Aby bol nárok uznateľný podľa úniovej úpravy, musí ísť buď o let, ktorý odlieta z letiska v Európskej únii, a to bez ohľadu na dopravcu, prípadne z letiska mimo Európskej unie na letisko v Európskej únie za predpokladu, že ide o úniového dopravcu. „Okrem finančnej kompenzácie máte v prípade dlhšieho čakania aj nárok na starostlivosť, čo zahŕňa občerstvenie, možnosť telefonického spojenia a v prípade nutnosti aj ubytovanie. Nároky sa uplatňujú priamo u leteckého dopravcu,“ priblížila Hekšová.
Nárok na finančnú náhradu nevzniká, pokiaľ je meškanie zapríčinené napríklad hmlou. Hoci je dĺžka oneskorenia splnená a boli splnené aj ostatné kritéria, nariadenie vylučuje zodpovednosť leteckého dopravcu v prípade takzvaná mimoriadnych okolností. Tými sa rozumejú práve nevhodné počasie alebo prírodné javy, ako je napríklad výskyt sopečného popola v letovej trase. V týchto situáciách dopravca nemôže ovplyvniť vznik meškania, a preto nie je povinný kompenzáciu vyplácať.
Okrem oneskorených letov pamätá úniová úprava práv cestujúcich aj na situácie, keď bol bez oprávneného dôvodu odmietnutý nástup na palubu. „V týchto prípadoch je dôležité sa zoznámiť s podmienkami konkrétnych aerolínií, najmä s lehotou, do kedy sa musíte najneskôr dostaviť na odbavenie a nástup,“ radí Hekšová a dodáva: „Ak ste sa dostavili včas, splnili všetky podmienky prepravy, a napriek tomu vám bol nástup odmietnutý, môžete sa domáhať finančnej kompenzácie a úhrady za náhradnú dopravu či starostlivosť počas čakania,“ dodala.
Ilustračné foto. Zdroj: Freepik.com
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť