Piatok 01. 11. 2024 02:24:02 | Meniny má Denis, Denisa

Novinky z dielne Európskej únie. Starších a mladších vodičov sa priamo dotknú výrazné zmeny

Ak ste mladým alebo seniorským vodičom, pripravte sa na legislatívne zmeny. Tie neprichádzajú od slovenských poslancov, ale z Európskej únie. Dotknú sa napríklad šoférovania počas nočných hodín.

Michal Szentivanyi|31. október 2024|08:00:03

Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Súvisiaci článok
Nové stredové čiary medzi Ružomberkom a Donovalmi spôsobujú zmätok medzi vodičmi
Čítajte viac >

Na zákonné zmeny, ktoré sa pravdepodobne prejavia aj na Slovensku, upozornila televízia Markíza. Legislatívnych zásahov je viacero, no medzi ľuďmi najviac zaiskril zákaz mladým vodičom jazdiť v noci.

Zákaz pre mladých spôsobil kladné aj záporné reakcie

Niektorí s nariadeniami súhlasia, iní sa búria. „Jazda v tme predstavuje vyššie riziko rozlišovania predmetov na ceste a protiidúcich vozidiel. Ale potom si položíme otázku - kde sa to tí mladí ľudia majú naučiť?“ povedal pre televíziu Markíza prezident Ústredného automotoklubu Slovenskej republiky, Juraj Smrečan.

Podľa ďalších odborníkov by sa práve mladí vodiči mali postupne stretávať aj s náročnejšími situáciami. Týmto by si vycibrili dôležité schopnosti.

Screen Shot 10-30-24 at 10.04 AM.JPG Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Štefan Puškáš

Únia si všíma aj seniorov

Zdravotná spôsobilosť a šoférske schopnosti seniorov vo vyššom veku sú tiež témami, ktorým Európska únia venovala pozornosť. Slovensko má však podľa televízie Markíza prísnejšie pravidlá už aj teraz.

Stačí sa začítať do aktuálne platných pravidiel, podľa ktorých musí každý vodič po dosiahnutí veku 65 rokov absolvovať povinnú lekársku prehliadku každých päť rokov. U vodičov nad 70 rokov je to dokonca ešte prísnejšie - sú to každé dva roky. Všímajú si aj psychickú a fyzickú spôsobilosť na šoférovanie. Na toto sa využívajú testy zraku a sluchu.

Lekár má po dosiahnutí výsledkov z týchto testov právomoc obmedziť jazdu. Takýto šofér by hypoteticky mohol používať automobil len cez deň alebo iba v niektorých geografických oblastiach.

„Nie každý starší vodič automaticky zle jazdí alebo si nepamätá paragrafy. Tento systém tu navyše už dávno máme,“ povedal pre televíziu Markíza motoristický novinár Václav Lipavský.

Screen Shot 10-30-24 at 10.05 AM.JPG Ilustračné foto. Zdroj: TASR/Pavol Zachar

Ani kolobežkárom sa legislatíva nevyhne

Zmien sa podľa televízie Markíza dočkajú aj kolobežkári. Elektrokolobežky chce komisia zatiahnuť do množiny vozidiel, ktoré podliehajú povinnému zmluvnému poisteniu. To však nie je všetko, pretože medzi povinnosti majiteľa silnejšieho stroja by sa zaradilo aj vodičské oprávnenie špeciálneho nového typu na kolobežky.


Súvisiaci článok
Sviatky ovplyvnia premávku a bežný život. Polícia vyzýva na ostražitosť pred vreckármi, no aj za volantom
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť