Piatok 16. 05. 2025 23:42:34 | Meniny má Svetozár

Vyššia cena nafty nesmie zvýšiť cestovné v autobusoch

„Riešením, ako uniknúť zvyšovaniu cien PHM, je presadnúť z auta do autobusu. Je to určite pre ľudí lacnejšie, no samosprávy musia zachovať doterajšiu úroveň cestovného. Vyšší počet cestujúcich im vykompenzuje nárast nákladov,“ uviedol Marek Modranský, predseda Inštitútu verejnej dopravy. Foto: ilustračné / Facebook / Slovenská autobusová doprava Žilina (SAD Žilina)

Juliana Krčulová|7. apríl 2022|08:14:04

Vojna na Ukrajine a vyjadrenia predstaviteľov jednotlivých krajín, ktorí sú hlavným producentmi, distribútormi, ale aj spotrebiteľmi ropných látok, vyťahuje ceny PHM výrazným tempom nahor. Zatiaľ čo cena motorovej nafty počas pandemických opatrení prvej vlny klesla podľa dostupných informácií v maloobchodnej sieti pod 0,95 eur za liter, dnes dosahuje v priemere až 1,73 eur za jeden liter.

Prognózy však pre ďalšie obdobie nie sú vôbec pozitívne. „Očakáva sa ďalší rast cien. V susednom Rakúsku cena nafty dosahuje už v týchto dňoch v maloobchodnej sieti čerpacích staníc hodnotu od 2,00 do 2,35 eur za liter,“ informuje Slovenská autobusová doprava Žilina a Marek Modranský, predseda Inštitútu verejnej dopravy, upresňuje: „V prvom rade sa budú aktualizovať ceny tých služieb, v ktorých podiel nákladov na PHM tvorí najpodstatnejšiu položku. Nákladná doprava, donáškové služby, logistika, a iné. Autobusová verejná doprava na Slovensku rovnako pociťuje tento enormný nárast nákladov. Ročne potrebujú dopravné spoločnosti na Slovensku len v prímestskej doprave približne 64 miliónov litrov motorovej nafty.“

261657575_290379099763966_1137637687090721197_n.jpg

Slovenská autobusová doprava Žilina tvrdí, že takmer 98 % všetkých autobusov na Slovensku zabezpečuje služby v rámci výkonov vo verejnom záujme. Podľa ich slov ide o zmluvne dohodnutý vzťah medzi príslušnou samosprávou a dopravnou spoločnosťou, kde si táto objednáva u dopravcu výkony podľa pevne stanovených cestovných poriadkov, aby bola zachovaná dopravná obslužnosť územia a ponuka spojov bola pre ľudí stabilná. Dopravca však nemôže určovať cestovné svojvoľne ani na komerčnom základe, ale je povinný uplatňovať povinné zľavy a maximálne výšky cestovného. Z toho mu vzniká strata, ktorú mu nahrádza objednávateľ týchto výkonov.

V tejto dobe musia dotknuté samosprávy, to znamená všetky samosprávne kraje a mestá, ktoré si objednávajú verejnú prímestskú dopravu a MHD, citlivo zvážiť, ako sa postaviť voči zdražovaniu PHM a ich rozpočtovým možnostiam. „Do nákladov dopravcu sa započítavajú všetky vstupné náklady dopravcu, a to hlavne PHM, mzdy, odpisy do vozidiel a ostatné režijné a prevádzkové náklady. Súčet týchto nákladov platí dopravcovi samospráva. Vybrané cestovné od ľudí však nepostačuje na krytie všetkých nákladov, tak samospráva musí rozdiel dopravcovi kompenzovať príspevkom z vlastného rozpočtu,“ upresnila Slovenská autobusová doprava Žilina.

244734221_256732056462004_3587118911339442073_n.jpg

Menej cestujúcich znamená nižšie tržby, čo má za dôsledok potrebu vyššieho krytia nákladov formou dotácie z verejných rozpočtov. Pre porovnanie uviedla SAD Žilina názorný príklad. „Dopravná spoločnosť, ktorá zabezpečuje služby v prímestskej autobusovej doprave na Slovensku má vozidlový park v počte 210 autobusov. Ročne s nimi najazdí v priemere 11 miliónov kilometrov. Pri týchto výkonoch spotrebuje až 3 mil. litrov nafty za rok. To znamená, že ak sa cena posunie len o 20 centov, celkové náklady dopravcu sa len v PHM položke zvýšia o 600 tisíc eur! Každý kraj na Slovensku má zazmluvnených 2 až 3 dopravcov s celkovým výkonom do 30 miliónov kilometrov za rok. To znamená, že len 20 centové zvýšenie ceny nafty spôsobí samospráve nárast nákladov viac ako 1,6 milióna eur za rok,“ spresnila SAD Žilina.

219160963_200370595431484_2280242924333463796_n.jpg

Vysoká cena PHM donúti ľudí prehodnotiť svoje dopravné návyky. „Protipandemické opatrenia dávali verejnej doprave na Slovensku skutočne zabrať. Žiaci a študenti doma na online výučbe, starší ľudia v bezpečí doma s minimálnou mobilitou. Pracujúci presadli do áut, lebo spojov bolo vypravovaných ako cez prázdniny. Prepad počtu cestujúcich dosahoval počas niektorých týždňov viac ako 60%, pričom celoslovenský priemer poklesu cestujúcich v autobusovej doprave sa v roku 2021 dosiahol hodnotu približne 22% v porovnaní s bežným rokom pred pandémiou. Je preto najvyšší čas hľadať také opatrenia, aby sa ľudia s vlastného presvedčenia vrátili do prostriedkov verejnej dopravy alebo znovuobjavili čaro cestovania bez starostí. Máme teraz príležitosť ukázať, že verejná doprava je skutočne výhodná,“ doplnil Marek Modranský z IVD.


Súvisiaci článok
Nelegálne napojenie studní môže kontaminovať vodu
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť