Výzva smeruje najmä na nelegálnu reklamu
Pred mesiacom 23.5. 2022 boli oslovení všetci poslanci Mestského zastupiteľstva v Žiline a primátor mesta Žilina ako aj všetci poslanci Žilinského samosprávneho kraja vrátane predsedníčky ŽSK s výzvou s názvom "CHCEME ŽILINU BEZ VIZUÁLNEHO SMOGU A NELEGÁLNEJ REKLAMY. POLITICI, PRIDAJTE SA!" Výzva reaguje na premnoženú reklamu v meste Žilina, zameriava sa najmä na tú nelegálnu.
„Je to už 10 rokov, čo sa aktívne zaoberám problémom vizuálneho smogu v meste, no výraznejšie zmeny v odstraňovaní nelegálnej reklamy neprichádzajú,“ konštatuje Lucia Streďanská.
Výzvu podpísalo 20 žilinských architektiek, architektov a osobností verejného života. Jej cieľom je politický záväzok terajších i budúcich politikov bojovať proti nelegálnej reklame v Žiline a vizuálnemu smogu v meste. Výzva obsahuje 4 základné body:
- Nevyužívať na svoju vlastnú propagáciu pred nadchádzajúcimi voľbami vonkajšiu reklamu, najmä nelegálne billboardy, bigboardy, megaboardy, reklamné plachty a iné nelegálne reklamné zariadenia.
- Pravidelne vyčleniť financie v rozpočte mesta Žilina na odstránenie aspoň 500 reklamných stavieb ročne.
- Odstrániť všetky nelegálne reklamné stavby na území mesta Žilina do konca roka 2024.
- Nevyužívať majetok mesta, najmä verejné priestranstvá, na umiestňovanie reklamných stavieb a reklamných zariadení okrem tých, ktoré sú v súlade s platným územným plánom mesta Žilina.
Pod túto výzvu sa po mesiaci od jej zverejnenia podpísalo 20 mestských poslancov. Nereagoval na ňu doposiaľ žiadny krajských poslanec. Z kandidátov na post primátora mesta na výzvu reagovali viacerí.
Kandidáti na primátora áno, aj nie
Jej celé znenie podporuje kandidátka Miriam Šuteková, ktorá svoju kampaň rozbehla pomerne masívnou outdoorovou prezentáciou, no následne zmenila názor. Zaviazala sa, že neobnoví v tomto smere už žiadnu z rozbehnutých a fungujúcich reklamných kampaní a odstránila všetky svoje dovtedajšie reklamné plochy.
Ján Rzeszoto sa k výzve s jej plným znením taktiež pripája. Prehlásil, že nebude využívať outdoorovu reklamu. Bilboardy a iné reklamné zariadenia podľa jeho slov pre neho predstavujú vizuálny smog a odpad. Uvedomuje si však, že plniť všetky body výzvy nebude jednoduché.
Peter Fiabáne, ktorý sa opäť uchádza o post primátora Žiliny, sa síce tiež zaviazal nevyužívať vo voľbách billboardové plochy. Prihlasuje sa k zámeru odstraňovať reklamné stavby i zariadenia. K celému zneniu výzvy sa však nepripája. Obáva sa, že verejný prísľub zaviaže mesto k niečomu, čo pri súčasných rozpočtových a personálnych možnostiach nedokáže splniť.
Peter Cibulka výzvu nepodporuje.
Kandidáti na župana sa zatiaľ nepridali
Súčasná predsedníčka ŽSK a opätovná kandidátka Erika Jurinová sa pod výzvu doposiaľ nepodpísala. Na svoju prezentáciu využíva outdoorovú reklamu. So sloganom „Staráme sa o náš kraj“ dokonca využíva plochy na nepovolených bilbordoch, a teda na „čiernych stavbách“. Ani kandidát na župana Igor Choma a Igor Janckulík sa k výzve doposiaľ neprihlásili.
Zároveň sa k tejto výzve nepridal žiadny nový kandidát na poslanca/ poslankyňu v jesenných spojených komunálnych a župných voľbách. Ján Polomský, ktorého bilbordy s jeho tvárou „zdobia“ naše mesto už od jari sľúbil, že od 1. júna všetky odstráni, no doposiaľ sa tak neudialo a kandidát sa na nás usmieva doteraz.
Výzva bola zároveň predložená poslancami z klubu ZA naše mesto aj na rokovanie 33. zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Žiline 20. júna, kde bola jednohlasne schválená a mestské zastupiteľstvo sa takto kolektívne zaviazalo dodržiavať všetky body tejto výzvy.
Za iniciatívu Verejný_smog sa chceme všetkým, ktorí výzvu so všetkými 4 bodmi doteraz podporili poďakovať. Za ešte dôležitejšie však považujeme podnikať konkrétne kroky.
Legislatívna úprava stavebného zákona z mája 2021 priniesla systémové nástroje, ktoré umožňujú efektívne riešenie regulácie reklamných stavieb. Ešte viac rozviazala samosprávam ruky. Je preto potrebné z rozpočtu mesta vyčleniť financie na odstraňovanie nelegálnej reklamy v meste.
V neposlednom rade stojí najväčšia úloha pred stavebným úradom. Je to práve stavebný úrad, ktorý vydáva súhlas s odstraňovaním reklamnej stavby, a tiež stavebný úrad vie, ktorá stavba je povolená a ktorá nie. Je dôležité, aby šéf tejto inštitúcie mal ambíciu vysporiadať sa s problémom nelegálnej reklamy do roku 2024.
„Lebo tam kde je jasný politický postoj a rozhodnutie skončiť s nelegálnou reklamou, tam sú aj výsledky. Príkladom môžu byť Žiline iné slovenské mestá ako je Bratislava, Trenčín či Hlohovec,“ dodáva na záver Streďanská.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť