na urgentný príjem pacient nepotrebuje takzvané odporúčanie od lekára - mnohí to poznajú aj pod názvom výmenný lístok. „Pacient s výmenným lístkom na urgent nepatrí. Výmenný lístok potrebujú a vyžadujú na príslušnej špecializovanej ambulancii, ktorá je na výmennom lístku uvedená – nie na urgente,“ dodáva MUDr. Milan Frátrik.
Na urgente zdravotníkov konfrontujú pacienti s prejavmi nespokojnosti s čakacou dobou na ošetrenie. „Tu si treba uvedomiť jednu zásadnú vec - urgentný príjem neznamená urgentné –rýchle ošetrenie. Urgentný znamená, že pacient má byť ošetrený v nemocnici, pretože poškodenie zdravia mu neumožňuje dať sa ošetriť u svojho lekára,“ hovorí MUDr. Frátrik.
Čakacia doba na urgente závisí od závažnosti poruchy zdravotného stavu každého pacienta. Existujú na to presne zadefinované postupy a tabuľky. Prednosť majú vždy stavy bezprostredne ohrozujúce život pacienta.
„Keď záchranári privezú pacienta so zlyhávajúcim obehom, bude mať vždy prednosť. Ak je to pacient, ktorý bude vyžadovať operáciu, robíme neodkladné vyšetrenia a je privolaný príslušný špecialista. Pacienti v čakárni s menej závažnými diagnózami, ktoré znesú odklad, musia jednoducho počkať. Toto však pacienti veľmi často nechápu,“ dodáva primár. Určite však pacient nesedí v čakárni hodiny bez povšimnutia.
„Ak pacient musí čakať, tak v prípade tržných poranení dostane aspoň základné ošetrenie a na samotný výkon počká. O každom jednom pacientovi je informovaný vedúci lekár smeny, prípadne ďalší voľný lekár – telefonicky prípadne elektronicky, aby sa pacientovi dostala odborná pomoc,“ upresňuje MUDr. Frátrik.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť